Mit tartogat a Google Shopping doboz a hazai e-kereskedelmi piac számára?
Európa-szerte egyre több e-kereskedelmi szereplő nyilvánít véleményt a Google üzletpolitikájáról, melyhez a vertikális keresőszolgáltatók mellett már a webshopok, a médiavállalatok és a szakmai szervezetek is csatlakoztak. Az Európai Bizottság három éve tartó vizsgálatára a népszerű internetes keresőmotort működtető tengerentúli vállalattal szemben a nyár folyamán, legkésőbb szeptemberben pont kerülhet. Piaci vélekedések szerint azonban a Google legutóbbi kötelezettségvállalásának elfogadása kedvezőtlenebb lenne, mintha semmi sem történt volna, ezért az Allegro Group arra biztatja a legfontosabb hazai e-kereskedelmi szereplőket, hogy mielőbb foglaljanak állást a témában.
Mi van a „dobozban”?
A Bizottság a Google üzletpolitikáját több szempontból is vizsgálja, ám mind a piaci szereplők, mind a felhasználók szempontjából a legizgalmasabb kérdés mégiscsak a Google Shopping találati doboza. A piacvezető nemzetközi keresőszolgáltató az organikus találatok fölött elhelyezett dobozában olyan ajánlatok szerepelnek, melyek a felhasználók számára organikus találatnak tűnnek, ám azok valójában fizetett hirdetések. A találati doboz használata a többi piaci szereplő szerint azért aggályos, mivel a Google a saját szolgáltatásait – tekintet nélkül azok relevanciájára – az organikus találatok fölé vagy azzal egy sorba rendezi. Ezzel hátrányos helyzetbe hozza az összes többi e-kereskedelmi oldal organikus találatát és előtérbe – azaz a keresési oldalon feljebb – helyezi a saját vertikális szolgáltatásai által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat.
A felhasználók számára pedig azzal jár, hogy egyre kevesebb organikus találat között böngészhetnek, és nem feltétlenül a számukra releváns ajánlatokkal találkoznak. A 2010 óta tartó bizottsági vizsgálat során a Google három javaslatot tett a többi piaci szereplőt hátrányosan érintő hirdetési forma módosítására. Legutóbbi javaslatának lényege, hogy ha honlapján saját specializált keresőszolgáltatásokat kínál, akkor három, objektív szempontok alapján kiválasztott versenytársának ajánlatait is megjelenteti.
Az 5 éves időtartamra tervezett kötelezettségvállalás Európa-szerte éles bírálatokat kapott a versenytársaktól. Nem véletlenül, hiszen a Google Shopping az Egyesült Államok mellett már több európai országban is működik.1 Az Allegro csoport kelet-európai országokban szerzett közvetlen piaci tapasztalati azt mutatják, hogy Google Shopping dobozában megjelenő ajánlatok nagyon is hatékonyan térítik el a forgalmat az organikus találati eredményekhez képest. Mindez gyorsabban hat a szektorra azon országokban, ahol a Google piaci részesedése magasabb, mint például Lengyelországban, és kevésbé árt azoknak az országoknak, ahol erősebbek a versenytársak a keresési szolgáltatók piacán, ahogy Csehországban is.
Hazánkban a Google „a kereső”
Bár arra vonatkozóan még nincsenek pontos információk, mikorra érkezhet meg Magyarországra a Google Shopping, de piaci vélekedések szerint nem kérdés, hogy rajta vagyunk-e a „kívánságlistán”. Hazánkban is a Google uralja a keresőmotorok piacát több mint 97 százalékkal, ami meghaladja az európai átlagot (92,5%).2
Tekintve, hogy az online vállalkozások forgalma komoly mértékben függ a keresési találatoktól, ezáltal a Google keresőjétől, a hazai e-kereskedők kénytelenek lennének fizetni a doboz szolgáltatásért. Így bár rövidtávon forgalomnövekedést érnének el, azonban nagyon magas áron. A kis cégek mindezt nem engedhetik meg maguknak, és a kiélezett versenyben hamar lemaradnának, tönkremennének, a nagyobbak pedig a hasznuk egy jelentős részét áldoznák fel a piaci jelenlétért, forgalmuk megtartásáért.
Az Allegro Group arra biztatja a legfontosabb hazai e-kereskedelmi szereplőket, hogy mielőbb foglaljanak állást a témában, hiszen a hazai piaci szereplők közös érdeke, hogy a verseny ne csorbuljon, és továbbra is egyenlő esélyekkel rendelkezzen minden online vállalkozó.
Kapcsolódó cikkek
- Az online vásárlások növekedésére számít a Paypal
- Az Oracle nyert a Google-lel szemben
- A kaméleon a Google felhőjébe költözött
- Internetkapcsolat nélkül is használhatók a Google Now kártyák
- Mindössze 80 dollár a Google Glass anyagára
- Mihez kezd az agresszív sofőr a Google vezető nélküli autóival?
- Újra járja az országot a Street View
- Közép-Európa legnagyobb innovációs versenyének döntője zajlott Budapesten
- A Google+ feje, Vic Gundotra elhagyja a vállalatot
- Kisebb időutazás a Google Street Viewval
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket
Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében.
Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon
Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során.