Babakocsikhoz fejleszt intelligens hajtásrendszert a Bosch
Hetes erősségű szél süvít a Beaufort-skála szerint, a levegő 60 km/h sebességgel áramlik a babakocsi körül, amelynek teteje ugyan már vadul lobog – maga a kocsi azonban nem mozdul a helyéről, pedig sem rögzítőfék, sem pedig emberi kéz nem tartja. Ezen feladatokat a Bosch új eStroller-rendszere veszi át, amely jóval több puszta elektromos hajtásnál.
- Intelligens érzékelők szabályozzák a babakocsi elektromos hajtását és az automatikus fékezést, mérik a sebességet és értékelik az útfelszín minőségét
- Okostelefonos alkalmazás Bluetooth-csatlakozással kapcsolja hálózatba az elektromos babakocsit
- A Bosch eStroller rendszerében a teljes vállalat-szakértelem megjelenik
- A Bosch rendszere először 2020 elején egy svéd babakocsigyártó kínálatában lesz elérhető
A széleskörű kényelmi és biztonsági felszereltségű babakocsik számára készült asszisztensrendszerről van szó, amely a tolás-rásegítés és az automatikus fékezés mellett például okostelefonos alkalmazással megoldott hálózatba kapcsolást, riasztó-funkciót, illetve különböző high-tech érzékelőket is kínál, és amellyel új piacra kíván lépni a Bosch. „A Bosch eStroller rendszerében a teljes vállalat-szakértelem megjelenik. Ugyanazon szigorú műszaki és minőségi követelményeinket alkalmazzuk rá, mint az autóiparban, beleértve a szélcsatornás vizsgálatokat is” – hangsúlyozta Dr. Stefan Hartung, a Bosch igazgatótanácsának tagja, egyben a vállalat mobilitási megoldások üzleti szektorának elnöke. A Bosch variálható rendszere egyaránt alkalmazható a szóló, a dupla és az iker-gyerekkocsikban, és elsőként 2020 elején, az Emmaljunga svéd babakocsigyártó kínálatában jelenik meg, de további gyártókkal folytatott együttműködés is szerepel a tervekben.
Két elektromos motor segíti a gyorsítást és a fékezést
A babakocsik elektromos rásegítése iránti kereslet folyamatosan erősödik. A Bosch négy évnél fiatalabb gyerekeket nevelő nők és férfiak, valamint leendő szülők körében végzett reprezentatív felmérése szerint a kényelem és a biztonság tízből kilenc szülő számára a legfontosabb feltételnek számít babakocsi vásárlásakor. „A Bosch már azelőtt segíteni szeretne mobilitási megoldásaival, hogy a gyerek megtanul járni, az élet minden területén intelligens mobilitást kínálva” – mutatott rá Dr. Stefan Hartung. A rendszer hajtásegysége a hátsó tengely két elektromos motorjából áll, amelyekhez Bluetooth-modul és intelligens szenzorrendszer is tartozik. Ezek az okostelefonokban is alkalmazott érzékelők egyebek mellett a babakocsi sebességét, illetve gyorsulását mérik, miközben az út felszínét is értékelik, amin a kocsi halad. Fejlett algoritmusaival a rendszer a másodperc törtrésze alatt megállapíthatja, mit készül épp tenni a mama vagy a papa: emelkedőn haladva az elektromos motorok az elektromos kerékpárokéhoz (eBike) hasonlóan önállóan rásegítenek, míg lejtőn ereszkedve fékeznek. Ha a szülők elengedik a babakocsit, a motorfék megakadályozza, hogy szabadon elguruljon, az elektromechanikus retesz pedig aktiválja a rögzítőféket. Az eStroller fogantyúján nincsenek további kapcsolók és gombok.
Az elektromos rásegítés azonban nem csupán a kényelmet és a biztonságot szolgálja, hanem az ergonómiai adottságokat is javítja. A Bosch felhasználói tesztek során állapította meg, hogy az eStroller-rendszer jóval kedvezőbb testtartást eredményez a szülők számára, emelkedőn, egyenetlen talajon vagy ellenszélben ugyanis jóval kisebb erőt kell kifejteniük, lejtőn pedig az önfékező elektromos hajtásrendszer jól érzékelhetően tehermentesíti a hátukat. A rendszer kormányzási rásegítése akkor is segítséget jelent, ha a babakocsit egy kézzel tolják: például könnyebben lehet kanyarodni, emellett oldalirányban lejtő felületen haladva is segít tartani az irányt. A szülők ugyanis gyakran tolják egy kézzel a babakocsit, például amikor az idősebb kistestvér kezét fogják.
Bluetooth-csatlakozással hálózatba kapcsolva az okostelefonnal
Az elektromos rásegítés erőssége a hozzátartozó okostelefonos alkalmazással (Android és iOS operációs rendszerekhez) szabályozható, amely Bluetooth-kapcsolaton keresztül kommunikál az elektromos babakocsi rendszerével. Az alkalmazásról a kivehető akkumulátor töltöttségi szintje is leolvasható, és időben figyelmeztet, ha fogytán az energia. A könnyen kezelhető és könnyű, 18-voltos lítiumion-akkumulátort zárható rekeszben helyezték el. Ezt az akkumulátortípust használják a Bosch szerszámaiban – például akkumulátoros csavarhúzókban – is, így az szükség esetén kicserélhető más eszközzel Teljesen feltöltve – a töltési idő mintegy két és fél óra – az akkumulátor a rásegítés választott mértékétől és a babakocsi tömegétől függően akár 15 kilométeres távot is meg tud tenni, egy USB-csatlakozón keresztül pedig a szülők okostelefonját is elláthatja árammal. Ugyancsak a mobiltelefonos alkalmazással aktiválható a riasztófunkció, amely például akkor lehet hasznos, ha a szülők egy kávézó előtt állítják le a gyerekkocsit. Ha bárki megkísérelné eltolni – működő Bluetooth-kapcsolat esetén –, a szülőt okostelefonján riasztja a rendszer, emellett a babakocsi beépített hangszórójából is riasztóhangjelzés szólal meg, a rögzítőfék pedig automatikusan működésbe lép. Ha útközben merülne le a babakocsi akkumulátora, az eStroller érzékelhető motorellenállás nélkül normál gyerekkocsiként használható tovább.
Kapcsolódó cikkek
- A Bolt alkalmazásban Apple Pay-jel is rendezhetjük a számlát
- A magyar felhasználók számára is elérhető a Nike új alkalmazása
- A Bosch és a Daimler megvalósítja a vezető nélküli, automatizált parkolást
- Se készpénz, se jegy, de még mobil sem kell az új parkolási rendszerhez
- Életet menthetett a magyar egészségügyi startup
- A WIWE azonnali, 1 perces EKG szűrést ajánl az 50 napos kardiológiai várakozási idővel szemben
- A MyTelenorban 10% adatjegy-kedvezmény jár a számlásoknak
- Prémium autó-megosztó szolgáltatással érkezik a DriveNow Magyarországra
- A Lime a fővárossal együttműködve hozza el Budapestre elektromos rollerjeit
- Dübörög a dr. Google ellen harcoló hazai egészségügyi startup
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket
Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében.
Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon
Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során.