A sikeres Sprint tervezés 8 lépése
Az agilis projektmenedzsment, illetve a Scrum módszertan alkalmazása a vállalat működését gyorsabbá, rugalmasabbá és hatékonyabbá teszi. Ennek Achilles-sarka a Sprintek alapos, mindenre kiterjedő megtervezése, amely a tartósan működőképes Scrum záloga.
Napjainkban minden eddiginél fontosabbá vált, hogy a vállalatok a lehető leggyorsabban reagáljanak a piac változásaira, a megrendelők igényeire. A gyors és rugalmas alkalmazkodás képessége ugyan a legritkább esetben fejlődik ki magától, jó hír azonban, hogy el lehet sajátítani. A megoldás az olyan agilis módszertanok meghonosítása, mint amilyen például a Scrum.
Bár a Scrum messze több, mint egy szimpla módszertan vagy keretrendszer, hiszen egy paradigmaváltást is feltételez, egy gondolkodásmódot is jelent, ugyanakkor megvannak a maga konkrét szabályai és ceremóniái. A Scrum keretében végzett munka például Sprintekre oszlik, ezek olyan 2-4 hetes időszakok, amelyek során a munkában részt vevő Scrum Csapat megvalósítja a projekt végcéljaként létrejövő termék elkészítéséhez, kifejlesztéshez kapcsolódó bizonyos, előre kijelölt feladatokat. Ezeket a termék létrehozásával kapcsolatos összes feladatot tartalmazó Product Backlogból emelik át az adott Sprint feladatait összesítő Sprint Backlogba a Sprint Planning során.
A Scrum keretein belül végzett munka sikerének záloga és alapfeltétele a soron következő Sprint körültekintő megtervezése. A Sprint Tervezés célja, hogy
- összeálljon egy jól áttekinthető és megvalósítható Sprint Backlog;
- készüljön egy terv ennek végrehajtására és bemutatására;
- a Scrum Csapat minden egyes tagja motivált és elkötelezett legyen ennek teljesítésére.
A sikeres Sprint Tervezéshez a már említett Product Backlogon kívül egy Sprint Cél is szükséges, amit a Scrumban a megbízót képviselő Product Owner határoz meg. További feltétel, hogy a Scrum összes szereplője vegyen részt a tervezésben. Ha mindez teljesül, és a tervezés során kellő figyelmet fordítanak az itt felsorolt tényezőkre, a végeredmény egy jól megtervezett Sprint és egy sikeres Scrum lesz.
1. Milyen hosszú legyen a Sprint?
Jellemzően a Product Owner minél rövidebb, a fejlesztőcsapat pedig minél hosszabb Sprintet szeretne. Túl sok időt nem érdemes az ideális időtartam meghatározására fordítani: induljunk egy olyan idővel, amit ideálisnak és kényelmesnek gondolunk, és ha szükséges, később módosítsunk rajta.
2. Kapacitástervezés
Ahhoz, hogy valóban teljesíteni tudjuk a Sprinthez kapcsolódó feladatokat és határidőket, fel kell mérni a valós kapacitásokat. Ezért nagyon fontos, hogy a Scrum Csapat tagjai gondolják végig, mely napokon nem érnek rá, mikor mennek szabadságra, mikor van olyan egyéb elfoglaltságuk (más projektek stb.), amikor nem tudnak a szóban forgó projekten dolgozni. Az eredmény megmutatja, melyek azok a napok, amikor a tagok 100%-ban rendelkezésre állnak.
3. A Sprint Cél kijelölése
A Sprint Cél motiválja és egyesíti a csapatot, ez az, amiért a Scrum Csapat tagjai nap mint nap bejárnak a munkahelyükre és dolgoznak a feldataikon. A Sprint Célt mindig a Product Owner határozza meg.
4. A Sprint Backlog definiálása a Product Backlog alapján
A Product Backlog a projekt összes feladatát tartalmazza, amelyek végeredménye maga a projekt céljának a megvalósítása. Az egyes Sprintek tervezése során a Csapat ezekből választja ki, milyen feladatok kerüljenek be az adot Sprint Backlogjába. Itt a legelső lépés, hogy a csapat tagjai átbeszélik, az adott Backlog-elem pontosan miről szól. Ha mindenki számára egyértelmű, mit takar az éppen tárgyalt elem, a Csapat eldönti, bekerüljön-e a Sprint Backlogba, vagy sem.
5. A Definition of Done felülvizsgálata, módosítása
A Definition of Done kulcsfontosságú a Scrum során, mert ennek alapján tudja eldönteni a Csapat, hogy az adott elem készen van-e, vagy további fejlesztésre szorul. Ezt minden Sprint előtt érdemes ellenőrizni, és ha egy visszajelzés vagy követelmény indokolja, felül kell írni.
6. A feladatszintű tervezés
A Sprint Planning jelentős részét, akár felét is kiteheti az elvégzendő munka feladatokra, taskokra bontása. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy minden egyes Sprint Backlog-elemhez hozzárendelnek egy megoldási tervet. Érdemes inkább alultervezni a feladatokat, ugyanis egy kéthetes Sprint során korántsem két hét a valós, munkára fordítható idő. Ha levonjuk a ceremóniákra szánt időt, a kávé- és ebédszüneteket, kiderül, hogy a nettó fejlesztési idő nem napi 8 óra, amivel általában a megbízók, megrendelők kalkulálnak. Reálisabb a napi 4 óra tiszta munkaidő, egy kéthetes Sprint során pedig kb. nettó 6 nap az a valós időtartam, amivel reálisan számolhatunk.
7. A csapattagok terhelésének vizsgálata
Ha a taskokat megterveztük, ellenőrizzük, nincs-e a Csapaton belül olyan, akire aránytalanul nagy terhelés jut. Illetve éppen ellenkezőleg: potyautasként túlságosan kevés a rá eső feladatok száma. Az ilyen aránytalanságok kiszűrésével növekszik a Csapat hatékonysága, ami javítja a munka minőségét, és segít tartani a határidőket.
8. Elköteleződés a terv iránt
A Sprint során végzett munka akkor igazán eredményes, ha a Scrum Csapat minden tagja szívvel-lélekkel elköteleződik a kialakított terv iránt. Ezért fontos az esetleges félreértések tisztázása, a téves feltételezések korrekciója.
Fotó: Pixabay
Fontos, hogy a Sprint Tervezés fenti menete nem kőbe vésett recept. A Scrum módszertan alkalmazásánál alapvető szempont, hogy a ceremóniák menetét a Csapat saját igényei és képességei figyelembevételével módosíthatja, magára szabhatja. (Természetesen maga a folyamat a projekt egészét tekintve nem a tervezéssel kezdődik.)
Ha úgy érzi, cége alkalmazkodóképességét, hatékonyságát, rugalmasságát érdemes lenne fejleszteni, és felkeltettük az érdeklődését az agilis projektmenedzsment és a Scrum iránt, válassza a Proman Consulting Scrum Master vagy Product Owner gyakorlati képzését. A Proman Consulting egy hiteles, szakmailag felkészült tanácsadó cég, amelynek színvonalas, magas szintű elméleti és gyakorlati tudást garantáló képzései startupoktól a középvállalatokon át a nagyobb multikig sokféle cég működését tették már hatékonyabbá.
Kapcsolódó cikkek
- SMART 2016: nemzetközi innovációs expót rendeznek Magyarországon
- Konferencia a NOSQL eszközök hazai alkalmazásairól
- Hatalmas növekedési potenciált rejt a globális IT-rendszerintegrátor piac
- A világ 2040-ben: 7 megatrend, ami meghatározza jövőnket
- A munkahely nem helyettesíti az egyetemi tanulást
- Hol költenek sokat, és hol kevesebbet telekommunikációra
- Azokat az IT kompetenciákat keresik leginkább a cégek, amelyek pár éve még nem is léteztek
- Még nem áll készen a pénzügyi szektor az AI alkalmazására
- Öt megatrend, ami a munka világát befolyásolja
- Ezek a várható 2019-es marketing trendek
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.