Hogyan lett stratégiai partner a HR és az IT?
Bog Egan, vezető elemző, alapító, Sepharim Research Group
A Dell EMC és az Intel legutóbbi, Future Workforce Study tanulmánya az informatikai és a HR (humán erőforrás) igazgatók számára is érdekes tanulságokkal szolgál.
Az ezredfordulós generáció 42 százaléka valószínűleg otthagyná az állását, ha a rendelkezésére álló technológia nem érné el a megfelelő színvonalat. A legtöbb demográfiai csoportra – különösen az Y generációra – jellemző, hogy a többségük otthonában rendelkezésére álló technológia fejlettebb a munkahelyinél. Emellett miközben a vállalatok egymással versengve igyekeznek integrálni az új megoldásokat (például az okostelefonokat), a munkavállalók 39 százaléka szerint az alkalmazottak és munkáltatók közötti bizalom egyre gyengül, vagy már nem is létezik. Az alkalmazottak mintegy fele kész kilépni a munkahelyéről mert: vagy a munkahelyi infrastruktúrát nem találja kielégítően színvonalasnak vagy nem bízik meg a munkáltatójában. Ebből is látszik, hogy az ezredfordulós és az azt követő generációk gyökeres változásokat idéznek elő a munkaerőpiacon.
Két dolgot érdemes figyelembe venni: az ezredfordulósok most kerülnek vezetői pozícióba, illetve az első valódi digitális bennszülöttek már elkezdtek belépni a munka világába. A Z generáció tagjai gyanakvóbbak, intézményellenesebbek, emellett hozzászoktak a személyre szabott megoldásokhoz – sokkal inkább, mint az őket megelőző generációk. Ha az informatikai igazgatók és a hozzájuk tartozó csoportok a vállalaton belül a legnépszerűtlenebb részlegeknek számítanak, akkor a HR részlegekre ez rövidesen még inkább jellemző lesz.
Az informatikai vezetők inkább a megoldásra koncentrálnak
Számos vállalatnál fennáll egy jelentős kommunikációs paradigma. Az informatikai vezetőket ugyanis leginkább a megoldások szállítása foglalkoztatja, míg a vezérigazgatók és a többi felső vezető számára az üzleti eredmények a fontosabbak. Érzékelhető ez akár a felhőbe történő áttelepítés során is, amelynek költségcsökkentő hatása ritkán érezhető, az üzleti folyamatok sebességére és az informatikai dinamizmusra gyakorolt előnyös hatását pedig alábecsülik.
Saját készülékek és kalózinformatika mindenütt
A mobil megoldások és a saját tulajdonú készülékek használatának gyors lehetővé tétele számos vállalatnál megbosszulja magát. Ezeket a megoldásokat ugyanis idejétmúlt infrastruktúrák, alkalmazás-kiterjesztések és a hálózat peremét védő biztonsági megoldások rendszerébe próbálják integrálni. Emellett az ezredfordulós generáció tagjai fogékonyabbak a szabályok áthágására, ha az informatika a sikerességük útjában áll. Ilyenkor megjelenik a kalózinformatika, a „nem jóváhagyott” kalózalkalmazások használata.
Az adatok mennyisége exponenciálisan nő
A technológiai megoldások terjedése egyre gyorsabb, az adatok mennyisége pedig olyan ütemben növekszik, hogy már mérni is nehéz. Gyorsaság, intelligencia, személyre szabás, az üzleti folyamatok sebessége és dinamizmus: ezek az új digitális korszak meghatározó tényezői. Egyes becslések szerint az IoT (eszközök internete) térhódításának köszönhetően 2025-re több mint 180 zettabájt adat fog összegyűlni. Lassan azokra az új kérdésekre is választ kell találni, hogy miként válhat üzleti előnnyé ekkora mennyiségű adat kiosztása, biztosítása és elemzése. Az igazán nagyszerű technológiai megoldások lényege nem csupán az, hogy lehetővé tesznek valamit, hanem az, hogy nagyobb üzleti hatékonyságot biztosítanak.
Mi a legfontosabb az informatikai vezető számára?
Két kérdés mindenképpen megfogalmazódik egy informatikai vezető fejében: hogyan lehetne modernizálni az informatikát az üzleti folyamatok gyorsítása érdekében és miként lehetne fejleszteni a vállalati infrastruktúrát és a megoldásokat, hogy legalább olyan rugalmasak legyenek, mint az azokat használó alkalmazottak?
Nem fennakadásról beszélünk, hanem digitális átalakulásról. Kulcsfontosságú a digitális kohézió, vagyis a számítástechnika, a hálózatkezelés és az elemzés egységes integrálása, valamint ezen képességek munkába állítása a munkahely jövője érdekében. A cél a nagyobb kényelem és egy olyan alkalmazott döntéshozatal, amely maximális vállalati értéket biztosít, ugyanakkor a lehető legkevésbé földhözragadt.
A legtöbb esetben a legfontosabb probléma nem a pénz, hanem az idő. A digitális üzletvitel területén folytatott verseny az üzleti folyamatok felgyorsításáról és az üzleti dinamizmus növeléséről szól, amit a megfelelő felhőalapú és mobil megoldásokkal lehet elérni. Ugyanennyire alapvető szerepet játszik az elemzés, az új biztonsági modellek és az automatizálás.
A másik elengedhetetlen elem maga a tehetség. Az igazán tehetséges munkaerő megszerzése és megtartása még sosem volt annyira sorsdöntő kérdés, mint manapság. Az alig öt éve még fontosnak számító készségek mára egyre kevésbé relevánsak, az új, magasabb szintű készségekkel pedig csak kevesen rendelkeznek.
HR és IT: kéz a kézben
A HR lényegében az informatikai részleg vásárlójává válik. Így az értékesítő vállalatoknak meg kell tanulniuk, hogyan kommunikáljanak egy olyan, általában nem műszaki végzettségű HR-vezetővel, aki egyre inkább az informatikai csoport partnerévé válik, a vállalat véleményformálójaként és a tehetség támogatójaként egyaránt.
Néhány, a HR számára informatikai szempontból fontos probléma:
- Hogyan teszi hatékonyabbá egy megoldás az alkalmazottak munkáját?
- Hogyan képes egy adott megoldás az alkalmazottainak növekvő igényeivel párhozamosan fejlődni?
- Miként járul hozzá egy adott megoldás ahhoz, hogy vállalatunk vonzó legyen az új és a már nálunk dolgozó tehetséges munkavállalók számára?
- Erősíti-e egy adott megoldás a munkatársak közötti bizalmat, vagy elidegeníti őket egymástól?
A HR és az informatikai részlegek tanulhatnak egymástól, és szövetségesekké válhatnak a technológia modernizálása, valamint az új tehetségek felkutatása területén. Egy vállalatnál mind az informatikai igazgatók, mind a HR vezetők stratégiailag fontos pozícióban vannak. A vállalatoknak törekedniük kell arra, hogy elősegítsék a HR és az IT stratégiai együttműködését, hiszen így nemcsak a vezetőség számára lesz hasznosabb a munkájuk, hanem a vállalat bevételeinek növeléséhez is hozzájárulnak.
Kapcsolódó cikkek
- Felhőbe költöznek a HR rendszerek
- A vállalatok nem állnak készen a jövő HR-kihívásaira
- Csúcson az SAP felhő megoldása
- Így lesz programozó a mentős, a zenész, a közgazdász
- Több mint 12 ezer gyerekhez jutott el 2016-ban a Legyél Te is Informatikus! program
- Versenyben az okosautókért
- Az Accenture technológiai szolgáltató központot nyit Magyarországon
- Jelentős e-egészségügyi beruházásokra készülhet a versenyszféra
- 10 dolog, ami megváltozott a pénzügyi és informatikai világban az elmúlt 10 évben
- AR? VR? Távmunka?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.