A GDPR után érkezik az e-Privacy rendelet
A magánélet és a digitális adatok védelmét az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) után az elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelettel (e-Privacy) is erősítené az Európai Unió. Az új szabályozás az adatvédelem egy speciális területére, az elektronikus kommunikációra összpontosít és az „over the top” („OTT”) szolgáltatókra is vonatkozik majd.
Az e-Privacy a GDPR-ral és a bűnüldözési célból kezelt személyes adatok védelmére vonatkozó irányelvvel együtt fontos része az Európai Unió adatvédelmi reformjának. Az elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelet célja a vonatkozó európai uniós jogi keret megújítása, illetve a nemzeti szabályozásokból eredő eltérések felszámolása és egységes szabályok bevezetése. A még most is formálódó rendelet felváltja majd az egyes országok vonatkozó rendelkezéseit, illetve speciális jogszabályként részletezi és kiegészíti a GDPR előírásait. Míg a GDPR általánosabb jellegű, az adatvédelemmel általánosabban foglalkozó rendelet, az e-Privacy az adatvédelem egy részterületére, nevezetesen az elektronikus hírközlési szolgáltatásokra és különösen az elektronikus kommunikációra fókuszál.
Az elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelet egyelőre tervezet formájában létezik csak, így nincs még végleges szöveg, és nem lehet tudni, hogy milyen változatot fogadnak majd el az uniós döntéshozók. Az e-Privacy követelményei nem teljesen újak, számos eleme része volt már az 1995-ös elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelvnek is. Az ismert tervezet alapján az új rendelet alaptétele, hogy az elektronikus kommunikáció során keletkező adatok titkosak és tilos ennek az elvnek a megsértése, vagyis harmadik fél nem zavarhatja meg a magánszemélyek közötti elektronikus kommunikációt. A javaslat ugyanakkor tartalmaz néhány kivételt ezen szabály alól is.
„Fontos figyelembe venni az e-Privacy kapcsán, hogy az elfogadása után az Európai Unió valamennyi tagállamában hatályos jogszabályról beszélhetünk és az közvetlen hatályos lesz majd a tagállamokban, illetve egyik fő előnye, hogy uniós szinten egységesíti az elektronikus hírközlés területén az adatvédelmet és azt nem szükséges a tagállamoknak a nemzeti jogba átültetni. Az e-Privacy az elektronikus kommunikáció során keletkező adatokra és meta-adatokra vonatkozóan is alkalmazni kell majd. Ez azt jelenti, hogy nagyobb területet fed le, mint a GDPR, hiszen a hatálya alá eső adatok nem korlátozódnak a természetes személyek közötti kommunikációra, illetve olyan információkra is vonatkozik, mint a dátum, időtartam, vagy például a kommunikációt folytató végfelhasználó földrajzi helyzete. A jogszabályi előírások be nem tartásáért a piaci szereplőket szintén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság fogja ellenőrizni és ugyanakkora bírságra számíthatnak, mint a GDPR esetében, vagyis 20 millió euró vagy az éves árbevétel 4 százaléka a legmagasabb büntetési tétel” – hangsúlyozta dr. Majoros Gábor T. a Deloitte Legal adatvédelmi csoportjának ügyvédje.
Míg az 1995-től életben lévő irányelv csak a hagyományos távközlési szolgáltatásokra vonatkozott, addig az új rendelet már az OTT szolgáltatásokra, azaz olyan szolgáltatásokra, amelyek szélessávú adatátviteli elérésen keresztül jutnak el felhasználóhoz (pl. on-demand tartalomszolgáltatások), is ki fog terjedni, mint például a Skype, a WhatsApp vagy a Facebook Messenger. Ez azt jelenti, hogy az OTT szolgáltatásokat használók egyforma védelmet kapnak az EU-ban, illetve az OTT szolgáltatóknak ugyanazokat a szabályokat kell majd betartaniuk, mint a hagyományos távközlési cégeknek. Az elektronikus hírközlési adatok védelmére vonatkozó irányelv a cookie-k kapcsán nem hozta meg az elvárt eredményeket, ezért fontos lenne a cookie-szabályok frissítése, azonban ezzel kapcsolatban komoly vita alakult ki, így számos kérdést kell még tisztázni. Az e-Privacy a cookie szabályozás megreformálása mellett várhatóan újra fogja írni többek között az elektronikus direktmarketing kommunikációra vonatkozó szabályokat is, amire nagy szükség van és a folyamatban lévő GDPR jogharmonizációs salátatörvényből is kimaradt.
„Az e-Privacy legfrissebb véleményezett tervezetét a múlt héten tették közzé és egyelőre nem lehet tudni, hogy mikor léphet majd hatályba a rendelet. Az optimista becslés szerint is csak legkorábban 2019 végére fejeződik be a szöveg véglegesítése, ami azt jelenti, hogy legkorábban jövőre élesedhet a jogszabály. Azonban a tervezet alapján is egyértelmű, hogy az e-Privacy jelentős hatással lesz azokra a vállalkozásokra, amelyek közvetlen folytatnak elektronikus kommunikációt magánszemélyekkel. Éppen ezért mind a cégek, mind az uniós állampolgárok szempontjából előnyös lenne, ha az európai jogalkotók folyamatos tájékoztatást adnának a rendelet sorsáról. Ha valóban 2020-ban lép életbe az új szabályozás, az elegendő időt adhat a cégek számára a felkészüléshez” – tette hozzá dr. Bánczi Lea, a Deloitte Legal ügyvédje.
Kapcsolódó cikkek
- A GDPR csak a kezdet volt – folytatódik a digitális világ akadálymentesítése
- GDPR tapasztalatok a régióban
- Távol-keleti nyitás a GDPR-ban
- 50 millió eurós adatvédelmi bírság a GOOGLE-el szemben
- 2 milliárd euró megtakarítást hoz az uniós cégek számára a GDPR
- Az új technológiák, a munkaerőpiac és a munkajog...
- Csodafegyver az adatkezeléshez?
- Frissült Magyarország adatvédelmi szabályzata
- A multik kerülhetnek először célkeresztbe a GDPR miatt
- GDPR: büntetni a NAIH fog, de a kis- és középvállalatokat egyelőre csak figyelmezteti
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.