Magyar Big Data cég száll be az éhezés elleni globális küzdelembe
A budapesti székhelyű Starschema Kft. adatelemzési és adatvizualizációs megoldásait alkalmazza az ENSZ világélelmezési szervezete, a WFP (World Food Programme). A két fél együttműködése többek között a krízishelyzetek előrejelzésére, a segélyszervezet pénzügyi eszközeinek hatékonyabb felhasználására és logisztika tevékenységének optimalizálására terjed ki. A magyar cég a társadalmi és globális felelősségvállalás jegyében ingyen bocsájtja a WFP rendelkezésére szaktudását.
A világon jelenleg több mint 800 millió ember számít alultápláltnak, és közel 20 millióra tehető azoknak a száma, akik az éhhalál szélén állnak – ez olvasható az ENSZ világélelmezési szervezetének legfrissebb jelentésében. A 2016-ban közel 6 milliárd dollár értékű támogatásból gazdálkodó WFP (World Food Programme) évente átlagosan 80 millió embert ér el humanitárius akcióival. Legfőbb célja, hogy 2030-ra teljesen felszámolja az éhezést a Földön.
Az 1961-ben alapított, római székhelyű szervezet világszerte több mint 80 országban rendelkezik irodával. A tevékenysége során keletkező, illetve ahhoz kötődő hatalmas adatmennyiség feldolgozása és hasznosítása érdekében korábban több esetben is alkalmazott big data technológiákat. A pozitív tapasztalatokra támaszkodva a WFP ez évben nagyszabású munkába kezdett, hogy digitális alapokra helyezze működését. A terv megvalósításához szakmai partnereket keresett, ezek egyike a budapesti székhelyű Starschema Kft.
A segélyszervezet és a magyar cég 2017 szeptemberében kötött együttműködési megállapodást. A Starschema, amelynek ügyfelei között olyan nevek találhatók, mint a Facebook, az Apple vagy a Netflix, egy úgynevezett Big Data Lake létrehozásával elsősorban abban nyújt segítséget, hogy a rendelkezésre álló összes adatot egy helyre koncentrálja, és modern adatelemzési eszközöket biztosít ezek feldolgozásához (data driven culture establishment). A cég ezzel a megoldásával nyerte el az NGM 2016. évi Informatikai Innovációs Díját.
Az együttműködés több területet is érint. A bevezetett módszerek a jövőben lehetővé teszik a különböző okokból (pl. időjárás, járványok, katasztrófák) bekövetkező élelmezési vagy egészségügyi krízishelyzetek előrejelzését. Mivel a szervezetnek több ezer járműve és szállítóeszköze van, az adatok elemzése a WFP logisztikai tevékenységének támogatásánál is óriási segítséget jelent. A digitális alapokra helyezett működés emellett az adományok elosztása és a futó humanitárius programok finanszírozása terén is komoly hatékonyságjavulást hozhat.
A big data technológiák alkalmazása a felsoroltakon kívül mélyebb összefüggések feltárására is lehetőséget ad. Erre lehet példa a szervezet által adományozott, élelmiszerek és meghatározott termékek vásárlására használható bankkártyák tranzakcióinak elemzése, ami értékes visszajelzést adhat arra vonatkozóan, hogy az adományok valóban a kitűzött céloknak megfelelően hasznosulnak e. Egy másik példa a gyermekétkeztetés és a társadalmi mobilitás kapcsolatának vizsgálata lehet. Itt a fő vizsgálati szempont az, hogy a WFP által ingyenesen nyújtott iskolai étkezés mennyire ösztönzi a gyermekeket arra, hogy bejárjanak a tanórákra, illetve az, hogy ez milyen hatással van az ő és családjuk későbbi boldogulására.
Földi Tamás, a Starschema ügyvezetője szerint az együttműködés új fejezetet jelent a cég életében: „A WPF-vel közös munka a társadalmi felelősségvállalás egy olyan új megnyilvánulása a részünkről, amikor anyagi támogatás helyett a saját szaktudásunkat rendeljük egy ügyhöz. A legnagyobb értéket ugyanis úgy tudjuk teremteni, ha azt adjuk, amihez értünk. 2017-ben ez a legnagyobb ilyen jellegű projektünk, jövőre viszont hasonló szerepvállalásra készülünk az innovatív egészségügyi megoldások kifejlesztésében és elterjesztésében élen járó nemzetközi szervezet, a PATH programjaiban” – mondta Földi Tamás.
Kapcsolódó cikkek
- Big Data: a magyar vállalatok már a rajtnál lemaradhatnak
- A Big Data elemzések a szokásainkat vizsgálják, nem a személyes adatainkat gyűjtik
- Óriási informatikai fejlesztés a Waberer’s csoportnál
- Egy magyar adatmáguslány inforgrafikájával kampányol az UNICEF
- Továbbra is a leggyorsabban növekedő magyar big data vállalkozás
- Digitális átalakulás nyílt (a)lapokkal
- A közép-kelet-európai régió vállalatai a digitális átalakulás útjára lépnek
- Amerikában terjeszkedik a Starschema Kft.
- Újabb Fortune 500-as skalpokat gyűjtött be a budapesti IT-tanácsadó cég
- Mikor hívd fel az ügyfeleidet? – Ebben segít a mesterséges intelligencia
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.