Mi kell a sikeres tőzsdére lépéshez?
A Process Solutions Kft., Magyarország vezető BPO (Business Process Outsourcing) vállalataként segítette a Wizz Air tőzsdére lépési folyamatát. A részvény kibocsátása kapcsán a PS összegyűjtötte azokat a legfontosabb lépéseket, amelyek elengedhetetlenek egy vállalat számára a sikeres tőzsdére lépéshez.
Mikor veszi kezdetét a tőzsdére lépés folyamata?
A tőzsdére lépés folyamata az adott vállalat tulajdonosainak személyes és szakmai döntésével indul el. Ebben a fázisban amellett, hogy a vállalatvezetés igyekszik megtalálni a lehető legoptimálisabb pillanatot a tőzsdére lépéshez, fontos kiválasztani a megfelelő módszert is. A lehetséges megoldások közül az ún. IPO (Initial Public Offering) a legtöbb kihívással járó folyamat, amikor is intézményi és magánbefektetők előtt is nyitva áll a részvényjegyzés lehetősége. A Wizz Air esetében a tulajdonosok számára már a kezdetektől egyértelmű cél volt a tőzsdén történő megjelenés, sőt az sem volt kérdés, hogy egy központi szereppel bíró tőzsdét választanak majd, amely végül a londoni (LSE) lett, és azon belül is a legrangosabb ’prémium szegmens’ kategóriába pozícionálták a céget, illetve a részvényt.
A tőzsdére lépés folyamatát két nagy szakaszra bonthatjuk: nem nyilvános és nyilvános szakaszra.
Milyen teendők várnak a vállalatra a nem nyilvános szakaszban?
Ebben a szakaszban a piac - hivatalosan legalábbis - még nem szerez tudomást a cég tőzsdére lépési szándékáról. Ennek köszönhetően ez a fázis lehetőséget biztosít a vállalatnak arra, hogy alaposan felkészüljön, akár több próbálkozást is tegyen, és közelítőleg felmérhesse a lehetséges piaci értékét anélkül, hogy az az üzleti érdekeit sértené. A Wizz Air tulajdonosai is többször nekifutottak ennek a szakasznak, annak érdekében, hogy a cégre az általuk megfelelőnek tartott piaci értékeltséget érjék el. Ezek a „próbák” lehetőséget biztosítottak a PS számára is ahhoz, hogy jobban megértse, milyen kihívásokkal és elvárásokkal kell szembenéznie egy tőzsdére készülő cégnek, illetve az azt támogató BPO szolgáltatónak.
A nem nyilvános szakasz során elengedhetetlen egy szponzor bank kiválasztása, amely többek között koordinálja a tulajdonosok, a menedzsment és a tanácsadó cégek munkáját, ezzel biztosítva a jegyzési folyamat sikeres végrehajtását. Ebben a fázisban szükséges kiválasztani a tőzsdére lépést támogató szakembereket, tanácsadókat, összeállítani az IPO menetrendet, valamint elkészíteni a vállalat tőzsdei bevezetési tájékoztatóját (az úgynevezett ’Prospektus’). A prospektus a tőzsdére bocsátás minden lényeges részletét tartalmazó tájékoztató, és mint ilyen, jogi dokumentumként és egyfajta marketing eszközként is jelentős szerepet kap a cég részvényeinek értékesítésében. Ezután következik a vállalat üzleti, pénzügyi és jogi átvilágítása, amelynek célja a prospektus hitelességének és teljeskörűségének biztosítása. A Wizz Air átvilágítási eljárása során egyedülálló volt az, hogy a számviteli funkciók jelentős részét külső cégnek, vagyis a PS-nek szervezték ki. „Nagy elismerés volt a számunkra, hogy az átvilágítás során nem találtak lényeges javítani valót a felépített munkafolyamatokban, az általunk elvégzett munkában. A prospektuson kívül számos egyéb jelentés is készül ebben a szakaszban, olyanok is, amelyeket később sem publikálnak, csak a szponzornak jelentenek egyfajta biztosítékot, hiszen a valós adatokon alapuló tőzsdei megjelenés az ő jogi felelőssége is.” - mondta el Diósi Anett, a Process Solutions Wizz Air-ért felelős szenior menedzsere.
A nyilvános fázis a tőzsdére lépési szándék publikus bejelentésével indul.
Mikor és milyen formában érdemes bejelenteni a tőzsdére lépést?
A tőzsdére lépési szándék bejelentése rendkívül fontos lépés, hiszen a piaci szereplők ezt nagyon komolyan veszik és egy esetleges visszalépés akár kedvezőtlen hatással is lehet a vállalat piaci megítélésére. Ekkor indul el a bevezetési marketing kampány, megjelennek a cégről az elemzői értékelések, és ebben a fázisban kell közzétenni a prospektust, valamint lebonyolítani a menedzsment roadshow-t, amely során a vállalat felsővezetői személyesen is bemutatják a vállalat üzleti működését és pénzügyi eredményeit a potenciális befektetőknek. A roadshow-t követően a vállalat vezetői a tanácsadókkal közösen még egyszer átnéznek minden fontos dokumentumot, és a befektetői érdeklődés mértéke alapján meghatározzák a részvények kibocsátási árát, illetve amennyiben van új kibocsátás az újonnan kibocsátandó részvények számát. Ezután megtörténik a tőzsdére lépési szándék hivatalos bejelentése az illetékes tőzsdei és pénzügyi felügyeleti szervezeteknél, és ezektől megérkeznek a végleges jóváhagyások. Utolsó lépésként a beiktatás történik meg, amely során a társaság részvényeit jegyzékbe veszik és ezeket a részvényeket a piacon forgalmazni kezdik egy ünnepélyes bevezetési eljárás keretében.
A Wizz Air nyilvánosan először 2014. májusban jelentette be tőzsdére lépési szándékát, de nem sokkal később úgy döntöttek, hogy visszalépnek, nem találva megfelelőnek a piaci körülményeket. 2014 végén azonban újra elindították a folyamatot, 2015. februárjában pedig meg is indult a kereskedés a londoni tőzsdén a Wizz Air részvényeivel, méghozzá igen kedvező értékeltséggel.
Milyen folyamatok automatizálhatók és kiszervezhetők a tőzsdére lépés során?
A részvények kibocsátásakor a folyamat jelentős része alkalmas a kiszervezésre, mivel jórészt olyan egyszeri feladatokról van szó, amelyekhez a cégek általában se szakértelemmel se erőforrásokkal nem rendelkeznek. A legfontosabb elem, amely biztosan nem szervezhető ki, az a döntéshozatal. A vállalat tulajdonosai ugyanis azok, akik az összes fontos körülmény ismeretén alapuló döntéseket meghozzák, továbbá a tulajdonosok és a vállalatvezetés feladata az is, hogy biztosítsa a sikeres tőzsdére lépést, valamint a későbbi tőzsdei jelenlét anyagi és emberi erőforrásszükségletét, amely folyamatos befektetés a jövőbe. „A professzionális számviteli vállalatok, mint például a Process Solutions, komoly segítséget nyújtanak a cég menedzsmentjének a tőzsdére lépés legfontosabb fázisaiban és aztán a tőzsdei jelenlét támogatásában is azáltal, hogy egyrészt rendelkeznek a szükséges magas szintű szakmai ismeretekkel a tőzsdei cégek számára fontos számviteli és riportolási területen, valamint outsourcing vállalat révén szükség esetén biztosítani tudnak pótlólagos emberi erőforrást is.” – mondta el Németh Zsolt, a Wizz Air csoport számvitelért és adózásért felelős vezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Május 18-án kerül tőzsdére a Facebook
- Évről évre színvonalasabb az Év Gyára megmérettetés
- Automatizációval csökkenhet a munkaerőhiány a könyvelőszakmában
- Tőzsdére viszi részvényeit a BILK Logisztikai Nyrt.
- Automatizálás és vállalati hatékonyságnövelés – BPO a gyakorlatban
- Átalakulóban a könyvelőszakma
- Nyakunkon a GDPR
- Egyszerűbb foglalás és felhasználóbarát beszállókártya az új Wizz applikációban
- Öt egyetemmel kötött partnerségi megállapodást a Wizz Air
- Elítélték a londoni tőzsdét manipuláló magyar komputerzseniket
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.