CES 2017: A gépek mint segítőkész személyi asszisztensek
A Bosch a Las Vegasban tartott CES 2017 (Consumer Electronics Show, Fogyasztói Elektronikai Kiállítás) kiállításon, 2017. január 5-8. között mutatja be, hogy a tárgyak a hálózatba kapcsolás jóvoltából miként válhatnak hatékony partnerré, mi több, személyi asszisztenssé.
A technológiai vállalat innovatív megoldásai a hálózatba kapcsolt mobilitást, illetve az Ipar 4.0-t érintő fejlesztésekkel teszik nemcsak egyszerűbbé, hanem biztonságosabbá is a hétköznapokat.
Az autóvezetés jövője: az autó személyes asszisztenssé válik
A hálózatba kapcsolásnak köszönhetően a jövőben az autó az otthon és a munkahely után a harmadik élettérré lép elő. Ezen kívül az automatizált közlekedés egyre gyakrabban kínál majd szabadidőt, amelyben a vezető egyéb feladatokat végezhet. Ilyenkor – a többi utashoz hasonlóan – ő is produktívan használhatja ki az időt, e-mail üzeneteket írhat, konferenciabeszélgetést folytathat, esetleg zenével vagy mozgóképpel szórakoztathatja magát.
Az új koncepciójárműben a Bosch többek között az alábbi innovációkat mutatja be:
- Arcfelismerés és intelligens személyre szabás: a Driver Monitor Camera vezetőfigyelő kamera gyors arcfelismerést és személyre szabást tesz lehetővé. Amint a vezető beszállt, az autó szinte azonnal az egyéni elvárásaihoz igazítja például a kormánykereket, a visszapillantó tükröket, a belső hőmérsékletet és a rádióállomást. Menet közben a vezető „állapotának” felismerése pedig a biztonságot növeli: amennyiben a vezető elalvása fenyeget vagy a figyelmét jelentős mértékben elterelte valami, akkor az autó figyelmeztetheti erre, hogy a kritikus helyzetek elkerülhetők legyenek.
- Tapintható visszajelzés a neoSense képernyőn: a tapintható visszajelzést kínáló érintőképernyőn megjelenő gombokat az ujj úgy érzékeli, mintha azok valós gombok lennének. Így az infotainment rendszer vezérlése gyakran odapillantás nélkül is elvégezhető. Ennek köszönhetően a vezető lényegesen nagyobb arányban tarthatja tekintetét az úton, ami egyértelműen fokozza a közlekedésbiztonságot.
- Digitális külső visszapillantó tükör személyautóban is: a Mirror Cam System visszapillantó kamerarendszer egy olyan kameraalapú rendszer, amely a két külső visszapillantó tükröt helyettesíti. A videoérzékelők a jármű belsejébe integrálhatók, a kijelzés pedig az A-oszlopok közelébe telepített képernyőkön történik, a bal és a jobb oldalon. A digitális technika továbbá szituációfüggő kijelzésre is képes: autópályán haladva messzire hátra tekintenek, míg például városban a nagylátószögű üzemmód fokozza a biztonságot, éjszaka pedig nagyobb kontraszttal segíti az észlelést.
- Kép az OLED-technológia jóvoltából: a tanulmányautóban első ízben láthatók műszerfalba integrált OLED-képernyők, amelyek tűéles képet biztosítanak.
- Kommunikáció az autó és az otthon között: az automatizált közlekedés során a vezető a központi képernyőn az infotainment funkciók nagyobb kínálatát éri el, mint amikor ő maga vezet. Az internetkapcsolat jóvoltából például ellenőrizheti a következő naptárbejegyzéseit vagy megtervezheti a bevásárlást. A Bosch Smart Home alkalmazással integrálva az otthoni redőnyöket vezérelheti, vethet egy pillantást a biztonsági kamera képére vagy belenézhet a hűtőszekrénybe. Gombnyomásra még a javasolt bevásárló lista tartalma is gyorsan megrendelhető a kiszállító cégtől.
- Kommunikáció az autók és a kerékpárok között: a jármű-jármű kommunikáció segítségével a jövőben az autók tájékozódnak a közlekedés többi résztvevőjéről, már jóval azelőtt, hogy azokat a vezető megláthatná. A kerékpárokat azonban gyakran nem veszi észre a többi közlekedő, hiszen például azokat teherautók vagy buszok eltakarhatják.
A CES 2017 szakvásáron a Bosch egy olyan kommunikációs megoldást mutat be, amely kapcsolatot létesít az új tanulmányautó és egy kerékpár között. Ezen keresztül a két jármű folyamatosan közli egymással az aktuális pozícióját és haladási irányát. Ez csökkenti az ütközés kockázatát.
Utólag beszerelhető segélyhívó személyautóba: ezen kívül a Bosch egy utólag beszerelhető automatikus segélyhívót is kínál, ez a Retrofit eCall. Elég egyszerűen a szivargyújtóba csatlakoztatni, és máris számos többletszolgáltatást nyújt. A berendezés gyorsulásérzékelője észleli az ütközést, s automatikusan segélyhívást kezdeményez, okostelefon-alkalmazás segítségével pedig továbbítja az olyan információkat is, mint például a jármű pozícióadatai.
A rendszer az ütközés súlyosságát is kiértékeli, és ennek megfelelő foganatosít intézkedéseket: egy viszonylag súlyos baleset esetén jelentkezik a segélyhívó központ, hogy személyesen megbeszélje a vezetővel, hogy szervizautót kell csupán küldeni vagy mentő is szükséges. Amennyiben nem válaszol a vezető a hívásra, úgy azonnal küldik a mentőautót.
Távoli szoftverfrissítések (firmware updates over the air; FOTA): a hálózatba kapcsolt funkciók – és különösen a nagymértékben automatizált vezetés – megkövetelik, hogy a jármű a teljes élettartama során biztonságosan nyújtsa az elvárt funkcionalitást. Ez érinti a szoftverfrissítéseket is, amelyek akár felhőn keresztül is telepíthetők. A Bosch ehhez kínálja a szükséges kommunikációs vezérlőberendezéseket, valamint a központi átjáró-számítógépet, míg az ETAS és az ESCRYPT (mindkét vállalat a Bosch csoport része) nyújtja a szükséges átviteli és titkosítási technológiát. Ezek gondoskodnak arról, hogy a funkciók minden frissítés után továbbra is megbízhatóan működjenek (funkcionális biztonság) és védettek legyenek a kívülről érkező támadások ellen (adatbiztonság).
Ipar 4.0: emberek, gépek és objektumok valós időben hálózatba kapcsolva
Automatikus gyártási asszisztens: a CES 2017 szakvásáron mutatja be a Bosch az APAS automatikus gyártási asszisztenst, amely a rugalmas és hatékony termelést teszi lehetővé. Átveszi a megterhelő, veszélyes vagy monoton feladatokat, és olyan helyen is bevethető a gyártásban, ahol emberekkel való szoros együttműködésben kell dolgoznia. A kiállítás központi csarnokában, a Bosch standján a látogatóknak kávét és vattacukrot szolgál majd fel. Érzékelőbőre jóvoltából felismeri a robot, ha egy ember túlságosan megközelíti, és azonnal automatikusan megáll.
Kiterjesztett valóság és élő adatfolyam a gyártásban: az APAS és a hasonló fejlett berendezések karbantartása során a munkatársakat a Bosch új kiterjesztett valóság alapú megoldásai támogatják. Digitális információk és műszaki részletek egészítik ki az élő felvételeket. Anélkül, hogy a dolgozó felnyitná a berendezést, pontos képet kap az automatikus gyártási asszisztens belsejéről.
A felhasználót javítási útmutatókkal ellátott animációk vezetik végig lépésről lépésre a folyamaton, így a szerelők speciális szaktudás nélkül is gyorsan és hatékonyan felismerhetik, illetve megoldhatják a problémákat. A Bosch videóelemző szolgáltatásaival a munkatársak távolról, valós időben ábrázolhatják a gyártási folyamatokat. Ezek az ábrázolások adatbányászatra használhatók, például a ritkán előforduló hibák hosszú távú megfigyelésére, felismerésére.
XDK szenzorplatform új IoT-megoldások fejlesztéséhez: az XDK szenzorplatformmal a Bosch egy átfogó hardveres és szoftveres platformot kínál különböző típusú érzékelőkkel, valamint Bluetooth és WLAN-kapcsolattal. A komponensei közé tartozik a gyorsulás- és egy elfordulásérzékelő, egy magnetométer, továbbá a hangerő, a légnedvesség, a légnyomás, a léghőmérséklet, valamint a fény mérésére alkalmas szenzorok. Az adatok felhasználásával a vállalatok kifejleszthetik saját nagy vagy kis IoT-megoldásukat. Az XDK szenzorplatform gyorsan telepíthető és rugalmasan az adott alkalmazáshoz szabható.
A Bosch a szakvásáron a központi csarnok 14128. standján található majd meg.
Kapcsolódó cikkek
- Saját fejlesztéseivel is készül az Ipar 4.0 –ra a T-Systems Magyarország
- A Vodafone és az Emergency One karácsonyi ajándéka: Okos tűzoltó- és mentőautók az Egyesült Királyságban
- Még nem késő! Csatlakozz a magyar delegációhoz!
- Az LG legújabb, legizgalmasabb 4K HDR monitorait mutatja be a 2017-es CES-en
- IDC IoT Fórum 2016
- Magyarországon a legújabb HANA újdonságok
- CES 2017: Négy magyar cég a techvilág legnagyobb seregszemléjén
- A Fujitsu a DHL-lel közösen forradalmasítja a logisztikai piacot
- 2025-re 100 milliárd digitális kapcsolatot kell felvértezni a támadások ellen
- Fujitsu Fórum 2016
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.