Lendületben a kockázati tőke
Kiugróan magas szakmai érdeklődés jellemezte a mai napon lezajlott 6. Venture Capital Summit-ot. Az izraeli szakemberek és az egyre több nemzetközi piacteremtéshez kapcsolódó témakör azt mutatja, hogy a magyar kockázati tőkepiac szintet ugrott, felkerültünk a világtérképre és a startup kultúra kialakítása helyett már a valódi babérok learatása, a tőzsdére való kijutás, illetve a sikeres EXIT jelentik a kihívást, s egyben a fő motivációt.
A konferencián elsőként az Izraelből érkezett Jay Kalish (OurCrowd) mutatta be a kockázati tőkeportfóliók menedzselésére szolgáló, OurCrowd nevre hallgató "közösségi tőkefinanszírozási platform" megoldásukat, amely lehetővé teszi, hogy demokratikusabb keretek között kapcsolódhassanak be a kisbefektetők a portfóliók munkájába és ráhatásuk legyen arra, hogy a befektetési alap pontosan hova helyezze pénzüket. Izrael a világon a leginnovatívabb ország, elsősorban talán azért, mert az izraeli cégek nem félnek kockáztatni, és fegyelmezetten keresik az üzleti lehetőségeket, s ha kell, rutinszerűen hoznak létre formabontó elképzeléseket is, legyen szó IT megoldásról, vízkezelési technológiákról vagy akár egészségügyi megoldásokról. Az izraeli kockázati tőkepiac sikerét bizonyítja, hogy 2013 óta megháromszorozódott a kockázati tőke beáramlása. Nem véletlen, hogy egyre több izraeli alap tesz látogatást vagy nyit képviseletet Magyarországon: a hazai kockázati tőkepiac már felkerült a térképre, az itt innovációba ölt pénzeket pedig a világ bármely pontjáról lehet látni.
Ezután Török Józseftől (Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt.) tudhattuk meg, hogy a 8 éve indult SZTA hogyan segíti a vállalkozásokat üzleti céljaik elérésében. A siker számokban is megmutatható: működése óta 111 befektetést hajtott végre, 15 milliárd forintnyi tőkét helyezett ki a vállalkozásokban; s mindez közel 40 exitet eredményezett, rendkívül rövid, átlagosan 2,5 éves befektetési ciklussal. A rövid ciklus egyik oka, hogy az SZTA lehetővé teszi, hogy az Alapítók kivásárolják a tőkealapot, amivel gyakran élnek is a sikereikben már lubickoló tulajdonosok. Érzékelhető a változás az SZTA-ba érkező projektötletek kapcsán: nagyobb tudatosság jellemző a pénzügyek kezelése kapcsán; s míg pár éve még forgótőkét igényeltek volna a vállalkozások, ma inkább marketingre, nemzetközi piacokra valóm kilépésre költenének.
Globális problémákkal terhelt világban élünk - a jelenlegi fő kihívás, a „fenntarthatóság” máris új utak keresésére ösztönözte a vállalkozókat és a civil társadalom tagjait. Egy civil ügy finanszírozása nem vonzó befektetési célpont, pedig a jelenlegi paradigmaváltás kapcsán szükséges és üzletileg is értékelhető szerepe van. Szalay Orsolya, az Erste Social Banking vezetője azt mutatta be előadásában, hogy a civil kezdeményezésekre sokféle konstrukcióban, sokféle válasz adható. Egy 10 évre kötött Uniós finanszírozási keretszerződésnek köszönhetően most olyan szereplőket is tudnak támogatni, akiknek egyébként ez nem lenne lehetséges. A legvonzóbb nyilván az ICT szektor, hiszen ma az informatikai változások váltják ki a legnagyobb társadalmi hullámokat, ugyanakkor az Erste más témakörökre is nyitott, annak tárgya lehet akár egy innovatív tanulóház, különleges szabadulószoba, ízlelő étterem, anyabarát munkahely, autistáknak készült étterem, mozgó adománybolt vagy fertőző víz kezeléséhez kapcsolódó technológia. A Bank eddig 1 millió eurónyi összeget helyezett ki hazai civil szervezeteknél - ami nem jár kiugró anyagi sikerrel - ugyanakkor a beérkező kérések száma a duplájára emelkedett, ami egyértelműen a folyamat sikerét mutatja.
Kockázati tőkebefektetés kapcsán nemrég még meglepő lett volna kínai-izraeli együttműködések emlegetése. dr. Ronen Dagon előadásában kiemelte, hogy pár év tudatos munkájának az eredményeképpen ma már 8 milliárd dollárnyi kínai befektetés öntözi az izraeli innovatív vállalkozásokat. Az egykori miniszterelnöki tanácsadó adatokkal és grafikonokkal igazolta, hogy Izrael valóban elképesztő összegeket fektet az innovációba és az oktatásba. Ronen vállalkozása, a Compass Ventures Group az egész világon üzletel, jelenlegi fő fókusza Kelet-Ázsia, főleg Kína - a kapcsolatrendszernek, a meglévő helyismeretnek és a hatalmas piaci potenciálnak köszönhetően. A kínai piac méretéről minden elárul, hogy az ottani "szilícium völgyében" keletkező GDP önmagában már a kétszerese Magyarországnak éves összetermelésének. Sok szempontból fontos a kínaiak számára az izraeli kapcsolat: a kínaiak szeretnek befektetni, mentalitásuk viszont eltér az amerikaitól - az időnek, pénznek és ígéretnek is más a jelentősége - jól jön Izrael, mint egy köztes szereplő, aki segít a nemzetközi piacokhoz közelíteni a kínai pénzből finanszírozott innovációkat.
A konferencia első kerekasztal-beszélgetése a nagyvállalati befektetők kihívásait járta körbe; Lakatos Péter (Videoton) és Wolf László (OTP Bank) beszélgetését dr. Fehérváry Ákos (Baker & McKenzie) moderálta. Kiderült, hogy a befektetések kapcsán az OTP-t nem tisztán pénzügyi szempontok vezérlik, a lényeg, hogyaz innovációnak van-e valódi piaca, illetve, hogy mennyire van közel a bank alaptevékenységéhez. Exit-tapasztalattal még nem rendelkeznek, ám ahogy Wolf László elmondta, a befektetéseikkel élő cégek a mai napig működnek, ám messze vannak a valódi pénzügyi sikertől. Jó példa erre a Simple, amely egy nagyon hasznos, innovatív alkalmazás, üzleti eredményt még nem hozott, ám az ügyfélmegtartásban egészen biztos, hogy hozott hasznot az OTP-nek. Lakatos Péter a "core know-how" fájó hiányát emelte ki, hiszen míg a nulláról nehéz szintet ugrani, ha van egy valamilyen szinten már kivitelezett gondolat, akkor jóval könnyebb pozitív döntést hozni. A projektek kiválasztásakor ő a zsigereiben bízik: nem mond igent, ha ő a 270-ik megkeresett befektető, csak olyan témával foglalkozik, amit megért, és vár vissza pénzt a befektetésből. A bizalom is fontos, ám az ehhez kapcsolódó kockázatok, beárazhatóak.
A Jeremie, illetve az S3 Intelligens szakosodási tőkeprogram kezdeti tapasztalatait vitatták meg a következő kerekasztal résztvevői: Herczeg Gábor (Finatech Capital), és Rudas Gábor (CV Alapkezelő) dr. Szabó Pál (Bird & Bird) moderálásával. A fő tanulság egyértelműen az volt, hogy a Jeremie program folytatásában részt vevő cégek már jóval tudatosabb működésre képesek, mint a korábbi szakaszokban feltűnő startupok. Még mindig vannak projektgazdák, akik tapasztalat nélkül, mindössze egy jó gondolatra alapozva, egy közepesen jó pitch és üzleti terv birtokában kívánnak tőkét szerezni, ám a Jeremie 2 nem erre lett kitalálva. A 200 milliós belépési küszöb ugyanis nagyobb falat, érett szereplőket és konszolidált struktúrát kíván, amihez valóban jó fejlődési alapot szolgáltatott a Jeremie első néhány köre.
A Venture Capital Summit fórumot biztosított a startupoknak is: Kaszab István (Aluinvent), Kolbert István (Gamelab & Coca-Cola Esport Center) és Lám István (Tresorit) beszélgetett a befektetők és a startupok közötti kapcsolatokról. Lám István kiemelte, hogy "a közös munka, a közös megtérülés akkor lehetséges, ha a befektető is jártas az adott területen, s ha egy probléma felmerül, azt tényleg hatékonyan, felesleges körök nélkül lehessen megoldani. Felmerült továbbá, hogy a tulajdonost nem szabad felszínesen kezelni, mivel kevesebb időt tölt a befektetéssel, mint a management, ezért, hangsúlyt kell fektetni a hatékony kommunikációra, videók, kézzel fogható és gyorsan emészthető anyagokkal kell szolgálni, mert a megértés minősége alapjaiban határozzák meg, hogy a kapcsolódó döntések helyesek lesznek-e.
A konferencia utolsó részében érdekfeszítő kerekasztal-beszélgetéseket hallgathattak meg a résztvevők. Előbb az érettebb szakaszban lévő startupok menedzseléséről beszélgetett Galácz Ábel (Lead Ventures), Tánczos Péter (Euroventures) és Szűcs Gergely (Valor Capital) vitatták meg Málnay Barnabás (SmartWare.tech) moderálásával, mikor érdemes érett szakaszban lévő vállalkozásokba fektetni, illetve, hogy mik az intő jelek a nemzetközi piacra lépés, illetve az ideális EXIT elérése kapcsán.
Kapcsolódó cikkek
- Sikeresebb üzlet – mesterséges intelligenciával
- Üzleti angyal csúcstalálkozót tartanak ma Budapesten
- Jog és digitalizáció: az online ügyletek kockázatai
- MKB Fintechlab: mentoráltunk, a PénTech lett 2019 legígéretesebb fintech megoldása
- SUSECON 2019: digitális átalakulás tetőtől talpig, adatközponttól a felhőig
- A világ 10 legígéretesebb repülőgép-karbantartó ipari innovációja között az AerinX
- Ismét egyetemisták gyűjtik össze a mérnöki szakma nagyjait
- think.BDPST: a negyedik ipari forradalom okos, zöld és emberi
- Az IVSZ hívására több, mint ezer ember ünnepli ma az innovációt
- Először belül tegyünk rendet!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.