Gyökeresen új üzleti modell adhat lökést a hazai startup világnak
Itthon is hódít az USA-ban és Nyugat-Európában már sikeres „startup gyár” koncepció
Sikeres tech vállalkozást létrehozni kihívásokkal és buktatókkal teli feladat. Különösen igaz ez az olyan még fejlődésben lévő startup kultúrával rendelkező országokra, mint Magyarország. Hazánkba is betört azonban a külföldön és főleg az Egyesült Államokban már egyre népszerűbb és egyre nagyobb sikereket elérő „startup gyár” üzleti modell. Az itthon elsősorban a Drukka által képviselt koncepció lényege, hogy egy startupok felépítésére szakosodott, profi stúdió párhuzamosan több ötletet, induló vállalkozást alapít és próbál meg piaci sikerre vinni, ezzel csökkentve a kockázatokat.
Az itthon forradalmian újnak számító koncepció lényege, hogy egy állandó infrastruktúrával, fejlesztői, üzletfejlesztési, mentor és marketing csapattal rendelkező startup stúdió a hagyományos techcég építéssel ellentétben nem mindent egy lapra feltéve, egy zseniálisnak vélt ötlet megvalósítására koncentrál, hanem kvázi gyárként párhuzamosan és futószalagon kísérletezik egyszerre több projekttel.
Mezítláb és rögös úton jár a legtöbb startup
Egy sikeres startupot felépíteni fájdalmas és problémákkal teli folyamat, ami hatványozottan igaz a kezdeti lépésekre. A hagyományos modell szerint mindenekelőtt meg kell találni a megfelelő problémát és az arra megoldást kínáló ötletet. Azután rövid idő alatt kell toborozni egy kiváló szakemberekből álló, eltökélt és kiegyensúlyozott csapatot. Majd meg kell találni a kezdeti finanszírozáshoz szükséges tőkét. Nem utolsó sorban pedig ki kell építeni a fizetőképes, nemzetközi felhasználói kört. A nem ritka kudarc esetén pedig meg kell akadályozni a csapat széthullását.
A fejlődő piacokon még több a nehézség
Magyarország és a régió egyelőre a fejlődésben lévő kategóriába tartozik, ami a startup kultúrát illeti. Éppen ezért számos olyan sajátosság jellemző hazánkra és a környező országokra, melyek további nehezítő körülményeket jelentenek a startuppereknek. Ilyen a korai fázisú finanszírozási lehetőségek, befektetőcsoportok és angyalok hiánya, vagy azok tapasztalatlansága. Nagy probléma továbbá, hogy kevés az olyan szakember, aki startup építés és nemzetközi piacra lépés terén elmélyült tudással, illetve az ehhez szükséges, megfelelő kapcsolatrendszerrel rendelkezik. Továbbá hiányzik az az erős vállalkozói kultúra, attitűd is, ami a több éve multinacionális cégnél vagy akadémiai közegben dolgozó alkalmazottat, kutatót arra ösztönözzön, hogy a piacon felismert valós probléma megoldására, az eddig megszerzett kapcsolatai és tudása felhasználásával saját vállalkozást indítson.
A „startup gyár” a megoldás?
Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában egyre nagyobb teret nyer a „startup gyár” modell. Ennek a hagyományostól gyökeresen eltérő megközelítésnek a sajátja, hogy egy stúdióként működő cég komplett infrastruktúrát, illetve főállású csapatot működtet, amely egy időben számos startup felépítésén dolgozik. Az ilyen „startup gyárak” bátran kísérleteznek több ötlettel is egyszerre, hiszen a bukás, vagy esetleges sikertelenség esetén sincs tragédia, a cél, hogy a számos projektből legalább egy-kettő érjen el átütő nemzetközi sikert.
Drukka: a magyar úttörő
Hazánkban és régiós szinten a Drukka nevű startup stúdiónak lehet a legnagyobb esélye arra, hogy közép-kelet európai szinten is meghatározó szereplővé nője ki magát. „A Drukka egy innovatív, de tőlünk nyugatra már sikeres koncepciót próbál meghonosítani a magyar és régiós piacon. A modell eredményességét bizonyítja, hogy eddigi működésünk során már több olyan startup létrehozásában vettünk részt, melyek jelentős nemzetközi sikereket értek el. Számos, általunk felépített startupot értékesítettünk már, illetve érdekeltségeinkbe már több tízmillió dollár értékű befektetést is sikerült bevonnunk. Célunk, hogy az általunk menedzselt startupok kelet-közép európai szinten érjenek el piaci sikereket” – hívta fel a figyelmet Bohner Tamás a Drukka alapítója.
A Drukka jelenleg 7 startup felépítésén dolgozik aktívan, ezek között található takarítás közvetítő alkalmazás (Helpy), Bitcoin fizetési megoldás (COinPay), vagy éppen üzleti szolgáltatás közvetítő alkalmazás (Frimplace.com).
Kapcsolódó cikkek
- Sikeresen mutatkoztak be a magyar startup-projektek Tel-Avivban
- Európa legígéretesebb cleantech startupjai a ClimateLaunchpaden
- Online takarítás-közvetítő lehet a következő magyar siker startup
- Magyar startup vállalkozásoknak hirdettek versenyt, a győztesek Tel-Avivban mutatkozhatnak be
- Keresik Magyarország 3 legjobb startupját
- Jó start volt a Sziget a startupoknak
- Startup.Coach: találkozóhely induló cégeknek
- 12 induló vállalkozás az Intel, a Cisco és a Deutsche Telekom közös inkubációs programjában
- 5 ezer digitális marketing szakértő két napja San Franciscóban
- Magyarországon is elindítja startup programját az SAP
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.