A magyar vállalatok harmada még nem is hallott a GDPR-ról
Mindössze három hónap maradt az általános európai adatvédelmi rendelet (GDPR) hatályba lépéséig, nem meglepő módon már a csapból is ez a téma folyik. Ehhez képest a hazai vállalkozások harmada még csak nem is hallott erről – derül ki a Microsoft felméréséből. A magyar cégek döntő többsége azt sem tudja, vonatkoznak-e rá ezek az egyébként kötelező érvényű előírások, így a legtöbbjüknek semmiféle terve sincs arra, hogyan feleljen meg ezeknek a szabályoknak. A helyzet azonban nem reménytelen.
Kelet-Közép-Európában Magyarországon vannak leginkább lemaradva a vállalkozások a GDPR irányelvekre való felkészülésben és az abban előírt szabályok alkalmazásában – állapítja meg a Microsoft tavaly év végén végzett régiós kutatása. Miközben a régióban csak a cégek 12 százaléka nem hallott a 2018. május 25-étől életbe lépő szabályozásról, Magyarországon jóval magasabb, 30 százalékos ez az arány. Ráadásul a hazai vállalkozások 57 százaléka egyáltalán nincs tisztában azzal, kikre vonatkoznak a GDPR előírásai.
A GDPR minden olyan szervezetre vonatkozik, amely itthon vagy külföldön valamilyen terméket vagy szolgáltatást kínál uniós állampolgároknak: ez éppúgy lehet egy a vendégek személyes adatait kockás füzetben vezető fodrászüzlet, mint egy saját munkavállalói adatait kezelő vállalkozás. Az irányelv alkalmazása 2018. május 25-től kötelező. Amelyik vállalkozás nem felel meg az előírásoknak, az a jogsértés nagyságától függően akár 20 millió eurós, vagy az előző pénzügyi év teljes forgalmának 4 százalékára rúgó bírságra is számíthat.
Az Európai Unió a GDPR-tól azt reméli, hogy erősödni fog a személyes adatok védelme. Ez minden vállalkozás elemi érdeke, hiszen a digitalizáció térhódításával az adatok mennyisége és szerepe ugyanis folyamatosan nő. Az a vállalkozás, amely nem fordít kellő figyelmet adatainak megőrzésére és védelmére, nem csupán uniós feddésre számíthat, hanem arra is, hogy versenyhátrányba fog kerülni az irányelvet követőkkel szemben.
A szabályozás ismerete azonban csupán az első lépés, ugyanilyen fontos, hogy a vállalatok meg is feleljenek a szigorú előírásoknak. A magyar cégek e tekintetben is jelentős lemaradásban vannak: kétharmaduknak nincs kész terve arra, hogyan legyen „GDPR érett”, miközben a régióban tevékenykedő társaik felének már van elképzelése erről.
Nagyjából a magyar vállalkozások negyede úgy gondolja, hogy pusztán egy informatikai beruházással megoldhatja ezt a problémát. A személyes adatokat az európai vállalkozások zöme, 53 százaléka leginkább a kiberbűnözőktől félti, a magyarok viszont leginkább, 40 százalékos arányban a saját alkalmazottaiktól tartanak. Mindössze 22 százalék tudja, mit kell tennie, ha személyes adatok veszélybe kerülnek, miközben a kelet-közép -európai átlag ennek pontosan a duplája.
„Ezeknek az elvárásoknak nem könnyű önerőből megfelelni. A vállalkozások döntő többségének valószínűleg együtt kell működnie egy adatkezelésben járatos, az ehhez szükséges technológiával rendelkező partnerrel vagy szakértővel. De ennél is fontosabb tisztában lenni azzal, hogy a GDPR-ra történő felkészülés nem csupán egy újabb informatikai beruházás, hanem egy radikális szemléletváltás: átállás a 21. század adatkezelési és -védelmi irányelveire, amelyek ugyanúgy kötelező elvárások egy vállalat működésében, mint az áfa bevallása és befizetése vagy az éves beszámoló elkészítése” – fogalmazott Szentkuti Gabriella, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója.
A Microsoft minden támogatást megad a vállalkozásoknak a GDPR-megfelelőséghez vezető úton, egyebek mellett az uniós rendeletben foglaltaknál is szigorúbb műszaki és szervezeti előírásoknak megfelelő felhőszolgáltatásaival. Az adatvédelmi módszertannak köszönhetően a cégek a felhőben tárolt adatok kizárólagos tulajdonosai maradnak, ráadásul jelentős infrastrukturális és szervezeti fejlesztés nélkül válhat rugalmassá mindennapi működésük.
A Microsoft emellett évente 300 milliárd forintnak megfelelő összeget költ biztonsággal kapcsolatos kutatásokra és fejlesztésekre, így a megfelelő technológia mellett a GDPR-ral összefüggő eljárások kialakításához és működtetéséhez szükséges támogatással is segíti a kkv-kat és a nagyvállalatokat. További információ elérhető a Microsoft GDPR aloldalán.
Kapcsolódó cikkek
- Tízből kilenc magyarra veszély leselkedik az interneten
- A cégek kétharmada nem ügyel az adatvédelmi alapelvekre
- Áttörést hozhat az Unió új, de bonyolult adatvédelmi rendelete
- GDPR: Üzleti előnyöket is hoz az adatkezelési gyakorlat változása
- Feltörték az Ubert! Veszélyben az adataink?
- A személyes adatok kezelése 20 millió EUR-ba is kerülhet!
- Hírlevél feliratkozás – kötelező-e a kétlépéses hozzájárulás a GDPR alapján?
- GDPR: (meg)felel(tet)ésre felkészülni!
- Óriási biznisz az egészségügyi személyes adatok kereskedelme a feketepiacon
- Valós veszély-e a 6 milliárdos büntetés egy magyar adatkezelőnek?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.