Az észt útra fordul az Uber?
A taxisok és az Uber közötti ellentét rendezésére a kormány nyáron tette közzé az új taxirendeletet, amelynek értelmében üzletszerűen személytaxi-szolgáltatást vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást vállalkozást folytathat, utast pedig kizárólag a jogszabályban előírt feltéteknek megfelelően szállíthat.
Az infokommunikciós eszközön rendelhető Uber és a taxisok közötti viszony nem nevezhető zökkenőmentesnek. Év elején mintegy 300 sárga taxis tartott demonstrációt, hogy az Uberre is kiterjesszék azokat a feltételeket, amelyeket tőlük is megkövetelnek fuvarozáskor.
A taxitársaságok vezetői nem a konkurencia kizárását akarták elérni, hanem azonos jogi feltételeket, versenyt és ellenőrzést követeltek a jogalkotótól. A viszály rendezésére született meg az új taxirendelet, de az álláspontok közötti ellentétek továbbra sem rendeződtek megnyugtatóan.
Bírságolt a NAV
Korábbi sajtóhírek szerint a taxirendelet augusztus 7-i hatályba lépése óta több száz alkalommal végeztek ellenőrzést a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) dolgozói a főváros útjain fuvarozókkal szemben. Többször ellenőrizték az Uber-sofőröket is, akik általában nem tudták igazolni a jogszabályban meghatározott tevékenységi engedély meglétét, nem rendelkeztek személyszállítói vezetői igazolvánnyal, illetve kocsijuk nem felelt meg a kritériumoknak. A hiányosságok megállapítását követően a BKK bejelentést tett az illetékes hatóságoknál.
A Nemzeti Adó- és Vámhivtal a hirado.hu megkeresésére a nyár folyamán végzett ellenőrzésekről közölte: az adóellenőrök azt tapasztalták, a szállítást végzők egyike sem rendelkezett adószámmal, illetve a viteldíjról nem bocsátottak ki adóügyi bizonylatot. Azon magánszemélyeknél, ahol egyértelműen megállapítható volt, hogy mint jövedelemszerző tevékenységet, üzletszerűen végzik az ellenőrzési cselekmények lezárulását követően hatósági eljárás indult, és a jogsértés miatt mulasztási bírságot szabtak ki, mivel az érintettek bejelentés nélkül folytattak adóköteles tevékenységet. Az érintettek a mulasztásukat elismerték, és az ügyekben perek nem indultak, mivel a határozatok első fokon jogerőre emelkedtek – tette hozzá a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.
Az Uber tovább folytatja
Az utazásmegosztással foglalkozó Uber a rendelet hatálybalépését követően leszögezte, hogy folytatja működését Budapesten az új jogi környezetben is. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi ügyvezető igazgatója a hatályba lépést követően azt kifogásolta, az Uber mintegy ezer autós felhasználója számára nem elegendő 30 nap ahhoz, hogy beszerezzék a szükséges engedélyeket, de azért az Ubert használó autósoknak igyekeznek megadni minden támogatást, ideértve a jogi segítségnyújtást is.
A társaság kommunikációjáért felelős ügynökségtől ennek kapcsán azt a tájékoztatást kapta a hirado.hu, hogy elkötelezettek egy olyan, modern szabályozás kialakítása mellett, amely biztosítja a budapestieknek a hozzáférést a biztonságos és kényelmes utazáshoz, ezzel együtt az állam számára is biztosítja az adóbevételeket.
Szoftvert fejlesztenének az adóhatósággal együttműködve
Az adózási kérdésekkel kapcsolatban Európa-szerte folytatnak tárgyalásokat az illetékes hatóságokkal. Legutóbb az észt adóhivatallal állapodtak meg egy közös rendszer kiépítésében, amit a reményeik szerint a rohamosan növekvő, megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy) minden szereplője használhat majd. „Nagyon örülünk annak, hogy más EU-s tagországok esetében is látunk hajlandóságot egy hasonló rendszer kifejlesztésére. Magyarországon is folyik kommunikáció a döntéshozókkal és a hatósággal, de mivel ezek folyamatban lévő tárgyalások, a fejleményeket egyelőre nem kívánjuk kommentálni” – tette hozzá Bíró Bori PR-tanácsadó.
MTI / hirado.hu
Kapcsolódó cikkek
- Magyar nyelvű egészségprogram gerincbántalmakra mobilappal
- A Samsung bemutatta a Samsung Pay Tömegközlekedést
- Mobillal tesztelik a borokat
- Kortárs irodalom népszerűsítése új mobilalkalmazás tolmácsolásában
- Komplett hangstúdió Samsung-kütyükre
- A Flightradar 24 repülési adatai már elérhetők az easyJet mobilappján keresztül
- Jelentősen csökkenti alapárait a Google Play
- Már a bonyolult kérdéseket is érti a Google mobilalkalmazása
- Nem elég, ha szép és jó a múzeumi app
- Észreveszi a telefonod, ha hazudtál
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Környezetbarát és csendes – ezek az e-autó legnagyobb előnyei a magyarok szerint
A magyarok ötöde vezetett már elektromos autót, és legtöbben a környezetbarát és csendes működést emelték ki – többek között ez derült ki az OMODA5 és az OMODA5 EV autók gyártója, a Chery Group megbízásából készült felmérésből.
Budapesten tanítják vezetni a jövő autóit a Bosch mérnökei
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában számtalan jövőbemutató autóipari fejlesztés zajlik, melyek a vezetés biztonságát és kényelmét szolgálják. Az egyik leghasznosabb extrát jelentik a parkolást segítő rendszerek, a Bosch szakemberei pedig már olyan járműveket fejlesztenek Budapesten, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni. Ehhez minden részletre kiterjedő tesztelésre, az autók szigorú „oktatására” van szükség. A jövő autóinak titkait tárja fel a Bosch Magyarország Podcast aktuális adása, melyben a parkolási megoldások fejlesztésének legaktuálisabb és legizgalmasabb kérdései kerülnek reflektorfénybe.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.