Megérkezik a csomag a karácsonyfa alá?
Az e-kereskedelem elterjedésének köszönhetően évről évre egyre többen döntenek úgy, hogy a bolti sorban állás helyett az internetről rendelnek ajándékot karácsonyra. Most, a koronavírus válság közepén, a webshopokból vásárlók száma exponenciálisan növekszik. Az ünnepek közeledtével felmerül a kérdés: időben ide fognak érni a karácsonyi ajándékok? Meddig adhatóak le úgy a rendelések a távol-keleti, európai és a magyar webshopokban, hogy a csomagok megérkezzenek a karácsonyfa alá?
Drámai változások a szállítmányozásban
Az elmúlt hónapokban a légi-tengeri szállítmányozás drámai változásokon ment keresztül, mely a távol-keleti portékák szállítási idejére is hatással van.
A gyárak és a kiskereskedelmi boltok közötti közúti árumozgatás is nélkülözhetetlen, miközben a világszerte elrendelt lezárások eddig nem látott fellendülést hoztak az e-kereskedelem számára. Szeptemberre, a KSH adatai alapján, a hazai kiskereskedelmi forgalomból 8,4%-kal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 33%-kal bővült, folytatva az évek óta tartó tendenciát. A koronavírus okozta lezárások miatt a kiskereskedőknek szükségessé vált az online értékesítés és az ahhoz kapcsolódó logisztikai háttér újragondolása.
Mihály Attila, a Trans-Sped Csoport légi-tengeri szállítmányozási osztályvezetője elmondta: „A logisztika területén is jelentősen befolyásolja az idei ünnepi időszakot a járványhelyzet. Van mi miatt aggódni, ha a szállítandó árumennyiséget és a szállítási kapacitást hasonlítjuk össze a karácsony közeledtével. Jellemzően ősszel elkezdődik az ünnepi termékek szállítmányozása, amely egyszerre zajlik a vízen a teherhajókon, levegőben az áru- és utasszállító repülőgépekkel, valamint a közúton a kamionokkal. A közúti, légi és tengeri fuvarozási partnereink kapacitásaiban jelentős csökkenést okoz a pandémia, illetve a bevezetett korlátozások. Tehát idén nem a klasszikus forgatókönyvvel kell készülnünk.”
Az ilyenkor megnövekvő szállítási igényekhez idén nem társult a fuvarozó közúti, légi és hajóstársaságok megnövelt kínálata. „Bár egyre nagyobb szükség mutatkozik karácsonyt megelőzően az árumozgatásra a különböző országok, földrészek között, és egyre jellemzőbb a logisztika területére az ünnepek előtti őrület, sajnos a járványhelyzet miatt elképzelhetőek a csúszások. Gazdasági szempontból kétségkívül a tengeri szállítmányozás a legrentábilisabb megoldás a kereskedők és a gyárak számára, amivel önmagában nem lenne semmi probléma, de jelen helyzetben a hajók korlátozott rakodóteret tudnak felkínálni, ennek következménye, hogy a szállításra kész konténerek heteket várnak a kikötőkben, míg útra kelhetnek” – mondta Mihály Attila.
Mit várhatunk a közúti szállítástól EU-n belül és kívül?
Az Európai Unió és a közúton megközelíthető európai és ázsiai országokból érkező szállítmányok mozgatása nagyobb arányban közúton valósul meg, amelyet a szokásos karácsony előtti kihívások mellett az idén újabb tényezők befolyásolnak.
“Minden évben jellemző egy általános karácsony előtti kapacitáshiány, így a szállítmányozási feladatok feltorlódhatnak. Főként a nem EU-s országok viszonylatában fogynak el a fuvarozási engedélyek, hiszen erre éves kvóta áll rendelkezésre. Ez tulajdonképpen azzal egyenértékű, mintha maga a fuvareszköz fogyna el, így akár a gyűjtő-, akár a teljes rakományt befolyásolhatja.” - értelmezi a helyzetet Szántó Lajos, a Trans-Sped szállítmányozási igazgatója.
A helyzet az EU-n belül is nehezebb az elmúlt évekhez képest, ugyanis a vírus miatt visszaálltak a határok, az ellenőrzések, amelyek így időveszteséget okoznak. A fuvarozói kapacitás egyre jobban telített, amely a hetek előrehaladtával egyre növekszik.
Ezt a helyzetet rontja 2020-ban a koronavírus okozta válság. Habár a Trans-Sped nem állított le egyetlen autót sem a koronavírus hatására, de azt látjuk, hogy a logisztikai piacon a kisebb fuvarozó cégeket jobban megviselte a kialakult helyzet, így sokan megszüntették, vagy december elején befejezik a fuvarozási tevékenységet. Az ünnepek előtt ez most extra kapacitáshiány, amely díjemelést hoz magával.
Brexit: a következő nehezítés
A szállítmányozási, fuvarozási piac már így is telítettséggel küzdő terepét tovább nehezíti, hogy 2021. január 1-től fizikailag is megvalósul az Egyesült Királyság kilépése az EU-ból. Így azok a gyártók és kereskedők, amelyek angol, skót, észak-ír és walesi irányú exportokat és importokat rendszeresen bonyolítanak, a januári fennakadásoktól tartva, még az új szabályok és vámeljárás bevezetése előtt nagy mennyiségben indítják el szállítmányaikat, amelyek már dömping jellegűek, azaz többezres mértékben megjelenő fuvarozói és szállítmányozói igényről beszélhetünk pont a karácsonyi szezon előtt.
“Ha azt gondolnánk, hogy így csak a nagy-britanniai raktárbázisokról érkező csomagok kerülhetnek veszélybe, sajnos tévednénk, mivel ez a kapacitásigény más relációkat, más útvonalakat borít fel. Így például az olasz vagy spanyol viszonylatokon is komoly kapacitáshiány jelentkezhet. Ebben a szezonban fokozottan előfordulhat, hogy a külföldről rendelt, ma még 30 naposra ígért kiszállítások esetében csúszás lesz.” - mondta el Szántó Lajos, a Trans-Sped igazgatója.
Hazai webshopok és kiszállítás
A szakértők már az év elején is azt jósolták, hogy az e-kereskedelem 2020-ban meg fogja haladni a globális kiskereskedelem 16%-át. Szinte minden termékcsoport és ágazat érintett, beleértve a könyveket, videókat, elektronikát és természetesen háztartási cikkeket.
Hazánkban az e-kereskedelmi kiszolgálást a nyugati mintától eltérően nem néhány nagyobb szolgáltató fedi le, hanem a kiskereskedelmi vállalkozások jellemzően önerőből fejlesztik az e-kereskedelemre delegált raktárakat és személyzetet.
Az ügyfelek által érzékelt szolgáltatási minőséget nem csupán a már jól ismert futárcégek teljesítménye határozza meg, hanem a fentebb részletezett nemzetközi árumozgás, és a kereskedőknél zajló logisztikai, raktári háttérfolyamatok.
“A kereskedők számára az e-kereskedelemben megjelenő ünnepi csúcsok kezelése már a koronavírus előtt is hatalmas kihívást jelentett nem csupán hazánkban, hanem akár az amerikai piacon is. A webáruházakat működtető kereskedők számára jelentős terhet jelent a logisztikai folyamatok felépítése és hatékony működtetése. A kereskedőknek és a fogyasztóknak is gondot okoznak a raktározással, készletezéssel járó problémák, a pontatlanul összekészített megrendelések, a lassú, határidőkből kicsúszó kiszállítás. Havi pár ezer csomag fölött profi logisztikai tudás nélkül, házilag fejlesztett raktári irányítási rendszerekkel, megfelelő eszközök nélküli raktárakkal drága, lassú és kevésbé hatékony lesz a termékek tárolása és a fogyasztókhoz eljuttatása.
Ezt a problémát láthattuk a koronavírus tavaszi csúcspontja alatt tetőzni, ami decemberben, a karácsony előtti időszakban fellendült kereslettel együtt újabb nehézséget okozhat. Amerikában, Nyugat-Európában, sőt már Lengyelországban és Csehországban is jól működik az úgynevezett fulfillment logisztikai szolgáltatás, mely hazánkban még éppenhogy elindult. Ennek lényege, hogy professzionális logisztikai szolgáltató kezébe adja a logisztikai feladatokat, amely egy erre a célra berendezett és működtetett raktárközpontban kezeli az árut, és a leadott webshoprendeléseket 24 órán belül útnak tudja indítani. Ez a kereskedők számára a várt vagy nem várt csúcsoknak a kezelésében nyújt segítséget.
Hazánkban a webshoplogisztikai kiszolgálás elterjedése még gyerekcipőben jár, leginkább a saját vagy bérelt raktárak méreteit és saját személyzet létszámát próbálják fejleszteni a kereskedők. A Trans-Sped idén ősszel indította el a webshopok stabil és hatékony logisztikai hátteret biztosító új szolgáltatását e-kereskedelmi logisztika néven. Ezzel a hazai, nagy méretű webáruházak számára is lehetőség nyílik hazánkban is az e-kereskedelmi logisztikai kiszolgálásra.” - osztotta meg Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped ügyvezetője.
Összegezve
Összességében elmondható, hogy azok a webáruházak vannak felkészülve a dömpingre, akik már most a készleteiket feltöltve és professzionális logisztikai hátteret megszervezve várják a karácsonyi csúcsot.
Hazánkban a december közepéhez közeledve és a korlátozások miatt egyre nehezedő és egészségügyileg is kockázatos személyes vásárlások elmaradása miatt az utolsó hetekben egyre hosszabb szállítási időkkel számolhatunk.
Ajándékrendelési határidők
- Távol-Kelet: csak légi úton, maximum november végéig, tengeri úton nem érkezik meg
- Európai országok: a 30 napos szállítási határidőt vállaló webshopokból már kockázatos rendelni
- Hazai online kiszállítás: csak ha van készleten és maximum december 16-ig adjuk le a rendelést
Forrás: trans-sped.hu
Kapcsolódó cikkek
- Black Week: egy hét az akciók szerelmeseinek
- Robbanhat itthon év végén az e-kereskedelmi forgalom
- November 13-án tartja a Black Friday-t az Extreme Digital
- Folyamatosan bővül az eMAG és az Extreme Digital csomagautomata-hálózata
- Rekord: 1000 milliárd felett lehet az idei e-kereskedelemi összforgalom
- Az e-kereskedelemre fókuszáló startupok lehetnek a világjárvány nyertesei?
- Legjobb boltok - Cyber Monday Magyarország
- Új honlapot indított a Raben Group
- Black Friday 2020: a COVID sem áll az útjába
- E-kereskedelmi logisztika szolgáltatással terjeszkedik Budapesten a Trans-Sped
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.