A krízishelyzet sem akasztotta meg a cégfelvásárlásokat
A pénzügyi és geopolitikai nehézségek ellenére tartja magát a nemzetközi tranzakciós piac, aminek leginkább a magántőke beruházások adnak lendületet – derül ki az EY vállalati összeolvadásokat és felvásárlásokat (M&A) értékelő nemzetközi tanulmányából.
Az idei év első hat hónapjában 2274 ügyletet zártak le összesen 2200 milliárd dollár értékben a vállalati M&A-piacon. A tranzakciók száma 27 százalékkal, értéke pedig 18 százalékkal csökkent az előző évhez képest (2021), de a COVID-járványt megelőző 5 évben, 2015 és 2019 közötti hasonló időszakhoz viszonyítva számottevően emelkedett az aktivitás (35%-kal, illetve 13%-kal).
A hagyományosan aktív Egyesült Államokat (900 milliárd dollár) és Kínát (175 milliárd dollár) ezúttal India szorosan követi a nemzetek rangsorában. A dél-ázsiai országban a tranzakciók együttes értéke 215 százalékos növekedés mellett elérte a 128 milliárd dollárt. Az EY elemzése rámutat, hogy a Kínából az Egyesült Államokba irányuló befektetések a 2016 első félévében elért, csúcsnak számító 27 milliárd dollárról mára 1,9 milliárd dollárra zuhantak, miközben az Európába irányuló észak-amerikai beruházások ugyanebben az időszakban 60 milliárd dollárról a két és félszeresére, 149 milliárd dollárra emelkedtek.
A technológia szektorban összesen 627 milliárd dollár értékben cseréltek gazdát a vállalatok, ami a globális M&A-tevékenység közel egyharmadát (31%) tette ki. A korábban tapasztalt egészségügyi válság ellenére az élettudományi ágazat továbbra is alulteljesít (111 milliárd dollár), és még az általában népszerű piacnak számító fogyasztói szektorban is 27 százalékkal csökkent az aktivitás 2021 első félévéhez képest, 91 milliárd dollárra.
„A széles körű bizonytalanság ellenére a tranzakciók továbbra is lendületesen haladnak, amit elsősorban a magántőke áramlása ösztönöz. Bár a tőkepiaci feltételek 2022 első felében jelentősen szigorodtak, a magán-befektetési társaságok még mindig nagy mennyiségű készpénzzel rendelkeznek, amelyet az év második felében kellene felhasználniuk” – hangsúlyozta Paulovits Márton, az EY vállalati felvásárlásokkal és akvizíciókkal foglalkozó területének igazgatója. A szakember elmondta, hogy egy változó gazdasági helyzetben minden cégnek kötelessége, hogy értékelje a tevékenységét, ami szükségszerűen vezethet akár egyes üzletágak eladásához vagy új eszközök vásárlásához is ezért az év második felében sem számít a piaci aktivitás csökkenésére.
Kapcsolódó cikkek
- EY: elkezdhetik lemondani TV- és egyéb digitális előfizetéseiket a vásárlók világszerte
- Megváltoztatta a digitális hirdetések világát az EY Az Év Üzletembere világverseny győztese
- Ipari analitikai céget vett a Siemens
- Szárnyalt az üzletkötési kedv tavaly Közép- és Kelet-Európában
- Halmozhatják az állami támogatásokat a felkészült hazai vállalkozások
- Kibővült és egyszerűbb állami támogatás várja a beruházni vágyó vállalkozásokat
- A BioTechUSA vezetői lettek „Az Év Üzletemberi”
- Veszélyeztetik az emelkedő nyersanyagárak a beruházásokat
- A magyar vállalatoknak is fontos az etikus működés
- Nem mernek hosszú távra tervezni a fogyasztási cikkek gyártói
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.