Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók?
A felnőtt magyarok fele gondolja úgy, hogy igyekszik környezettudatos megoldásokat választani az élet minden területén, ugyanakkor kevesen áldoznának több pénzt a környezetbarát termékekre vagy szállítási módokra online vásárlás esetén – derült ki a Reacty Digital felméréséből, amely nem, kor, illetve a lakóhely régiója alapján reprezentatív a 18-79 éves magyar lakosságra nézve. Az online rendelést valamivel környezetkímélőbbnek tartják, mint a személyes vásárlást, bár a többség egyelőre az utóbbit preferálja.
Az online rendelők közül tízből hatan (57%) inkább a személyes, offline vásárlást részesítik előnyben az internetessel szemben, amennyiben választaniuk kell. Különösen igaz ez a nőkre, esetükben 64 százalék jelezte, hogy szívesebben vásárol fizikai üzletben, míg a férfiak fele-fele arányban preferálják a személyes, illetve internetes vásárlást. Szintén jelentős eltérés van életkor alapján is ebben a kérdésben. Míg a 18-44 évesek körében valamennyivel kedveltebb az online rendelés (52%), addig a 45-79 évesek kétharmada inkább az offline vásárlást részesíti előnyben.
A felnőtt magyarok bő fele (54%) amikor csak lehet, igyekszik környezettudatos megoldásokat választani az élet minden területén, és még ennél is többen figyelnek arra, hogy inkább jobb minőségű, tartósabb termékeket vásároljanak (56%), még akkor is, ha az drágább, hogy ritkábban kelljen cserélni. Ugyanakkor csupán a 18-79 évesek harmada (32%) fizetne többet egy termékért amiatt, mert biztosan tudja, hogy azt környezettudatos módon állítják elő. Az online vásárlók ötöde (21%) lenne hajlandó saját bevallása szerint többet fizetni a szállításért akkor, ha az biztosan környezettudatos módon történik (pl. elektromos járművel). Bár a pénztárcájukat nem szívesen nyitják ki, az idejükkel némivel bőkezűbbek az interneten rendelők, harmaduk (34%) várna többet egy környezettudatos módon (pl. autó helyett kerékpárral), s ezáltal valószínűleg némileg lassabban kiszállított termékre. A legtöbb online vásárló (84%) próbálja elkerülni, hogy az online rendelt termékeket vissza kelljen küldeni. Noha ez a hozzáállás környezetvédelmi szempontból is rendkívül pozitív, hiszen nem utazik feleslegesen a termék, feltételezhetően nem csak ez a mögötte álló indok, hanem egyszerűen szeretnék megspórolni a visszaküldéssel járó energiabefektetést és költségeket.
A 18-79 éves magyarok közel kétötöde (38%) érzi úgy, hogy az online rendelés egy (inkább) környezettudatos vásárlási forma – a legalább hetente vásárlók negyede teljes mértékben annak tartja –, míg valamivel kevesebben vannak azok, akik (inkább) környezetbarátként vélekednek a személyes, offline vásárlásról (27%). Az online vásárlók többsége (61%) szerint egy webáruház vonzóbb lesz a szemükben attól, ha jól látható módon jelzi, hogy környezettudatos módon csomagol és/vagy szállít. Csupán nyolcaduk véli, hogy (inkább) nem lesz vonzóbb ettől egy webáruház, tehát szerintük felesleges ebbe energiát fektetni az online bolt részéről. A nők számára fontosabb szempont a környezetvédelem az online rendelés során, ők jelentősen nagyobb arányban (26%) nyilatkozták, hogy egy webáruház lényegesen vonzóbb, ha jól láthatóan jelzi környezettudatossági törekvéseit.
Az online rendelők saját bevallásuk szerint igyekeznek környezettudatosan kezelni az internetes vásárlással járó csomagolóanyagok kérdését. Háromnegyedük szelektív hulladéktárolóban helyezi el az erre alkalmas csomagolóanyagokat, bő harmaduk újra felhasználja azokat csomagolási célra, míg negyedük egyéb módon hasznosítja újra. Csupán szűk ötödük (18%) jelezte, hogy kommunális hulladéktárolóban végzi az online rendelt termékek csomagolása.
Bár a már megrendelt termékek esetében sokan igyekeznek minél környezettudatosabban eljárni (pl. a csomagolás újrahasznosításával), magát a rendelést általában nem ilyen szempontokra alapozzák. Csupán a 18-79 évesek nyolcada (12%) jelezte, hogy volt arra példa, hogy környezettudatossági okokból nem rendelt meg online egy terméket. A fiatalok (18-29 évesek) jelentősen nagyobb arányban nyilatkoztak így (22%). Akivel előfordult már ilyen, annak leginkább az volt a gondja, hogy nem talált elegendő információt a termékről, illetve, hogy túl messziről érkezett volna az áru, ezért mondott inkább le róla.
Összességében tehát elmondható, hogy bár a kevésbé környezettudatosnak minősített személyes vásárlást egyelőre többen preferálják, a fiatalok körében már az online rendelés kerül előtérbe. Főképp ők figyelnek tudatosan arra is, hogy az általuk rendelt termék vagy épp a szállítás módja/folyamata környezetbarát legyen, akár a rendeléstől is elállnak, ha nem érzik kellően annak, vagy nem találnak elegendő információt a témában. A webáruházaknak pedig érdemes figyelni arra, hogy környezettudatos módon csomagoljanak, illetve szállítsanak, és fontos, hogy az ilyen jellegű törekvéseiket kommunikálják is a weboldalon, hiszen az online vásárlók többsége pozitívumként értékeli.
Reacty Digital Kft.
Kapcsolódó cikkek
- Növekvő vásárlóerővel és határozott elvárásokkal tör be az e-kereskedelembe a Z generáció
- A fogyasztók nagy része gyakrabban vásárol online a járvány óta
- Glami.hu: személyre szabott tartalom nélkül labdába sem rúghatnak az e-kereskedelemi vállalkozások
- 5 hatékony módszer az e-kereskedelmi vállalkozások számára az online visszaélések megelőzésére
- Beszáll a Recartba a Lead Ventures
- A távol-keleti vásárlások megadóztatása új távlatokat nyithat a magyar e-kereskedelem számára
- Online divatcikk-vásárlási szokások 2020 és 2021 áprilisa között
- Zen.com: sajátos fogyasztótípust hozott létre az online kereskedelem robbanásszerű növekedése
- 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem
- Szlovák példa mutatja, fel fog robbanni a magyar e-kereskedelem
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.