Hiába jön a recesszió, a digitalizáción nem spórolnak a cégek
Német nyelvterületen tíz cég közül nyolc érzékelt gazdasági lassulást az elmúlt fél évben. Ennek megfelelően elindultak a takarékossági programok, ám ezek között a legritkább esetben szerepel a digitalizációra szánt költések megkurtítása – állapította meg az IFUA Horváth & Partners stuttgarti központú vezetési tanácsadó cég.
Szaporodnak a lassulás jelei
A Digital Value 2019 felmérés keretében 300 vállalati vezetőt kérdeztek meg Németországban, Ausztriában és Svájcban. A válaszadók közel harmadára nehezedett a korábbinál nagyobb árnyomás, negyedénél csökkent az új megbízások száma, s ugyanekkora hányaduknál mérséklődött az árbevétel. Különösen nehéz a helyzet az autóiparban, a vegyiparban, az olajiparban, a gyógyszeriparban valamint a média- és telekommunikáció ágazatban. Ezekben a szektorokban tízből kilenc cégnél érződik a konjunktúra visszaesése.
A helyzetnek megfelelően minden negyedik vezető arról számolt be, hogy vállalatánál elindultak a költségcsökkentő programok és létszámstopot vezettek be. A döntéshozók ötöde visszafogta a befektetéseket vagy leállított projekteket. Több, mint a vállalatok hatodánál számolnak elbocsátásokkal.
„Magyarországon még nem tapasztalható hasonló óvatosság a vállalati vezetők körében. A következő évre szóló gazdasági előrejelzések is pozitívak, de a tapasztalatok szerint némi időbeli eltolódással előbb-utóbb a hazai piacon is megfigyelhetőek lesznek a Németországban megjelenő trendek” - mondta Tanács Zoltán, az IFUA Horváth & Partners digitalizációért felelős partnere.
Digitalizálnak a hosszú távú fennmaradásért
A fenti helyzetben ugyanakkor érdekes, hogy német nyelvterületen a vezetőknek csak mintegy hatoda készül befagyasztani a digitalizációs programokat vagy megkurtítani a digitalizációra fordítható keretet. A vállalatok nagy többsége folytatja vagy éppen felgyorsítja digitalizációs programját. Ez annak tudható be, hogy a döntéshozók felismerték: a digitalizációnak hatalmas szerepe van abban, hogy a vállalatuk hosszú távon fennmaradjon. Emiatt nem engedhetik meg maguknak, hogy lassítsák a digitális átalakítást.
A válaszadók jelentős változásokat várnak az elkövetkező öt évben. 85 százalékuk azzal számol, hogy a globális internet- és technológiai cégek újabb gazdasági és társadalmi területeken szereznek dominanciát. Ugyanekkora arányban várnak a megkérdezettek további piaci konszolidációkat is. A digitalizáció eddig sikeres üzleti modelleket tesz elavulttá, hagyományos üzleti területekre lesz erős hatással vagy éppen drámai csökkenésre ítéli őket – vélekedett a válaszadók 82 százaléka.
Mint az IFUA Horváth & Partners felméréséből kiderül, a vállalati döntéshozók kézzelfogható, rövidtávon kiaknázható lehetőségeket látnak a digitális átalakulásban. Egyharmaduk szerint a digitális megoldások lehetőséget teremtenek a termelékenység és a költséghatékonyság növelésére. 28 százalékuk arra számít, hogy javul a folyamatok minősége, pl. kevesebb lesz a leállás, 27 százalékuk pedig a folyamatok felgyorsulását várja.
Digitalizáció Magyarországon
„Hazánkban nem is annyira a recessziós félelmek, mint inkább az aktuális és várható munkaerőpiaci helyzet, a munkaerő hiánya hajtja előre a digitalizációt. Magyarországon egész ágazatok szembesülnek egyre fokozódó munkaerőhiánnyal, mint például az informatika, az egészségügy, a közigazgatás, vagy éppen olyan alapvető szolgáltatási területek, mint a takarítás. A munkafolyamatok digitalizálása, automatizálása nálunk is megkerülhetetlen eszközévé vált a felkészült vezetőknek” – fejtette ki Tanács Zoltán, az IFUA Horváth & Partners partnere.
Kapcsolódó cikkek
- Hódít az agilis módszertan az IT után az üzleti területeken is
- Átírja a trendeket a digitális élményplatformok megjelenése a gyártási ágazatban
- Az S&T elindítja az ipari digitalizációs oktatást elősegítő programját
- Százmillió eurót fektet be az európai mesterséges intelligencia programba a Huawei
- Hogyan vásárolunk 10 év múlva?
- Hangvezérelt fizetés okoshűtővel? Így fogunk fizetni 2020-ban!
- Több év végi jutalommal terveznek idén a cégek, mint tavaly
- Öt tipp, hogy cége ne kerüljön behozhatatlan hátrányba a digitalizációs versenyben!
- A munkavállalók mellett a munkáltatók is szeretik a távmunkát
- 5 alapfeltétel a sikeres digitális átálláshoz
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.