Mindent digitálisan – így változtak kapcsolattartási és munkavégzési szokásaink a járvány idején

forrás: Prím Online, 2020. május 5. 10:38

A 2020 tavaszán kialakult járványhelyzet miatt a hagyományos kapcsolattartási formák korlátozottabbá váltak, a figyelem pedig (még inkább) a digitalizáció irányába terelődött. Fél év alatt 54-ről 71 százalékra nőtt azon internetezők aránya, akik szerint a digitalizáció pozitív hatást gyakorol a mindennapi életünkre. A felgyorsult digitalizáció leginkább a kapcsolattartási szokások változásában jelenik meg: 2019 októberéhez képest közel tíz százalékkal nőtt a közösségi médiát napi szinten használók aránya, emellett jelenleg a munkavállalók több mint harmada otthonról dolgozik. Mégis mennyiben változtak a kapcsolattartási folyamatok a vírus hatására? Az eNET friss kutatása a kérdést 2020 áprilisában, a felnőtt magyar internetezők körében vizsgálta.

Magánjellegű kapcsolatainkban nagyobb teret kap a közösségi média

Az eNET 2020 áprilisában végzett kutatása alapján az utóbbi fél évben jelentősen megváltozott a digitalizáció megítélése az internetezők körében: 54-ről 71 százalékra nőtt azok aránya, akik szerint a digitalizáció pozitív hatást gyakorol a mindennapi életünkre. Ez a kedvezőnek ítélt hatás részben a digitalizáció nyújtotta kommunikációs, kikapcsolódási, illetve tájékozódási lehetőségeknek tudható be, melyeknek egyik platformja a közösségi média. Jelenleg az internetezők 99 százaléka használ valamilyen közösségimédia-alkalmazást. Az aktív közösségimédia-használók aránya már 2019 októberében is magas volt (79%), azonban – feltehetően a vírus hatására – fél év alatt közel tíz százalékkal nőtt a napi szintű használati arány (87%). 

 

Jelenleg a TOP három legnépszerűbb platformon a magyar népesség több mint fele rendelkezik felhasználói fiókkal: a Facebookot, valamint a YouTube-ot ötmilliónál is többen, a Facebook Messengert pedig közel ennyien használják. Kevésbé, de így is milliók körében népszerű még a Viber (2,9 millió), az Instagram (2,1 millió), valamint a Skype (2 millió). 

 

 

 

A jelenlegi helyzetben a közösségi média a rokonainkkal való kapcsolattartás esetében is meghatározó: interneten keresztül a netezők fele napi szinten tartja a kapcsolatot (vele nem együtt élő) családtagjaival, harmaduk naponta többször is. A digitalizáció kapcsolattartásra gyakorolt pozitív hatását mutatja, hogy az internetezők 72 százaléka szerint a digitális megoldások hozzájárulnak a család együtt tartásához (ez az arány 2019 májusában még 66 százalék volt). 

 

Home office: kihívás a munka és a magánélet szétválasztása

A jelenlegi járványhelyzet miatt a kapcsolattartási trendek mellett a munkafolyamatok is megváltoztak. Az internetező munkavállalók háromnegyedének munkavégzését érinti valamilyen módon a koronavírus-járvány, közülük a legtöbben – több mint harmaduk – távmunkában dolgozik. A munkavállalók negyede állítja, hogy a járvány hatására nőtt a munkaterhelése, ötödüknek viszont csökkent. Sajnos vannak olyanok is, akik helyzete ennél is kedvezőtlenebb: 7 százalék vesztette el a munkáját, 6 százalék pedig nem képes elvégezni azt.

 

 

 

A távmunkavégzők esetében a kollégák közötti legnépszerűbb kapcsolattartartási formák az e-mail (83 százalék) és a telefon (69 százalék), de nagy számban vannak olyanok is, akik közösségi médián keresztül kommunikálnak egymással (43 százalék). 41 százalékuknál a leginkább új trendnek számító csoportmunka eszközök (pl. Teams, Slack) is használatban vannak. 

 

A távmunkavégzőknek számos új kihívást jelent az otthoni munkavégzés – legalábbis felüknek egészen biztosan, akik azelőtt még sosem dolgoztak home office-ban. Az otthoni munkavállalók esetében leginkább a munka és a magánélet összemosódása jelent problémát: 57 százalékukkal már előfordult, hogy magánügyeivel is foglalkozott a munkavégzés alatt, negyedük emiatt túlórázott is. Tíz távmunkavégzőből négyet kerestek meg szabadidejében munkaügyekkel, ugyanennyien túlóráztak amiatt, hogy home office-ban nehezebben tudták abbahagyni időben a munkát. De egyéb problémák is megjelennek az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban: harmaduk nehezebben kommunikált a munkatársaival, negyedükkel pedig megesett, hogy az otthoni munkavégzés miatt nem is volt kedvük dolgozni, így a teljesítményük sem volt túl hatékony. 

 

Digitális kapcsolattartás: új tudások és készségek birtokosai lettünk

A járvány okozta megpróbáltatások ellenére az internetezők pozitívumként ítélik meg a digitalizáció fejlődését, többségük szerint a járvány lecsengése után is érezhető lesz ennek hatása. Tízből legalább nyolc netező szerint a koronavírus miatt a digitális kapcsolattartás jelentősége felértékelődik, egyre többen és gyakrabban használják majd a digitális eszközöket. Az új helyzet előnyeként értékelték a digitális oktatás és a távmunkalehetőségek fejlődését is. 

 

Bár a koronavírus jelentősen befolyásolja a kapcsolattartási szokásokat, a digitális kapcsolattartásra vetítve pozitív hatása is van: a kialakult helyzet miatt a netezők több mint fele állítja, hogy több olyan dolgot is elsajátított digitális kapcsolattartás terén, amelyeket korábban nem tudott.

 

eNET

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01