Ragaszkodunk a minőséghez: az infláció ellenére sem szeretnénk mindig az olcsóbbhoz nyúlni

forrás: Prím Online, 2022. október 17. 12:45

A magyar internetezők vásárlási szokásait ugyan folyamatosan alakítják az infláció hatásai, a jól megszokott minőségből azonban nem tervezünk lényegesen lejjebb adni. Alapvető élelmiszerekből, kozmetikumokból, ruhából és cipőből nem hajlandó olcsóbbat venni a vásárlók többsége, inkább hajlanak a vásárolt mennyiség csökkentésére. Az év hátralévő részében tehát a korábbinál többen igazíthatják majd vásárlásaikat a szükség helyett a kampányokhoz és leértékelésekhez – derül ki abból a hazai internetezőkre reprezentatív felmérésből*, amelyet a GKID piackutató cég készített az eMAG megbízásából.

Az infláció hatásait a magyar internetezők már saját maguk is érzik, és ehhez igazodva próbálják átalakítani a vásárlási szokásaikat: bár a legtöbb háztartásnál még nem állnak rendelkezésre „kész” vásárlási stratégiák, sokan próbálják visszafogni fogyasztásukat. Az első rezsiszámlák csak most érkeztek meg, és még nincs itt a komoly fűtési szezon, ezért nagy a bizonytalanság – ha a rezsi a fogyasztók számára a vártnál alacsonyabb lesz, várható, hogy kissé visszatér a szezonban a költési kedv. Ennek köszönhetően a magas infláció az online vásárlók körében előrehozott költéseket is generálhat, hogy elkerüljék egy-egy termék esetleges további drágulását – derül ki a GKID friss kutatásából. A felmérés során a piackutató cég a magyar internetezők vásárlási és takarékossági szokásait vizsgálta az eMAG megbízásából.

 

Akciók révén nyerhetnek teret az online áruházak a válságban

Az év hátralévő részében a webáruházakon kínált akciós, kedvező árú termékek szerepe fontosabbá válhat, hiszen a válaszadók közel 80 százaléka vélte úgy, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a korábbinál jobban oda fog figyelni az árak alakulására. A rutinos online vásárlók a havi nagybevásárlást jobban megtervezik, és várhatóan nem a mosószer, pelenka, liszt vagy száraz tészta elfogyásához, hanem az online akciók, készletkisöprések idejére időzítik azt.

 

Miután a felmérés szerint csaknem minden második vásárló (49%) bizonytalan abban, hogyan fogja megosztani vásárlásait az online és offline csatorna között, megfelelő árstratégiával és kommunikációval a hazai webáruházak a kedvezőtlen helyzetben is új vásárlókat terelhetnek platformjaikra.

 

pexels.com

 

Ezeken a termékeken és szolgáltatásokon spórolnának a netezők

A kutatás eredményei szerint a magyar internetezők legnagyobb szegmense a nem alapvető élelmiszerek (például édesség, alkohol) beszerzésén (76%), továbbá ételrendelésen és éttermi fogyasztáson (65%), illetve a rezsiköltségeken (63%) kezdett el vagy tervez spórolni, alkalmazkodva a jelenlegi gazdasági körülményekhez. 

 

 

 

Ezzel szemben legkevésbé a tisztálkodási szereken, kozmetikumokon (15%) és az alapvető élelmiszereken (20%) terveznek spórolni a magyar internetezők. A kutatás másik érdekes megállapítása, hogy a digitálisrezsi-költségeken – tehát például online tárhelyen, streaming-előfizetésen) csupán a válaszadók alig több mint ötöde (21%) tervez költséget csökkenteni, bár ennek az is lehet az oka, hogy sokuknak eleve nincs, vagy minimális az ilyen jellegű kiadása.

 

Bizonyos termékekből az olcsóbb is megfelel

A kutatás eredményei szerint a spórolás mikéntje jelentősen eltérő a különböző termékkategóriák esetén: a tisztálkodási szerek, kozmetikumok vonatkozásában a legnagyobb arányban (35%) olcsóbb termékek beszerzésével takarékoskodnak a válaszadók, egy kicsivel kevesebben (32%) pedig a költésüket tervezik visszafogni – 33 százalékuk ezzel szemben a két módszert kombinálva alkalmazza.

 

Az alapvető élelmiszerek (liszt, cukor, tészta, hús, konzerv) esetében a válaszadók 35 százaléka tervez olcsóbb termékek beszerzésével spórolni, míg a fogyasztást csak 22 százalék tervezi csökkenteni. E kategóriában azoknak az aránya is rendkívül magas (42%), akik a kevesebb költést kombinálnák az olcsóbb termékek választásával.  Az ételrendelés, éttermi fogyasztás terén is ragaszkodunk a minőséghez: inkább jellemző a kevesebb költés szándéka (78%), mint az olcsóbb alternatíva keresése (csupán 3 százalék) – és a két takarékossági módszer kombinálását is csupán a netezők 18 százaléka alkalmazná.

 

Az eMAG nyár elejéhez képest egyelőre mérsékelt növekedést tapasztal saját márkás termékeinek eladási számaiban, ezek közül idén az A+ márkájú mobiltelefonos tartozékokból, a Kring otthoni kiegészítőkből, és a Star-Light márkanevű háztartási gépekből fogyott a legtöbb, nyár végén és az első őszi hetek folyamán a Kondition márkájú sportkiegészítő termékek forgalma pedig több mint 60 százalékkal ugrott meg. 

 

Amiből a többség válságban sem venne olcsóbbat

A tartós fogyasztási cikkek, műszaki eszközök vásárlása esetében csak a válaszadók 5 százaléka tervez olcsóbb termékekkel spórolni – míg 67 százalék a fogyasztását venné vissza (22 százalék pedig a két módszert kombinálná). A ruha- vagy cipővásárlás tekintetében is ragaszkodnak a minőséghez a magyar internetezők: csupán 10 százalék váltana közülük olcsóbb termékre, 67 százalék inkább kevesebb ilyen terméket vásárolna (22 százalékuk pedig ötvözné a két spórolási módszert). 

 

A nem alapvető élelmiszerek (például csoki, rágcsálnivaló, alkoholos italok) esetében is jellemzőbb a vásárlás visszafogása (60%), mint az olcsóbb változatok beszerzése (9%) – a válaszadók 31 százaléka viszont a két módszer együttesen alkalmazná. Hasonlóan ragaszkodunk a minőséghez az utazások esetén is: inkább kevesebbszer utazik a felnőtt korú internethasználók legnagyobb hányada (70%), de nem terveznek olcsóbb utakra, szállásra váltani (csupán 5 százalékuk kalkulál ezzel a megoldással, a két módszert pedig 21 százalékuk kombinálná).

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01