Fidelity: Készül az AI a befektetési piacra

forrás: Prím Online, 2018. november 8. 19:42

Az intézményi befektetők világszerte arra számítanak, hogy az új technológiai eszközök 2025-re jelentősen átalakítják az ágazatot, de nagy részük még nem próbálta ki azokat – erről tanúskodnak a nemzetközi intézményi befektetők körében elvégzett legújabb Fidelity Global Institutional Investor Survey eredményei.

 

  • A világ intézményi befektetőinek csaknem háromnegyede véli úgy, hogy a technológiai fejlődés 2025-re átalakítja az ágazatot
  • Befektetési folyamata során tízből egy intézményi befektető veszi igénybe a mesterséges intelligencia segítségét

 

A felmérésben 25 ország összesen 29 billió dollárnyi befektethető eszközzel rendelkező 905 intézményi befektetője vett részt, így a maga nemében a legnagyobbnak számít. A válaszokból kiderült, hogy a világ különböző tájain működő intézményi befektetők szerint az új technológiai megoldások meghonosodásának eredményeképpen a piacok és a döntéshozási folyamatok gyorsabbak, pontosabbak és hatékonyabbak lesznek. Globálisan a válaszadók 62 százaléka véli úgy, hogy a kereskedési algoritmusok és a kifinomult kvantitatív modellek hatékonyabbá fogják tenni a piacokat, és 80 százalékuk hisz abban, hogy a blokklánc (blockchain) és hasonló technológiák alapjaiban fogják átalakítani az ágazatot. 

 

Az intézmények felismerték, hogy milyen várható hatásokkal jár majd a mesterséges intelligencia (AI) elterjedése, és sokuk arra készül, hogy fel is használja az általa kínált lehetőségeket – például az eszközallokáció optimalizálásában (69 százalék), a portfóliómenedzserek és a portfóliók teljesítményének figyelemmel kísérésében és értékelésében (67 százalék), sőt, akár az eszközkezelők bevonása nélkül létrehozott, testre szabott portfóliók létrehozásában is (39 százalék). Azonban eddig mindössze tízből egy válaszadó (10 százalék) integrálta a mesterséges intelligenciát a befektetési folyamataiba, míg többségük (66 százalék) jelenleg egyáltalán nem használja ezt a technológiát, bár néhányan elmondták, hogy a közeljövőben tervezik a benne rejlő lehetőségek feltérképezését. 

 

Paras Anand, a Fidelity International ázsiai csendes-óceáni térségért felelős eszközkezelési igazgatója a következőket fűzte hozzá a felmérés eredményeihez: „A technológia továbbra is gyors ütemben fejlődik, és hatalmas új adatforrásokat tesz elérhetővé a befektetői csapatok számára. Mindez látványos hatással lesz az eszközallokációra és a portfóliók felépítésére, és sok esetben pozitív irányban alakítja majd át az ágazatot.” 

 

„Ugyanakkor nem szabad vakon követni az új adatforrásokat és algoritmusokat. A mesterséges intelligencia nem képes önálló befektetési döntéseket hozni, és előfordulhat, hogy az adatmennyiség növekedésének hatására az egyszerű zajt is értékes információnak nézzük. De gondos mérlegelés mellett a befektetők valóban javíthatják a folyamataik minőségét.”

 

A Fidelity által végzett elemzésekből kiderül, hogy eljött az idő, amikor a befektetők már nem hagyhatják figyelmen kívül a mesterséges intelligencia hatását. A kutatás kimutatta, hogy az intézményi befektetők több mint fele (53 százalék) szerint a technológia át fogja venni a hagyományos befektetői szerepköröket, de sokan hangsúlyozták, hogy az emberi kapcsolat továbbra is fontos lesz, és a válaszadók többsége (60 százalék) úgy fogalmazott, hogy a mesterséges intelligencia kiegészíti, és nem megszünteti majd az emberek által betöltött feladatköröket. 

 

Fontos eredmény továbbá, hogy az intézményi befektetők változatlanul nagyra értékelik a befektetői partnereik tapasztalatait és tudását, többek között a piaci pszichológiával, az újonnan felbukkanó lehetőségekkel, a stratégiával és problémamegoldással kapcsolatos, nem befektetési irányultságú nézeteiket.

 

Paras Anand még hozzátette: „Az új technológiák megfelelő alkalmazására való felkészülés az egész ágazat számára kihívást jelent. A legnagyobb értéket azok az eszközkezelő szakemberek fogják teremteni, akik szakértelmüket latba vetve, az ügyféllel együttműködve teszik majd lehetővé, hogy ez utóbbiak megértsék és meglévő erőforrásaikat kiegészítve, megfelelően alkalmazzák az új technológiákat.”

 

A felmérésről:

 

* USA, Kanada, Mexikó és Brazília

** Dánia, Finnország, Franciaország, Németország, Izland, Olaszország, Hollandia, Norvégia, Portugália, Spanyolország, Svédország, Svájc és Dél-Afrika

*** Ausztrália, Kína, Hong Kong, Szingapúr, Dél-Korea és Tajvan

 

A válaszadók:

905 olyan intézményi befektető, mely részt vesz a szervezete befektetési döntéshozatali folyamatában

25 ország a világ minden tájáról

29 billió USA-dollárnyi, a válaszadók által kezelt vagyon

 

A válaszadó intézmények típus szerinti megoszlása: 

Magánnyugdíj-pénztárak: 24%

Állami nyugdíjpénztárak: 21%

Biztosítótársaságok: 20%

Alapítványok: 16%

Befizetéssel meghatározott nyugdíjalapok: 14%

Jegybankok: 2%

Vezetőségi alkalmazottak nyugdíjprogramjai (MEPP): 2%

Egyéb: 1%

 

A Fidelity Institutional Asset Management 2018-ban végezte el intézményi befektetők körében a Fidelity Global Institutional Investor Surveyt, melyet 25 országban 905 befektető (nyugdíjalapok, biztosítótársaságok és pénzintézetek) töltött ki. A válaszadók által kezelt vagyon összege meghaladta a 29 billió USA dollárt.

 

A felmérésre Észak-Amerikában a Strategic Insight, Inc., a világ többi részén a Financial Times keretén belül működő FT Remark közreműködésével került sor. A CEO-k, COO-k, CFO-k és CIO-k online vagy telefonon töltötték ki a kérdőívet.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01