Magyar mérnökökre figyel a világ
Mi a közös a karburátorban, az áramvonalas autókban vagy éppen a bolygóműves sebességváltóban? Valamennyi, az autógyártást jelentős mértékben előmozdító találmányt magyar mérnököknek köszönheti a világ. Az egykori úttörők mai követői pedig már a károsanyagkibocsátás csökkentésén, illetve az önvezető okosjárművek fejlesztésén dolgoznak, többek között a Knorr-Bremse hazai Kutatási és Fejlesztési Központjában.
Mi köti össze a Zeppelint és a Volkswagen Bogarat? – egy kvízműsor nehezebb feladványai között is elhangozhatna ez a kérdés, amire a válasz egy olyan magyar származású mérnök neve, akinek meghatározó szerepe volt abban, hogyan néznek ki napjaink autói. Majdnem pontosan 130 évvel ezelőtt, 1889. március 11-én született Járay Pál, akit az áramvonalas autók atyjának tekintenek. A nemzetközileg Paul Jarayként ismert mérnök Bécsben és Prágában végezte tanulmányait, majd az I. világháború előtt a Zeppelin léghajók áramlástani vizsgálatával bízták meg és a háborút követően elkészítette a világ addigi legnagyobb szélcsatornáját. 1920-ban szabadalmaztatta a legkisebb légellenállású léghajóalakot, aminek eredményeként a léghajók gazdaságossága megduplázódott.
Ő rakta le az autók aerodinamikájának tudományos alapjait. Az áramvonalas autó karosszériakialakítására vonatkozó szabadalmát Németországban 1926-ban, az Egyesült Államokban 1927-ben fogadták el és többek között az Audi, a Mercedes és a Bugatti is az ő elveit alkalmazta a tervezés során, illetve az ő szabadalma alapján készültek a Volkswagen Bogár prototípusai is. Az általa tervezett autók aerodinamikai tulajdonságai 25 százalékkal javultak, fogyasztásuk pedig nagyjából harmadával csökkent.
Egy magyar mérnök játszott meghatározó szerepet abban is, ahogyan az autók gyártása fejlődött. A híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét Galamb József készítette el a szintén magyar Farkas Jenővel és az amerikai Childe Willsszel közösen. Galamb a szerkezeti tervek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmazott: az ő találmánya volt a bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor. Az ő irányításával váltottak át 2013-ban a Fordnál a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra.
Bánki Donát és Csonka János neve is széles körben ismert lehet, hiszen a magyar mérnökök a porlasztó feltalálói. Ráadásul Csonka János meghatározó szerepet játszott a magyar motor- és gépjárműgyártás beindításában.
De nem csak a régmúltban születtek az autóiparra komoly hatást gyakorló magyar mérnöki teljesítmények. A Knorr-Bremse hazai Kutatási és Fejlesztési Központjából az 1995-ös indulás óta több, a közúti fuvarozásban ma fontos szerepet játszó innováció indult útjára. Ezek közül az egyik első a haszonjárművekre optimalizált járműdinamikai stabilizáló megoldás (ESP – electronic stability program), ami bár személyautókra már létezett az 1990-es évek közepén, de jelentős újításnak számított a teherautókban történő alkalmazása. „Az első prototípus ebből a megoldásból itt készült Magyarországon 1995-1997 között, majd szabadalmak is és ma már a közúti haszonjárművek szabványos felszerelésének számít és a járműszekrény becsuklásának megakadályozására szolgál” - mondta el Frank Péter, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. kutatás-fejlesztési igazgatója.
Szintén magyar szabadalom az a megoldás, ami megakadályozza, hogy a magas súlypontú vontatmánnyal közlekedő teherautók esetleg felboruljanak egy éles kanyarban. A Roll Stability Program napjainkra szintén nemzetközileg elterjedt technológiává vált, az európai utakon futó pótkocsiknak már része, de az Egyesült Államokban is bevett gyakorlat az alkalmazása.
A Knorr-Bremse jövőbeli termékekkel foglalkozó részlege, az Advanced Engineering is Magyarországon működik. „Ez egy olyan osztály, ami azokkal a termékötletekkel foglalkozik, amelyek várhatóan csak jó néhány év múlva kerülnek gyártásba és egyelőre még azt sem lehet pontosan tudni, hogy kik lesznek az elsődleges felhasználói. A mi feladatunk, hogy teszteljük ezek megvalósíthatóságát, piacképességét, a folyamat végére pedig eldől, hogy van-e esély arra, hogy piacképes terméket hozzunk létre az ötletekből” – tette hozzá Frank Péter.
A szakember szerint a teherjárművekkel kapcsolatos fejlesztéseket alapvetően befolyásolja, hogy a következő évtizedekben jelentős mértékben nő majd a forgalom sűrűsége Európa útjain. A becslések szerint ugyanis 25 év alatt 40 százalékkal bővül majd a közúti árufuvarozás. A számottevő mértékben megugró forgalom környezeti hatásainak enyhítése érdekében az egyik fontos célkitűzés a károsanyagkibocsátás csökkentése, amelynek érdekében az elektromos meghajtás további fejlesztésére fordítanak kiemelt figyelmet.
Egy másik kiemelt fejlesztési terület a közlekedésbiztonság javítása. Már most is használnak számos, a járművezetőket támogató rendszert a közúti teherjárművekben is, mint például az automatikus vészfékezés, ami az Európai Unióban újonnan forgalomba helyezett teherautók és kamionok esetében 2016 óta kötelező felszerelésnek számít. A mérnökök pedig már most is azon dolgoznak, hogy további feladatokat vegyenek át az okos járművek a sofőröktől.
„Az autonóm járművek fejlesztésében a következő lépés a kormányzást támogató, a kikerülési manőverekben segítő rendszerek megvalósítása lehet. A vezetést segítő megoldások elterjedése jelentős mértékben növelheti a közlekedésbiztonságot, de emellett azt is érdemes megemlíteni, hogy a járművek hatékonyabb kihasználása, illetve a hatékonyabb üzemanyagfelhasználás miatt az üzembentartó vállalkozásoknak is komoly üzleti előnyük származhat az új rendszerek bevezetéséből” - fűzte hozzá Frank Péter.
Azt, hogy hol tart most a sofőröket támogató megoldások fejlesztésével a kutatás-fejlesztési központ, május 11-én Budapesten bárki megnézheti a Knorr-Bremse Okos Kamionok – Okos Mérnökök program keretében a Lágymányosi Kampuszon felvonuló okoskamionoknak köszönhetően.
Kapcsolódó cikkek
- Amazon Web Services kiválósági központ a Getronics és a HeleCloud együttműködésével
- Intelligens üzemanyagkút-rendszer indult hazánkban
- Elindult Szingapúrban a mérföldkőnek számító, villamos hajtású buszok fejlesztési projektje
- Jó (csapat)munkához idő kell... és egy jó eszköz
- Megtudtuk, mi alapján választanak robotpilóta rendszert az eredményes gazdálkodók
- A nehézgépjárművek is kibocsátásmentesen működhetnek az ABB elektromos hajtásláncával
- Online ellenőrző felület segít az útdíjbírságok elkerülésében
- A Fujitsu RunMyProcess és az Okin BPS gyorsítják az IBM Notes digitális átalakulását
- A Fujitsu mesterséges intelligenciával alakítja át a vevőutat és fokozza a bolti hatékonyságot
- Mesterséges intelligenciával küzdenek az önkiszolgáló pénztáraknál elkövetett csalások ellen
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.