Egyre nő, de külföldi zsebekbe vándorol a magyar kkv-k reklámköltése
A kis- és középvállalatok által leggyakrabban alkalmazott 10 marketingeszközből 9 online. A Facebook jelentősége tovább erősödött a hirdetők körében. A kis cégek már átlagban kétmillió forint felett költenek marketingre, de sajnos még „importra”: a pénz jobbára a Facebookhoz és a Google-hoz kerül - derül ki Marketing Commando 1700 fő megkérdezésével készült friss online felméréséből.
A megkérdezett vállalatok körében tovább erősödött a Facebook dominanciája: a tíz leggyakrabban használt marketingeszköz közül négy a legnépszerűbb közösségi oldalhoz kapcsolódik. Az először nyolc éve elvégzett felmérés történetében első alkalommal fordult elő, hogy a toplista élére nem a céges honlap, hanem a saját Facebook-oldal került. A Facebook kifinomultabb hirdetési megoldásait, mint az egyedi célcsoportok képzése vagy az applikációk, ugyanakkor még tízből csak egy válaszadó alkalmazza.
A legnépszerűbb kkv marketingeszközök 2016.
- Facebook céges oldal
- Saját honlap
- Facebook hirdetés
- Ajánlás
- Facebook poszt kiemelés
- Keresőoptimalizálás
- Google AdWords
- Blog, saját honlapon
- Facebook csoport
- eDM (saját email-listára)
Csökken a Google fontossága
A népszerű keresőmotorhoz köthető megoldások évek óta stabilan az élmezőnyben szerepelnek, idén azonban valamelyest visszaestek. Egyrészt csökken a Google AdWords népszerűsége: tavaly a válaszadók 45%-a használta, míg idén már csak 36%-uk. Mindez annak ellenére figyelhető meg, hogy a megoldást ténylegesen használók a személyes ajánlás után a második leghatékonyabb eszköznek tartják.
A keresőoptimalizálás (SEO) pedig, amely tavaly még a lista 4. helyén állt, idén már nem fért be az első tízbe sem. „Amíg a kisvállalkozásoknak nem volt pénze, de ideje igen, addig megérte blogbejegyzésekkel, tartalommarketinggel keresőoptimalizálni. Ma viszont drágább lett az idő, mint az pénz: elérhető számos alacsony költségű, de hatékony marketingeszköz, demokratizálódott a marketing” – magyarázza a jelenséget Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a felmérést végző Marketing Commando vezető tanácsadója.
Reklámpiaci tényezővé váltak a kkv-k
A felmérésben részt vevő cégek éves átlagban 2,3 millió forintot költenek marketingre. Szignifikáns az összefüggés a marketingköltés és a várható bevétel között is: míg az éves szinten százezer forint alatt költő vállalkozásoknak 65 százaléka számít magasabb bevételre 2016-ban, 1 millió forintos költés felett már 84 százalék a pozitív várakozások aránya. Wolf Gábor véleménye szerint „kezdenek piaci tényezővé válni a kkv-k. Viszont sajnos még „importálják” a marketingeszközöket, hiszen ennek a pénznek a jelentős része a Facebookhoz és a Google-hoz kerül.”
Meddig tart még az online aranyláz?
Mivel a kkv-k az online eszközök kapcsán hozzászoktak, hogy azonnal látják egy kampány megtérülését, a legnépszerűbb marketingeszközök húszas listájára csupán négy offline megoldás (ajánlás, névjegy, kiállításon való megjelenés és szórólap) került fel. A klasszikus médiamegoldások használata nem jellemző a kkv-kra. Ebben a tekintetben a magasabb, 250 millió forint feletti árbevételű vállalkozások egyértelműen elkülönülnek a mezőny többi szereplőjétől: az ő körükben fordul elő érdemi arányban a televízió, rádió, sajtó, óriásplakát, de még a fizetett PR és a bannerhirdetések alkalmazása is.
Wolf Gábor ezzel kapcsolatban egy lehetőségre is felhívja a figyelmet: „Az offline eszközök óriási előnye, hogy most azok váltak exkluzívvá. Csak gondoljunk bele, hogy mi kelti fel jobban a figyelmünket? Egy újabb levél az inboxban, vagy egy nevünkre szóló levél a postaládánkban? Az első online aranyláz után be kell állnia egy egészséges aránynak, hogy a költés legalább 10-15%-a offline eszközökre jusson.”
Sokat változott a kkv marketing 2009 óta
Magyarország első kkv-marketing kutatását 2009-ben a Marketing Commando készítette, az Ipsosszal együttműködve. Akkor a mikro-, kis- és közepes vállalkozások mindössze egyharmada folytatott tudatos marketingtevékenységet, éves szinten átlagosan a forgalmuk 4%-át fordítva rá. Mára megfordultak az arányok: csupán a kkv-k egyharmadáról mondható el, hogy nem, vagy keveset költ marketingre. Az eszközök terén is sokat változott a vállalkozások gyakorlata: az első felmérés idején a válaszadók legkedveltebb reklámeszközei az internet (54%, amely ekkor szinte kizárólag a saját honlapot jelentette), a nyomtatott média (35%) és a szórólap (26%) voltak, melyeket – a honlap kivételével - szinte teljesen háttérbe szorítottak a kifinomultabb digitális marketingmegoldások.
Wolf Gábor ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy „nem a legdivatosabb eszköz a leghatékonyabb. Minden cégnek meg kell találni, ami számára optimális, de ehhez folyamatosan kísérletezni kell.”
Módszertan
Online, önkitöltős kérdőíves kvantitatív kutatás a Marketing Commando Facebook követőinek és hírlevél feliratkozóinak körében. Elemszám 1700 fő. Az adatok elemzése statisztikai módszerekkel történt. A felmérés nem reprezentatív.
Kapcsolódó cikkek
- Kizöldülnek a tech-óriások
- Sikeresebbek az IT-t jól használó kkv-k
- Gyorsabb a növekedés a digitális technológiát alkalmazó KKV-k esetében
- Kérdőív a KKV-k üzleti folyamat alapú vezérléséről
- Hogyan viselkednek a magyar facebookozók?
- Bár egyre drágább, a kis cégek nem nélkülözhetik a Facebookot
- GAFA-EU: a háború még csak most kezdődik a tech-óriásokkal
- Az okostotthon elképzelés egyre inkább valósággá válik
- Nem lehet majd Facebook és Google fiókkal bejelentkezni a Flickrbe
- Használják, de nem értik igazán a Facebookot a kkv-k
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.