Jönnek a vezető nélküli autók
Nem kell már túl sokat várni, öt éven belül már a piacon landolnak a vezető nélküli autók. A masinák nemcsak az autózást, hanem a gazdaságot és a várostervezést is újraírhatják. Az élen nem a személyautók, hanem a munkagépek vannak.
Nyakunkon a váltás
Sergei Brin, a Google társalapítója fejtette ki nézőpontját azzal kapcsolatban, hogy akár egy év múlva is piacra dobhatnák az első vezető nélküli autókat, de legkésőbb öt éven belül már bárki által elérhetőek lesznek az automatizált gépkocsik. Hasonló véleményen vannak angol kutatók is, akik szerint 15 év múlva már minden második gépjármű vezető nélküli rendszerekkel gördül majd ki az autógyárakból.
Bár az emberek fantáziáját a személyautók kötik le, a kutatások élén a teherautók és munkagépek állnak, itt lesznek ugyanis először gazdaságosak a vezető nélküli rendszerek.
Bye-bye sofőrök?
„Az automata rendszerek bevezetése elkerülhetetlen” – nyilatkozta Ted Scott, az Amerikai Teherszállítási Társaság elnöke.
Az Államokban közel hat millió ember él teherszállításból, de ez aligha hatja meg azokat a társaságokat, akik a csökkenő költségek miatt intenzíven tesztelik a vezető nélküli rendszereket. Az automata gépjárművek ugyanis lényegesen kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és akár a nap 24 órájában dolgozhatnak, szemben az emberi sofőrökkel.
„Ma már alig találni pályakezdő sofőröket. Ki akar egy olyan szakmát kitanulni, amely 15 év múlva eltűnik?”
Az Európai Unió SARTE kutatási programjában már évekkel ezelőtt teszteltek olyan rendszereket, ahol a kamionok konvojban haladtak. A négy kamion közül, már csak az élen haladóban volt sofőr, a többi kamion automata vezérléssel haladt, a közutakon is.
Hasonló tesztek folynak Japánban is, azzal a különbséggel, hogy ott a konvojokban már egyáltalán nincs emberi személyzet. Amerikában pedig már több államban engedélyezték a vezető nélküli kamionok közúti tesztelését.
Minden megváltozhat
De nem csak a teherszállítás alakul át gyökeresen. Drasztikusan csökkenhet a taxisofőrők és buszsofőrők száma is, amint megjelennek itt is a vezető nélküli rendszerek. Sőt, az egyik nagy munkagépgyártó már több száz tonnás bányagépeket is tesztel, szintén automata rendszerekkel - írja a Best Machinery.
Az IHS Automotive tanulmány szerint 2050-re már szinte teljesen eltűnhetnek az utakról a mai értelemben vett autók.
Kevesebb baleset
Az automatizált közlekedés gazdasági és társadalmi hatását még csak most kezdik felbecsülni a szakemberek. Az emberi hibafaktor kiküszöbölésével várhatóan minimálisra csökken majd a közúti balesetek száma, közel felére csökken az üzemanyag-fogyasztás és várhatóan a légszennyezőanyag kibocsátási is. A közlekedés drámai módon felgyorsulhat, és nem csak a személyszállításban, hanem a beszállítói láncokban is.
A Massachusetts Institute of Technology kutatói szerint a közösségi közlekedés is teljesen átalakulhat, ugyanis lehetővé válik a közösségi autózás, ami akár 90%-kal is csökkentheti a gépjárművek számát a városokban.
„A mai értelemben vett tömegközlekedés teljesen eltűnik majd.” - írja a Forbes szakértőkre hivatkozva.
A város is átalakul
Az automata autózás tömegessé válásával a parkolóhelyek jelentős részére nem lesz szükség, hiszen az autó elküldhető lesz az olcsóbb külvárosi parkolóhelyekre. Szakértői becslések szerint a városokban akár a térfelületek harmada is felszabadulhat, ami a belső városmagban az ingatlanárak csökkenését eredményezheti, ezzel párhuzamosan pedig ismét felértékelődhetnek a kertvárosi övezetek.
Kapcsolódó cikkek
- A GE oroszlányi gyárában előállított technológia menti meg az új-zélandi tavat
- Felhőalapú nyomtatási megoldások KKV-nak
- Legújabb ESET védelem Macre
- A Dell Precision munkaállomáson kelnek életre a jövő innovációi
- Rugalmasság és költséghatékonyság a kkv szektor biztonsági hívószavai
- Videóalapú tolmácsszolgáltatás indult hallássérülteknek
- SAP az ALDI-nál
- Új funkciók a MÁV jegykiadó automatákon
- SUSE SolidDriver program a legújabb hardvereszközök gyors telepítéséért
- Xerox az amerikai kamionokban is
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Környezetbarát és csendes – ezek az e-autó legnagyobb előnyei a magyarok szerint
A magyarok ötöde vezetett már elektromos autót, és legtöbben a környezetbarát és csendes működést emelték ki – többek között ez derült ki az OMODA5 és az OMODA5 EV autók gyártója, a Chery Group megbízásából készült felmérésből.
Budapesten tanítják vezetni a jövő autóit a Bosch mérnökei
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában számtalan jövőbemutató autóipari fejlesztés zajlik, melyek a vezetés biztonságát és kényelmét szolgálják. Az egyik leghasznosabb extrát jelentik a parkolást segítő rendszerek, a Bosch szakemberei pedig már olyan járműveket fejlesztenek Budapesten, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni. Ehhez minden részletre kiterjedő tesztelésre, az autók szigorú „oktatására” van szükség. A jövő autóinak titkait tárja fel a Bosch Magyarország Podcast aktuális adása, melyben a parkolási megoldások fejlesztésének legaktuálisabb és legizgalmasabb kérdései kerülnek reflektorfénybe.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.