Online divatcikk-vásárlási szokások 2020 és 2021 áprilisa között
A Glami.hu divatkereső platform nemzetközi fogyasztói felmérése szerint a koronavírus-járvány hatására a magyarok több mint fele nagyobb gyakorisággal rendelt ruházati cikkeket az interneten az elmúlt 12 hónapban, mint korábban, valamint akik ebben az időszakban tapasztalták meg az online vásárlás előnyeit a járványhelyzet megszűnése után is többet terveznek vásárolni webáruházakban.
Egy évvel a koronavírus megjelenése után a vezető divat-webáruházak kínálatát egy platformon összekötő GLAMI keresőmotor nemzetközi felmérést készített*, amelyben többek között a magyar fogyasztók ruházati- és divatcikk vásárlási szokásait is vizsgálta a koronavírus-járvány megjelenése óta eltelt 12 hónapban. A felmérés szerint az elmúlt egy évben gyakrabban rendeltünk divatcikket az interneten, minden második fogyasztó fedezett fel új webáruházakat és divatmárkákat, a legnagyobb kihívást a megfelelő méret eltalálása okozta, a fizikai üzletekben való vásárlást pedig már egyre kevésbé tekintjük egészségügyi kockázatnak.
Gyakrabban rendeltünk divatcikket az interneten
A korlátozó intézkedések óriási lökést adtak az e-kereskedelemnek, és bár a felmérés szerint a fogyasztók háromnegyede összességében ugyanannyit, vagy inkább ritkábban vásárolt divattermékeket, a válaszadók több mint fele (51%) gyakrabban rendelt ruházati cikkeket az interneten, mint korábban. A felmérés szerint összességében 25%-ra tehető azoknak a fogyasztóknak az aránya, akik a körülmények ellenére saját bevallásuk szerint gyakrabban vásároltak divatcikkeket, 8% pedig az elmúlt 12 hónapban most élt először az online vásárlás lehetőségével. Azok, akik többet vásároltak webáruházakban jellemzően a kedvező árakat és a nagyobb leárazásokat említették meg indokolásként (41%), valamint azt, hogy online gyakran több dolgot is rendelnek, mint amennyit a fizikai üzletben vennének meg (45%). Akik kevesebbet vásároltak divattermékeket elsősorban azzal indokolták döntésüket, hogy nem volt alkalom, amire felvehették volna az új ruhákat, vagy kiegészítőket (45%).
Minden második online vásárló fedezett fel új márkákat
A divatmárkák rohamtempóban történő online fejlesztéseinek köszönhetően az elmúlt egy évben számos új webáruház és divatmárka jelent meg a világhálón, valamint az otthon gyakran online töltött szabadidő alkalmat biztosított a fogyasztók számára, hogy újdonságokat keressenek az interneten. Ennek megfelelően a felmérésben résztvevők 55%-a fedezett fel, illetve vásárolt termékeket számára korábban ismeretlen márkák kínálatából. Az új divatmárkákat legnagyobb arányban (61%) a weboldalakon történő keresések során, valamint webáruházak által automatikusan felajánlott termékajánlók alapján találták meg, 46% a közösségi médiában (Instagram, Facebook) találkozott velük, 6% pedig kifejezetten kisebb márkákat keresett, hogy támogassa őket a nehéz időkben.
A méretből adódó bizonytalanság a legnehezebben az online vásárlásban
A lehetőségek kiszélesedése mellett az online vásárlás kihívásaival is nagyobb arányban találkozhattak a fogyasztók. A legnagyobb visszatartó erőnek a magyarok a megfelelő méret kiválasztásának nehézségeit (44%), a megérintés lehetőségének hiányát (41%), a magas szállítási költségeket (33%), valamint az árucserére vonatkozó esetenként bonyolult visszaküldési folyamatot (25%) jelölték meg. A felmérés arra is kitér, hogy a megfelelő méret kiválasztása a korlátozások miatt sokak számára különösen nehézkessé vált: 35% számolt be arról, hogy az elmúlt 12 hónap során változott mérete (23% nagyobb, 12% kisebb méretet visel), ami még inkább megnehezítette a megfelelő ruha kiválasztását. A vásárlók szerint egyébként a méretből adódó bizonytalanság miatt a legnehezebben megvásárolható ruhadarabok a nadrágok (48%), a cipők (34%), valamint a fehérneműk és a fürdőruhák (27%). A felsorolt tényezők már sokkal nagyobb jelentőséggel bírnak, mint az átverésektől való félelem, vagy az online fizetésekkel kapcsolatos bizalom hiánya (10%), valamint a hosszadalmas szállítási idő (8%).
Az egészségügyi óvintézkedések már nem játszanak meghatározó szerepet online vásárlásánál
A www.glami.hu kutatása szerint az elmúlt 12 hónap leforgása alatt az online vásárlás szempontjai is átalakultak: a biztonságos, érintésmentes kézbesítés elvesztette jelentőségét, a vásárlók számára fontosabbá vált, hogy mennyi idejük van az árucikk visszaküldésére, vagy a rendelkezésre álló kedvezmények. A bolti vásárlással kapcsolatban a válaszadók mindössze 14%-a válaszolta, hogy csak akkor fogja ugyanolyan biztonságban érzeni magát az offline vásárlás során, mint korábban, ha már megkapta a védőoltást.
A járvány hatása hosszútávon is érzékelhető marad
Ami a divatcikkek online történő vásárlását illeti, a járványhelyzet normalizálódása után a fogyasztók 50%-a továbbra is gyakrabban tervez az interneten vásárolni, mint korábban és csak 11% válaszolta, hogy változatlanul az üzletekben történő vásárlást fogja előnyben részesíteni. A következő hónapokban a legtöbben, a válaszadók 39%-a, átlagosan 15 000 és 35 000 Ft közötti összeget tervez divatcikkekre költeni.
___________
* Az online kérdőíves felmérés 10 piacon (Csehország, Szlovákia, Görögország, Magyarország, Románia, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Lettország, Litvánia) összesen 19.000+ (Magyarországon 2500 fő) fogyasztó megkérdezésével készült. Az adatfelvétel időpontja: 2021. április 9-20.
Kapcsolódó cikkek
- Zen.com: sajátos fogyasztótípust hozott létre az online kereskedelem robbanásszerű növekedése
- 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem
- Szlovák példa mutatja, fel fog robbanni a magyar e-kereskedelem
- A mesterséges intelligencia lehet a túlélés kulcsa a ruházati- és divat cégek számára
- Leginkább a felhasználói élmény dönt a netes vásárlásnál
- GLAMI: öt évet ugrott a jövőbe a divatkereskedelem digitalizációja
- Már sosem fogunk úgy vásárolni, mint korábban
- Messze várakozáson felül nőtt a webáruházak forgalma a divatágazatban
- Robbanhat itthon év végén az e-kereskedelmi forgalom
- Elérte az e-kereskedelmet a második hullám!
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél
Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.