Az Y-generációs szülők féltik a gyerekeiket, mégis mobilt adnak a kezükbe
A három év alatti gyermekek fele, a 4-6 évesek 90 százaléka használ okoseszközöket; főként okostelefont, tabletet és notebookot – derült ki a Huawei Techologies Hungary kutatásából, amely az Y-generációs szülők digitális nevelési szokásait vizsgálta. A felmérés szerint a szülők annak ellenére adják oda készülékeiket legkisebb gyermekeiknek is, hogy azt tartják, ideális esetben csak idősebb korban lenne érdemes megengedni számukra az okoseszközök használatát. A gyermekek 42 százaléka ugyanakkor napi 1 óránál kevesebbet használja szülei okostelefonját, főként videózásra, mesenézésre és játszásra.
A Huawei legújabb okostelefon-használati szokásokat vizsgáló magyarországi felmérésében többek közt arra kereste a választ, hogyan nevelik gyermekeiket a digitális eszközök használatára azok a szülők, akik már maguk is a digitális kor szülöttei. Mikor találkoznak először a kütyükkel, és mennyi időt töltenek az okoseszközök képernyői előtt az alfa generációs gyerekek? Mit engednek, és mitől féltik az okostelefont használó gyermekeiket az Y-generáció tagjai? – többek között ezeket a kérdéseket boncolgatta a 2020 januárjában készített reprezentatív kutatás, ahol* Y-generációs – 1980 és 1995 születettek – szülők nyilatkoztak arról, miként látják gyermekeik digitális nevelését. A megkérdezettek legtöbbje kisgyermekes szülő, 34 százalékuknak 0-3 éves korú, míg 24-24 százalékuknak 4-6, illetve 7-10 éves, 18 százalékuk gyermeke pedig 10 éves, vagy annál idősebb.
Később engednék, mint ahogy valójában teszik
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a digitális nevelés kapcsán a szülők a saját maguk által támasztott elvárásoknak is nehezen tudnak megfelelni. Főként az okoseszközök veszélyeitől és a függőség kialakulásától tartva, jellemzően úgy érzik, hogy később lenne csak ideális megismertetni a gyermekeiket az okoskészülékek világával, ahhoz képest, mint amikor ténylegesen a kezükbe adják ilyen eszközöket. Ideális esetben 72 százalékuk egyáltalán nem adna okostelefont 5 év alatti gyermeke kezébe, 41 százalékuk pedig csupán 8 éves kor felett tenné ki gyermekét a technika vívmányainak. Érdekesség, hogy kis arányban ugyan, de a felmérésben résztvevő szülők 2 százaléka már 1 éves kor alatt elkezdené a gyerek okoseszközökhöz „szoktatását”.
Példamutatás: anyuék a gyerekek mellett is sűrűn telefonoznak
Noha tartanak a túl korai készülékhasználat hatásaitól, mégis az Y-generációs szülők jelenleg 3 éves kor alatti gyermekeinek fele már használt valamilyen okoseszközt – jellemzően 2-3 évesen találkoztak először kütyüvel. A most 4-6 évesek csupán 10 százaléka nem találkozott még okostelefonnal, notebookkal, vagy tabletettel, míg a 10 évesnél idősebbek közül már nincs olyan gyermek, aki ne használt volna élete során legalább egyszer ilyen eszközt. A felmérésből kiderült, hogy mindössze a szülők 17 százaléka várt legalább az iskoláskorig, és 7 éves korában vagy később ismertette meg gyermekét az okoseszközökkel. Összességében a válaszadók több mint 20 százaléka mondta azt, hogy gyermeke még egyáltalán nem találkozott okoseszközzel, az ő gyermekeik jellemzően a legfiatalabbak köréből kerülnek ki.
A szülők harmada elsősorban azért ad okoskészüléket gyerekének, mert minél előbb meg szeretné ismertetni vele a technológiát, míg 28 százalékuk azért, hogy ne maradjon le kortársaival szemben. Indokként szerepelt az is, hogy a szülők nem szeretnék, ha gyermekük „kilógna a sorból”.
A felmérésben résztvevő szülők többsége gyermeke társaságában is rendszeresen használja okostelefonját függetlenül a gyermek életkorától; mindössze 6 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy teljes mértékben mellőzi a telefonhasználatot gyermeke társaságában. Többségük fél és 1 óra közötti időintervallumot használja készülékét gyermeke mellett, azonban 4 százalékuk 5 óránál is többet tölt kütyüjével.
Olcsóbb okostelefonnal szoktatják a szülők gyermekeiket a technológiához
A megkérdezett szülők gyermekeinek 77 százaléka használ otthon valamilyen okoseszközt, legnagyobb arányban okostelefont, míg a szülők 23 százaléka úgy nyilatkozott, hogy egyáltalán nem ad okoskészüléket gyermekei kezébe. Amíg nem rendelkeznek okostelefonnal – amely főként a kisebb korú gyermekekre jellemző – a szülő okostelefonját kapják meg, átlagosan napi 1 órát használhatják az eszközt. Jellemzően otthon és utazás közben használják a szülők készülékeit, akik legnagyobb számban valamilyen rajzfilmmel, videóval foglalják le őket ez idő alatt.
Az Y-generációs szülők gyermekei közül 31 százaléknak van saját okostelefonja – többnyire 8 év alatti gyermekekről van szó –, ezek általában kisebb értékű, jellemzően 50 ezer forint alatti készülékek. A szülők nem tartják célnak azt, hogy prémium kategóriás telefont kapjanak gyerekeik, azonban ennek ellenére a gyermekeik 4 százalékának olyan telefonja van, amely 100 ezer forintba, vagy annál többe került.
Több okból is félti gyermekét az Y-generációs szülő
A megkérdezett szülők a digitalizáció árnyoldalait is érzékelik. A felmérésben résztvevők 72 százalékában már felmerült, hogy az okoseszközök káros hatással lehetnek gyermekeikre, elsősorban a függőséget, valamint az erőszakos tartalmak megjelenését tartották veszélyesnek az okoseszközök használatát illetően, mi több, a gyerekek 22 százalékánál már tapasztaltak okoskészülék-függőségi jeleket.
Cél a tudatosabb nevelés és kapcsolat
„Szeretnénk jobban megismerni felhasználóink digitális szokásait, legyen szó gyermekekről, vagy felnőttekről, és utóbbiak esetében egyben segíteni is szeretnénk abban, hogy szülőként megfontolt döntést hozzanak akkor, amikor okoseszközt adnak a gyermekeik kezébe” – mondta a kutatás elkészítésének okairól Trubek Zsuzsa. A Huawei Technologies Hungary pr-menedzsere kiemelte, hogy az elmúlt években több ízben végeztek felmérést az okostelefon-használati szokásokról, ugyanakkor nem készült még olyan felmérés Magyarországon, amely kifejezetten a digitális korba született Y-generáció szokásait vizsgálja. A kutatások eredményeire építve pedig a Huawei olyan eseményeket és kampányokat szervez, amelyek felhívják a figyelmet a készülékek tudatos használatára. „Kutatásunk apropóján a közeljövőben mélyebben foglalkozunk majd az Y-generációs szülők aggodalmaival és motivációival, és igyekszünk mankót adni a megfelelő digitális neveléshez is” – tette hozzá Trubek Zsuzsa.
________________
* A felmérés Trend International Market Research készítette 2020 januárjában N=300 A minta 24-39 évesek (az 1980 és 1995 között születettek) körében országos és reprezentatív településtípusra, régióra.
Kapcsolódó cikkek
- Erős akkumulátorral és kitűnő hangzással érkezik a Huawei Y6s
- Január végétől Magyarországon is kapható Huawei Mate 30 Pro
- Pop-up szelfikamerával is felszerelték az idei első Huawei újdonságot
- A jövő év elején közel tíz Huawei-készüléken lesz elérhető az EMUI 10
- A Techradar szakértői díjazták a Huawei P30 Pro-t
- Öt kamerával és prémium funkciókkal érkezett meg a Huawei Nova 5T
- Rekordidő alatt szállított le kétszázmillió okostelefont a Huawei
- A Samsung európai felmérése rámutat a telefontöltés társadalmi szerepének átalakulására
- Megérkezett a Huawei első 5G-s okostelefonja
- A mobiltelefonok az érzelmi biztonságunkban is fontos szerepet játszanak
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.