Ipari internettel a költséghatékonyabb repülésért
A GE kihirdette az Industrial Internet Flight Quest elnevezésű, a repülési útvonalaknak az ipari internet alkalmazásával történő optimalizálását célzó verseny második fordulójának győzteseit. A felhívást egy évvel ezelőtt közösen tették közzé a világ legnagyobb nyílt forráskódú közösségével a Kaggle-lel valamint az Alaska légitársasággal, melynek egyik nyertese Szergej Kozub kurszki szoftverfejlesztő.
Egy évvel ezelőtt a Kaggle társult a GE-vel és az Alaska légitársasággal, és felhívást tett közzé a nagyközönség számára, hogy írjanak olyan szoftvereket, amelyekkel csökkenthető a repülőjáratok késése, illetve hatékonyabbá és nyereségesebbé tehető a légitársaságok működése.
Szergej Kozub kurszki szoftverfejlesztő éppen az üzeneteket olvasgatta a programozók kedvelt fórumán, a topcoderen, amikor egy Kaggle-re mutató linkre bukkant, ahol megtalálta a felhívást. Az elkövetkező hónapokban Kozub munka után minden idejét algoritmusok írásával és adatok elemzésével töltötte, hogy végül előálljon a megoldással.
Mint kiderült, ő lett az Industrial Internet Flight Quest elnevezésű, a repülési útvonalaknak az ipari internet alkalmazásával történő optimalizálását célzó verseny második fordulójának egyik győztese. „Nagyon szoros verseny volt” – mesélte Kozub. „A végén csak mintegy öt bázispontnyi különbség volt a legjobbak pontszámai között.” Ez igazán minimális különbség.
A kereskedelmi légitársaságok becslések szerint évente 22 milliárd dollárt költenek a repülési tervek hatékonyságának javítására. „A repülési tervek nem mindig a menetrend szerint alakulnak" - mondta John Gough, a GE repüléstechnikai üzletágának a gazdaságos üzemanyag-felhasználás terén tanácsadást nyújtó divíziójának igazgatója. „Konfliktusok adódhatnak a kapuknál, járatkésések fordulhatnak elő, illetve váratlan események miatt megnőhet az üzemanyag-fogyasztás. Ezek a tényezők gyorsan összeadódnak.”
A GE becslése szerint, ha a világon minden menetrendszerinti repülőjárat csak 10 mérfölddel csökkenteni tudná repülési útját, a légitársaságok évente akár 360 millió gallonnal csökkenthetnék üzemanyag-fogyasztásukat, ami által az iparág éves szinten több mint 3 milliárd dollár megtakarítást érhetne el.
Gough szerint a verseny keretében – amelyre 58 országból 6800 pályázat érkezett – egy olyan algoritmust akartak létrehozni, amely a pilótáknak a repülési tervről valós idejű adatokat és információkat szolgáltatva lehetővé teszi „az okosabb döntések meghozatalát a pilótafülkében”.
Kozub, aki a verseny második helyezettjeként 50 000 dollárt kapott, dinamikus programozással olyan repülésoptimalizáló modellt készített, amely megközelítő becsléssel repülési útvonalat keres a repterek között, majd hatékonyabbá teszi az útvonalat. „Egyedi megoldásról van szó” – mondja. „Az általános elvek mindenki számára jól ismertek, de a tényleges megvalósításhoz rengeteg terület-specifikus tudás szükséges, és nagyon oda kell figyelni a részletekre.”
Az általa létrehozott algoritmus a Nemzeti Óceán- és Atmoszférakutató Hivatal (NOAA) adatait, a repülőtéri földi körülmények és a repülési statisztikák adatait elemezte.
A verseny második fordulójának nyertesei 250 000 dolláros összdíjazáson osztoznak - ez ugyanakkora összeg, mint amekkorát a verseny első fordulójának tavaly kihirdetett nyertesei kaptak. (Kozub az első fordulóban a negyedik helyen végzett. Ő az egyetlen versenyző, aki mindkét fordulóban nyert díjat.)
Kozub szerint a „győzelemhez némi szerencse is kellett”, tekintve, hogy milyen szorosak voltak a végén az eredmények. „Nagy volt az esély arra, hogy az egész hónapos munka nem hozza meg a jutalmát" .
Kapcsolódó cikkek
- Töréspróba GE-módra
- Kísérlet a Föld megkerülésére napenergiával hajtott repülőgépen
- A globális agy lesz a fő mozgatórugója az ipari paradigmaváltásnak
- Vodafone üzlet nyílt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren
- GE: az elérhetetlen tenger alatti olaj- és földgázkészletek is feltárhatók
- Összefogott GE, az AT&T, a CISCO és az Intel a gépek és emberek együttműködéséért
- A GE oroszlányi gyárában előállított technológia menti meg az új-zélandi tavat
- A GE egy gyermek szemével
- Az óceán mélyén tesztelik az orvosi képalkotó technológiát
- Halkabb, hosszabb üzemidejű táblagépek, PC-k készülhetnek
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket
Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében.
Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon
Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során.