GLAMI: öt évet ugrott a jövőbe a divatkereskedelem digitalizációja
Gyökeresen átalakulás várható a divatkereskedelemben, a gyors piaci változások a márkákat és a kiskereskedőket egyaránt érintik. Az online kereskedők helyzeti előnye megkérdőjelezhetetlen, a kereskedelmi láncok több ezer offline üzletet zártak be és jelentős összegeket fektetnek e-kereskedelembe.
A GLAMI, Magyarország első online divatkeresője „Divat e-kereskedelem 2020-ban: a közép-kelet-európai kilátások” címmel átfogót felmérést* készített a közép- és kelet-európai régió divat kereskedelemi piacain érvényesülő aktuális trendekről. A jelentés szerint a régió jelenleg az egyik leggyorsabban növekvő piac Európában, a vizsgált országokban a kategória forgalma 2020-ban elérte a 4 milliárd eurót és a divatkereskedelemből származó bevételek közel negyedét tette ki.
Új vásárlóközönség jelent meg az interneten
A koronavírus járvány, a kapcsolódó üzletbezárások és az online vásárlásra való igény megugrása az ügyfelek új szegmensét hozta létre, akik életükben először vásároltak online divattermékeket. A közép- és kelet-európai országokat tekintve Románia és Szlovákia van az élen, az első hullám során leadott vásárlások csaknem negyedét az először vásárló fogyasztók adták le, Magyarországon a válaszadók 13%-a tartozott ebbe a kategóriába. A kutatás szerint az új vásárlási minták várhatóan tartóssá válnak a jövőben is, a keresőoldal jelentése szerint a felmérésében résztvevő országok fogyasztóinak 41%-a nyilatkozta, hogy a pandémiát követően is elsősorban az interneten fog divatcikket vásárolni.
A közösségi média elsődleges vásárlási csatornává válik
A Facebook és az Instagram üzletek 2020 májusában történő elindulása óta már a kisvállalkozások is létrehozhatnak termékkatalógusokat a közösségi portálokon. Mostantól lehetőség van a termékek címkézésére Facebook videókban, vagy Instagram Reelekben. A TikTok már teszteli az élő közvetítés során történő termékvásárlást, és partneri megállapodást jelentett be a Shopify e-kereskedelmi platformmal. Mindennek köszönhetően már nem csak a legnagyobb szereplők számára, de a kisvállalkozásoknak is lehetősége nyílik a digitális csatornákon és a közösségi médián keresztül történő értékesítésre. A felmérés szerint a régióban működő e-kereskedelemi vállalkozások vezetőinek 49%-a a közösségi média elsődleges értékesítési csatornává válását nevezte meg a divat e-kereskedelem jövőjét leginkább meghatározó tényezőként.
2021 az MI technológiák elterjedésének az éve lesz az e-kereskedelmi iparágban
Az e-üzletek egyre nagyobb arányban hajlandóak gépi tanulásba és olyan MI eszközökbe fektetni, amelyek hozzájárulnak az ügyfelek elégedettségének növeléséhez és a magasabb ügyfélhűség kialakításához. Míg korábban csak az elektronikus kereskedelem óriásai használták a gépi tanulás algoritmusait az értékesítési trendek megismerésére, mára már a kisebb webshopokat üzemeltető vállalkozások is használják az MI-t és a gépi tanulást a divatpiac dinamikájának megértéséhez, ami hozzájárulhat az eredményesebb működésükhöz. Az MI technológiák nagy segítségére lehetnek a vállalkozások számára a visszaküldött áruk számának csökkentése terén, az ajánlatok személyreszabása és az intelligens keresés, vagy ügyfélszolgálati funkciók automatizálásának terén.
A válság felgyorsította a fenntarthatósági trendet
A koronavírus okozta társadalmi elszigeteltség időt adott a fogyasztóknak arra, hogy sok mindent átértékeljenek, ideértve a divattermék-vásárlás világra gyakorolt hatását is. A gazdasági válság pénzügyi nehézségei ellenére a fenntarthatóságot az e-kereskedelem vezetőinek negyede kulcsfontosságú növekvő trendnek tartja. A kutatásban megkérdezett webáruházak 58%-a úgy gondolja, a következő években a fenntarthatóság lesz a legfőbb divatipart alakító fogyasztói trend.
_______________
* A GLAMI „Divat e-kereskedelem 2020-ban: a közép-kelet-európai kilátások” c. jelentése primer és szekunder kutatási adatok elemzésével készült Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Romániában és Görögországban. További információ: www.fashion-research.hu
Kapcsolódó cikkek
- Messze várakozáson felül nőtt a webáruházak forgalma a divatágazatban
- Így virágozhatnak ki a magyar kkv-k
- A jövő egészségügye
- Durván felpörög a vállalati digitalizáció 2021-ben
- November 13-án tartja a Black Friday-t az Extreme Digital
- Folyamatosan bővül az eMAG és az Extreme Digital csomagautomata-hálózata
- Rekord: 1000 milliárd felett lehet az idei e-kereskedelemi összforgalom
- Legjobb boltok - Cyber Monday Magyarország
- Hatékony termékkeresés a GLAMI szolgáltatásával
- Az online piacterek menthetik meg a magyar vállalkozásokat
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.