Informatika: brutális versenyhátrányban a magyar bankok
Miközben a bankokkal szemben az ügyfelek egyre komolyabb elvárásokat támasztanak, a Magyarországon működő pénzintézetek nehéz helyzetben vannak a más piacon tevékenykedő versenytársakkal szemben. Míg egy magyarországi bank informatikai büdzséjének 40-55%-át is felemészti a szabályozás, addig máshol, például Szlovákiában csak 5-10%-a megy el erre. Éppen emiatt kulcsfontosságú, hogy a lehető legmagasabb szintű ügyfélélményt nyújtsák a digitális fejlesztések, ez pedig nem könnyű feladat - derült ki a Portfolio Pénzügyi IT konferenciáján.
MNB: jön a még gyorsabb átutalás
2015. szeptember 7-től tovább gyorsul az átutalások rendszere Magyarországon - jelentette be Bartha Lajos, az MNB igazgatója a Portfolio mai Pénzügyi IT konferenciáján.
Az MNB adatai alapján az igazgató bemutatta, hogy ma Magyarországon átlagosan 2 óra 5 perc szükséges ahhoz, hogy a pénz megérkezzen egyik bankétól egy másik banknál vezetett számlára. Ezt a 2012. július 1-án bevezetett napon belül forintátutalás rendszerével sikerült elérni.
Az MNB azonban tovább szeretné gyorsítani az átutalásokat: a jelenlegi 5 ciklus helyett 10 ciklus lesz minden hétköznap, és kitolódik az üzemidő: a jelenlegi 8.30-16.30 közötti időszak helyett 7.30-17.00 órai ciklust használnak majd szeptember 7-től. Az előző napi zárás után beadott főként lakossági átutalások így korábban megérkeznek a kedvezményezetthez, ami pedig főleg vállalatok számára érdekes: meghosszabbított záró időpontig adhatnak megbízásokat.
Egyelőre az éjszakai és hétvégi megbízások továbbra is várakozni fognak, de hosszabb távon az azonnali átutalás bevezetése a cél Bartha Lajos szerint. Ez számos európai országban (Svédország, Dánia, Egyesült Királyság, Lengyelország) működik már, Olaszországban pedig folyamatban van a bevezetése.
Informatika: brutális versenyhátrányban a magyar bankok
Nem csak a magyar bankszektor, az európai és amerikai is szenved a szabályozásoktól, de eközben a technológiai fejlődés nem áll meg, az ügyfelek részéről pedig egyre komolyabb elvárások érkeznek. Eközben a más iparágból érkező szereplők is veszélyeztetik a bankok bevételeit. Ilyen helyzetben érdemes az ügyféligényeket pontosan felmérni, ebben például az adott intézmény összes alkalmazottjának bevonása is segíthet. A szokatlan lépések is célravezetők lehetnek, például az mBank egy olyan online piacteret hozott létre, amelyen pénzügyi termékek között válogathatnak az ügyfelek - hangzott el Kókai János, a BCS pénzügyi szektor igazgatójának panelfelvezető előadásában.
Harmati László, az Erste Bank vezérigazgató-helyettese szerint a bankok digitalizációjának egyik legnagyobb korlátja, hogy rengeteg pénzt költ a szektor a szabályozói megfelelésre.
Az informatikai fejlesztésekre rendelkezésre álló költségvetési keret az Ersténél 40-55% közötti arányban szabályozói projektekre ment el az utóbbi években, miközben Szlovákiában 5-10% ez az arány.
A panelbeszélgetés tagjai szerint most a tabletes, mobilos, de a hagyományos ügyintézési csatornákhoz is integrált megoldások fejlesztése a legfontosabb. Pap Gyula, az MFB informatikai ügyvezető igazgatója szerint ugyanakkor az új megoldások egyelőre nem egyszerűsítik, hanem sokkal inkább bonyolítják a banki informatikusok munkáját.
Heiszmann Gábor, a CIB informatikai igazgatója elmondta, hogy egy felmérés eredményei szerint Észak-Amerikában a népesség 43 százaléka úgy gondolja, hogy a bankjának fogalma sincs, ő mit akar, 33 százalék szerint a bankja azt sem tudja, hogy mik a pénzügyi céljai. Pedig a személyre szabott kiszolgálás, ha jól ismeri az adott pénzintézet az ügyfelek igényeit, bármilyen csatornán keresztül nyújtható. Ehhez az adott csatornán keresztül érkező információk megismerése és elemzése viszont elengedhetetlen - mondta Gupta Sanyaj, a T-Systems Magyarország üzleti intelligencia és információmenedzsment megoldások ágazati igazgatója.
Az ügyfelek ugyanis nem mindig tudják, hogy milyen termékre vagy szolgáltatásra vágynak, ezért ez különösen fontos. Harmati László megemlítette a Westel 1994-ben elvégzett felmérését,amelyben azt kérdezték, hogy használná-e szöveges üzenet továbbítására a mobilját, 99 százalék nemet mondott erre. Tehát az ügyfél nem mindig tudja, mire van szüksége.
Kurtisz Krisztián, az Uniqa igazgatósági tagja szerint a pénzintézetek egyszerűen nem elég bátrak. Vannak olyan startupok, akik egyes üzleti részeket, szeleteket lehasítanak a pénzintézetektől. Próbáljuk a folyamatokat digitalizálni, de amíg a bankok és biztosítók nem változtatnak a most működő üzleti logikán és termékeken, addig nagy veszélyben vannak - tette hozzá.
Egy felmérés szerint például az emberek 70%-a inkább megy el a fogorvosához, mintsem a bankja tanácsadására. Akkor tudnának a pénzintézetek magasabb sebességbe kapcsolni, ha a szervezeti működést tejesen újragondolnák, egyszerűsítenék, illetve a támogató szabályozói környezet is elengedhetetlen lenne ehhez.
Banki informatika: elhúz mellettünk a világ?
Bár a magyar bankok mindennapjait manapság a piaci átrendeződés, a költségcsökkentési kényszer és a törvényi akadályok határozzák meg elsősorban, vannak költségkímélő beruházások is, amelyeket nem érdemes kihagyniuk - mondta nyitóelőadásában Kalmár Ákos, a T-Systems Magyarország ágazatigazgatója. A világ bankszektora ma már nagyon fejlesztésorientált, igaz, a fiókok dominanciája még nem tűnt el.
A digitális csatornák kérdése nem kizárólag a bankok számára releváns: minden lakossági szolgáltató számára kulcskérdés. A bankoknál ma még a netbanki funkciókhoz kapcsolódik a fejlesztések jó része, de egyre inkább a fókuszba kerülnek az egyéb értékesítési és kapcsolattartási csatornák is. Egyre fontosabb az "omnichannel" megközelítés, vagyis a csatornák közötti átjárhatóság. Ez azért is fontos, mert a bankfiókok tranzakciós költségei átlagosan jóval magasabbak, mint más csatornáké, vagyis lényeges megtakarítási lehetőséget rejt a tranzakciók minél olcsóbb, online csatornák felé terelése.
A banki termékfejlesztést egyre inkább a "Mobile first" elv határozza meg, vagyis az új ötletek megvalósítása során az első gondolat egyre gyakrabban az, hogy azt miként lehet mobilon megvalósítani. Ugyancsak terjed a videó integráció, amely szintén alacsonyabb tranzakciós költséget tesz elérhetővé a fióki értékesítéshez képest. A videó chat mellett terjed a co-browsing, amelyben az ügyfél böngészőjébe belépve képes az ügyintéző segítséget nyújtani - említett egy érdekességet Kalmár.
Az online mellett egyre inkább a mobil felhasználók hulláma határozza meg a pénzügyi szolgáltatásokat, amely ugyan még fiatal, de egyre inkább affluenssé, a bankok számára profitábilissá válik, ezért a pénzintézetek nem kényelmesedhetnek el a fejlesztésben. A fiókhálózat szerepe egyelőre azonban nem eliminálható, ugyanis az affluens réteg elsősorban ezt használja. A bankok 62%-nál még mindig a fiókoknál van a profit&loss felelősség, és mindössze 8%-uknál van teljes mértékben máshol.
A bankfiókok ugyanakkor maguk is egyre inkább olyan térré válnak, ahol "tanítják" az ügyfeleket az elektronikus bankolásra. Mindeközben jelentősen felértékelődik az ügyfélismeret szerepe, a big data lehetőségek kihasználása ennek egyik fontos aspektusa.
Magyarország helyzete speciális, ugyanis elsősorban még nem a fejlesztési irányok, hanem a piaci átrendeződés, a költségcsökkentési kényszer és a törvényi akadályok határozzák meg az informatikai költéseket is. A paperless office és az ügyfélanalitika fejlesztések azonban sok esetben kis költségű beruházásokat igényelnek csak, így érdemes ezeket nem figyelmen kívül hagyni.
Kapcsolódó cikkek
- Több mint másfélszeresére nőtt az online hitelek aránya
- Több mint másfélszeresére nőtt az online hitelek aránya
- Magyar vállalkozás teszi biztonságossá az online bankolást
- Magyar vállalkozás teszi biztonságossá az online bankolást
- Online éli reneszánszát a személyi kölcsön
- Online éli reneszánszát a személyi kölcsön
- A mobilfizetésre térnének át a pénzintézetek
- A mobilfizetésre térnének át a pénzintézetek
- Cisco: személyre szabott pénzügyi szolgáltatásokat várnak az ügyfelek
- Cisco: személyre szabott pénzügyi szolgáltatásokat várnak az ügyfelek
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.