Fizetne-e a lakosság mobiltelefonnal?
A GKI Zrt. korábbi vizsgálata azt mutatta, hogy az érintés nélküli fizetés viszonylag elterjedt hazánkban. A mobiltelefon általi, érintés nélküli fizetés azonban még „gyerekcipőben” jár Magyarországon.
Bár a mai okostelefonok többsége NFC chippel van ellátva, ami lehetővé tenné a mobiltelefonnal történő fizetést, azonban nagy a bizalmatlanság az ilyen típusú fizetés biztonságával kapcsolatban. Nemzetközi szinten számos mobiltárca megoldás létezik, Magyarországon azonban csupán az MKB, a Gránit Bank és az OTP Bank biztosít ilyen (nem teljes körű) megoldást. A tapasztalatok szerint az ilyen típusú alkalmazások akkor indulnak be, amikor az adott ország lakosai már nyitottak arra (ennek első lépése az internetes vásárlások elterjedése, illetve az érintés nélküli kártyás fizetés).
2017 júliusában a GKI Zrt. 1000 fős, reprezentatív lakossági felmérést végzett a magyar lakosság körében arról, hogy az emberek mennyire nyitottak a telefonnal történő fizetésre. A válaszadók 25%-a nyilatkozott úgy, hogy szívesen fizetne a telefonjával a pénztárak termináljainál. A korcsoportokon belüli arányokat tekintve jól kirajzolódik, hogy a 30-40 év közöttiek élnének leginkább a lehetőséggel (46%), majd a 30 alattiak (34%) következnek. Az új technológiára való nyitottság az évek előrehaladtával egyre csökken (6%-ra). A regionális hajlandóság tekintetében Közép-Magyarország emelkedik ki, a mobiltelefonnal fizetni szándékozók egyharmada innen kerül ki.
Lényeges, hogy a bankkártya tulajdonosok 43%-a fizetne a telefonjával is. Akik már használják a PayPass funkciót, azok közül 63% használná a mobilját is erre.
A mobilfizetési lehetőséggel élni kívánók aránya korcsoportok szerint, 2017. július
Forrás: GKI
Összességében tehát a lakosság negyede fizetne mobiltelefonnal is a pénztári termináloknál, ami már kellő nagyságrendnek tűnik ahhoz, hogy erre applikációt fejlesszenek a kártyakibocsátók vagy a bankok. Ahogyan nőni fog a lakosság nyitottsága – aminek az első lépcsőfoka a bankkártyahasználat terjedése és a PayPass funkcióval való „megbarátkozás” – úgy folyamatosan egyre több lehetőség nyílik a mobilfizetési megoldásokra is.
GKI GAZDASÁGKUTATÓ ZRT.
Kapcsolódó cikkek
- Digitális gyermekkor – tablettel már hétévesen
- Az önvezető technológia az autóvásárlást is ösztönözheti
- Thycotic kutatás: A cégek fele bukásra áll kiberbiztonságból
- Az év fesztiválkelléke: az okostelefon
- Magasról indított a GKI konjuktúraindex
- A mobilalkalmazások nagy száma is gátolja az igazi áttörést a mobilfizetésben
- Így vásárolunk online
- Problémák az Apple Paynél
- Az online vásárlók 48%-a neten is fizet bankkártyával
- Biztonsági aggályok fogják vissza az online fizetési szolgáltatások használatát
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.