Fontos a munkavállalói adatok felelősségteljes kezelése
A vállalatvezetőknek előbb-utóbb felelősségteljes munkaerőadat-kezelési stratégiát kell kidolgozniuk, hogy dolgozóik bizalmát megnyerve, fenntartható bevételnövekedést tudjanak elérni – állapította meg az Accenture új kutatása.
„A szervezet géntérképének dekódolása” (Decoding Organizational DNA) címmel kiadott Accenture Strategy jelentést megalapozó kvalitatív és kvantitatív kutatások során 13 iparágban több mint 1 400 felsővezetőt és 10 000 munkavállalót kérdeztek meg.
A felsővezetők 62%-a nyilatkozott úgy, hogy az új technológiák segítségével adatokat gyűjtenek a dolgozókról és az általuk végzett munkáról, de csupán 30%-uk biztos abban, hogy felelősen használják fel ezeket.
A munkavállalók több mint fele (52%) szerint, az új munkavállalói adatforrások használata gyengítheti a bizalmat, és a közelmúlt adatkezelési visszaélései miatt pedig 64% aggódik, hogy saját adatai is veszélyben lehetnek. Jó hír, hogy a munkavállalók 92%-a nyitott arra, hogy adatokat gyűjtsenek róla és munkájáról, de csak abban az esetben, ha ez javítja teljesítményüket, munkahelyi közérzetüket, vagy egyéb személyes előnyökkel jár. A munkavállalók 62%-a szívesen rendelkezésre bocsátaná adatait, ha ezért egyéni igényeinek megfelelő jutalmazásban és juttatásokban részesül, 61% pedig a nekik megfelelő tanulási és fejlődési lehetőségek érdekében tenné ugyanezt.
A kutatás szerint a nagyvállalatok 3 100 milliárd dollár jövőbeni árbevétel-növekedést kockáztatnak annak függvényében, milyen hatást gyakorol adatkezelési stratégiájuk a dolgozói bizalomra. A felelős adatkezelési-stratégiával rendelkező cégek árbevétele akár 12,5%-ot is növekedhet azokéhoz képest, akik nem rendelkeznek ilyennel.
„Amikor a vállalatok értékteremtési célra használják fel az újonnan elérhető munkaerő adatokat, a felelős vállalatvezetés kulcsfontosságú a dolgozói bizalom kiépítésében” – mutatott rá Ellyn Shook, az Accenture vezetőségi és humánerőforrás-igazgatója. „A bizalom az egyik legfontosabb tényező, amely az emberekben rejlő lehetőségek kihasználásával megnyitja az utat az innováció és a növekedés felé".
A cégvezetők eltérő módon reagálnak a munkavállalói adatokkal kapcsolatos kihívásokra. A megkérdezett felsővezetők közel egyharmada (31%) mondta, hogy a dolgozók érzékenysége miatt kevesebbet fektet a dolgozói adatgyűjtő technológiákba, mint szeretne, nagyjából ugyanennyien (32%) azonban végrehajtják a beruházásokat és a felmerülő problémákra pedig igyekeznek megfelelő megoldást találni.
Az Accenture a következő keretrendszer bevezetését javasolja a munkaerő adatokkal kapcsolatos dolgozói aggodalmak eloszlatására:
- Bizalom az adatok feletti rendelkezésért cserébe – ha a munkavállalók jobban kontrollálhatják a róluk gyűjtött adatokat, a vállalat – a bizalom megszerzésén túl – több értékes dolgozói információhoz is hozzájut, amely javíthatja a teljesítményt. A megkérdezett munkavállalók közel háromnegyede (73%) szeretne saját maga rendelkezni a munkavégzésével kapcsolatos adatairól és magával vinni azokat, ha távozik a cégtől – és a megkérdezett felsővezetők több mint fele (56%) nyitott erre.
- Közös felelősség – közös előnyök – egy mindenki számára előnyös megoldás kidolgozásakor a felsővezetőknek a dolgozókat is be kell vonnia a munkaerőadat-kezelő rendszer megtervezésébe. Jelenleg a vállalatok kevesebb mint egyharmada (29%) a munkavállalókkal közösen alakítja ki az adatkezelő rendszert és további egyharmaduk (33%) készül ugyanerre a jövőben.
- A szakmai fejlődés ösztönzése és felelős technológiahasználat – a vállalatoknak mesterséges intelligenciát és más technológiákat kell alkalmazniuk a munkavállalóik szakmai fejlődési lehetőségeinek bővítésére, valamint a sokszínűség elfogadásának erősítésére. A dolgozók több mint négyötöde (82%) úgy véli, hogy az új technológiákkal gyűjtött adatok igazságosabbá teszik majd a javadalmazást, az előléptetéseket és az értékeléseket.
„A bizalom mára olyan számszerűsíthető mérőszámmá vált, amely már a nyereségre, az EBITDA-ra és a versenyképességen keresztül a növekedésre is hatást gyakorolhat” – mutatott rá Mark Knickrehm, az Accenture Strategy csoport vezérigazgatója. „Napjaink vállalatvezetőinek a dolgozói és fogyasztói bizalmat kell üzleti stratégiájuk középpontjába állítaniuk, és világos, végrehajtható tervvel kell rendelkezniük a bizalom megszerzésére és megtartására.”
Bővebben a jelentésről: www.accenture.com/workforcedata.
Kapcsolódó cikkek
- A GDPR csak a kezdet volt – folytatódik a digitális világ akadálymentesítése
- A Dell Technologies új felmérése: digitális lemaradásban az üzleti vezetők
- GDPR tapasztalatok a régióban
- Néhány lépés a GDPR-nak megfelelő blokklánc megtervezéséhez
- Nehezen tudjuk megfogalmazni, hogy mit is jelent pontosan az MI
- Távol-keleti nyitás a GDPR-ban
- A kiberbűnözés 5 200 milliárd dollár kárt okozhat a vállalatoknak a következő öt évben
- 50 millió eurós adatvédelmi bírság a GOOGLE-el szemben
- További fejlődésre sarkall a karácsonyi e-kiskereskedelmi szezon
- Felpörgeti a családi vállalkozásokat a digitalizáció
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.