Aki lemarad, az tényleg kimarad?
A digitalizáció terjedésével exponenciálisan növekedő forgalmat várnak az e-kereskedelem szereplői. Az egyik legjelentősebb kutató cég, a Nielsen legfrissebb kutatása szerint az online kiskereskedelem volumene négyszer olyan gyorsan növekszik, mint az offline kereskedelemé, 2022-re pedig a vizsgált országok e-kereskedelem forgalma várhatóan 400 milliárd dollárt tesz majd ki.
A 21. század online vásárlási szokásai olyannyira átalakultak, hogy a fogyasztók már nemcsak értékelik és összehasonlítják a termékeket, de kapcsolódó élményeik alapján választják ki, melyik számukra a legmegfelelőbb. A digitális világban az élmények mellett az időfaktor rövidülése is meghatározó tényező. Ha az online vásárlás folyamata túl lassú vagy túl körülményes, akkor csalódottságukban elfordulnak egy márkától. A kereskedelmi forgalom növekedését pedig a vásárlói igények teljes körű kiszolgálásával lehet elérni, ami nemcsak a mai modern fogyasztói társadalom elvárása, hanem komoly versenyelőnyt is jelent a többi vállalkozással szemben.
“Az élményalapú, digitális platformoknak köszönhetően sokkal könnyebben összeállítható egy speciális ügyfélelégedettség-mérő rendszer, amely az ügyfelek objektív és szubjektív visszajelzéseiből adódik. Az összegyűjtött adatokból pedig egy olyan, a rejtett összefüggéseken alapuló ügyféltérképet állíthatunk össze, amelyből előre tervezhetővé válnak, az amúgy gyorsan változó, vásárlói szokások” - támasztja alá Balogh Zsolt, a Liferay Hungary ügyvezetője. Az ügyfelek vásárlási élményeinek felméréséhez először létre kell hoznunk egy olyan részletes ún. vásárlói térképet, amelyből kiderül, hogy a vásárlóknak mik a valódi tapasztalataik a márkával kapcsolatban, kezdve az első kapcsolatfelvételtől egészen az értékesítés befejezéséig.
“A fogyasztók ugyanis hamar lemondanak a márkahűségről, ha rossz élményeket szereztek, ezért érdemes a kiskereskedelem szereplőinek megvizsgálni, milyen kölcsönhatásban állnak a vevők a márkával” - magyarázza Balogh Zsolt.
Ha már a kezdetekkor digitálisan rögzítjük a vásárlói interakciókat, akkor könnyebben beazonosíthatjuk az ügyféltípusokat és a vásárlók elvárásait. Például egy e-kereskedelmi webáruház webhelyén keresztül elemezhetjük, hogy egyes vásárlók mely termékekre kerestek rá, vagy melyeket vették meg. Így könnyen összehasonlítjuk az eredményeket a versenytársaink által kínált termék iránti érdeklődéssel. “Miután pontosan meghatároztuk a felsorolt mérőfaktorokat, általuk precízebb képet kaphatunk arról, hogyan hangolhatjuk össze az ügyféligényeket a szolgáltatásunkkal. Ha jól építettük fel a térképünket, akkor magasabb megtérülési rátával számolhatunk” - vélekedik Balogh Zsolt.
“A digitális kiskereskedelmi fejlesztések már arra törekednek, hogy javítsák a forgalmazás menetét és élményét, illetve felmérjék a célközönség igényeit. Az élmény-alapú platformok mindezeken túl lehetővé teszik a reakció idő lerövidülését is. Erre azért van szükség, mert aki lemarad a digitalizációban, az könnyen jelentős nagyságú bevételtől is eleshet. Az elkövetkező öt évben tíz vállalat közül legalább négy el fog tűnni a piacról, ha nem tudják a digitalizáció hatásait beépíteni a szervezetükbe vagy az eladási folyamataikba.” - hangsúlyozza Balogh Zsolt.
Néhány ötlet, hogyan fejlesszük digitálisan webáruházunkat:
- Gyorsítsuk fel a kommunikációt - A modern digitális platformoknak köszönhetően egyre komplexebb szolgáltatások építhetők be egy weboldalra, például az integrált ERP és CRM megoldások is ehhez járulnak hozzá. A mobil platformok megléte hozzásegíti a vállalkozásokat ahhoz, hogy gyorsabban érjék el ügyfeleiket, függetlenül attól, hol vannak, vagy mit csinálnak.
- Fejlesszük ki online platformra a raktárkészletünket - Ha a készleteinket online listázzuk, akkor pontos képet kapunk arról, hogy termékeink és szolgáltatásaink hogyan teljesítenek a vevőinknél. A digitalizálás ahhoz is hozzájárul, hogy kevesebb időt és pénzt fektessünk abba, amire már nincs igény.
- Ügyfélszolgálat támogatása - Ha az ügyfélszolgálatunkat minél több információval látjuk el, azaz tájékoztatjuk a portálon keresztül végbement vásárlási előzményekről, akkor felkészültebben tudják kezelni a vevőket is, akár személyesen, telefonon vagy online chaten keresztül történik az ügyfélkezelés.
“A mai modern fogyasztói társadalomban az ügyfelek tájékozottabbak, felkészültebbek és gyorsabban képesek döntéseket is hozni. Ha élmény-alapú platformokon keresztül végezzük az értékesítést és a forgalmazást, hozzájárulunk ahhoz, hogy az ügyfeleink minél több kellemes élményben részesülhessenek, minél erősebben kapcsolódjanak a céghez és a márkához. Amennyiben ezt a fajta üzleti modellt és szemléletet építjük be az értékesítési folyamatainkba, akkor nagyobb az esélyünk arra, hogy növelni tudjuk forgalmunkat, illetve a versenytársaink előtt járjunk” - emeli ki Balogh Zsolt.
Kapcsolódó cikkek
- Folytatódik az e-kereskedelmi piac konszolidációja
- Van kedvenc webáruházad?
- Négy stratégiai lépés az ügyfélélmény növeléséhez
- Friss online kiskereskedelmi számok – 2018
- Indul az Év Internetes Kereskedője díj 2019
- E-kereskedelmi Körkép 2018: online vásárlás külföldről
- A karácsonyi készülődés elmaradhatatlan kelléke – az online vásárlás
- Komoly változások jöhetnek az e-kereskedelem szabályozásában
- Black Friday Maraton az egyik legnagyobb hazai webáruházban
- Euronics-GKI Digital: elhúzódik az idei Black Friday
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket
Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében.
Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon
Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során.