Eszeveszett tempóban forgatja fel a technológia a HR szakmát
A gazdasági bizonytalanság miatt az idei évre némi lassulást jósolnak a szakértők a nemzetközi HR technológiai piacon főként az elmúlt évekhez képest. A középtávú előrejelzések szerint viszont 2030-ra elérheti a 38 milliárd dollárt a globális HR tech piac összértéke. A nagykép tehát az, hogy a technológia egyre inkább felforgatja a HR szakmát is. A Stylers információ-technológiai cégcsoport összeszedte 2023 legfontosabb HR tech trendjeit, melyekből kiderül, hogy a mesterséges intelligencia, a virtuális valóság (VR), illetve az automatizáció egyre markánsabban lesz jelen a vállalatok személyügyi folyamataiban.
A jó munkaerő a legnagyobb érték – olyan mondat ez, melyet gyakran kétségbe vonunk manapság, hiszen egyre több embert foglalkoztat a kérdés, hogy egyik napról a másikra átveheti-e a helyét az irodában egy gép. Az aggodalom egyelőre feleslegesnek tűnik, a vállalatok ugyanis éppen annak érdekében vetik be a technológiát, hogy a lehető legmagasabb szintű munkavállalói élményt biztosítsák a kollégáknak, ezzel növelve hatékonyságukat és a cég iránti elkötelezettségüket. A felmérések szerint ez valóban jó iránynak tűnik: a megkérdezett vállalatok közel 40%-a szerint a HR tech projektekre fordított büdzsé maradéktalanul megtérül, az ezek által megteremtett munkavállalói élmény pedig nagyban hozzájárul a tehetségek megtartásához, egyben a fenntartható, hosszú távú versenyképességhez. „Ráadásul most már ahhoz is adott a technológia (és a szándék is), hogy a webáruházak kínálatához vagy a keresési eredményekhez hasonlóan a munkavállalóknak is személyre szabott HR szolgáltatásokat nyújtsanak a cégek, legyen szó továbbképzésekről, előmenetelről, lelki egyensúlyról, teljesítményről. Nincs szüksége minden vállalkozásnak a létező összes HR technológiára, elegendő okosan választani” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers ügyvezető-tulajdonosa.
A válság miatt újrahasznosítanak a cégek, de közben keresik az új utakat is
A cégek többsége nem is volt rest költeni a különböző HR tech megoldásokra, 2021-ről 2022-re mintegy 57%-kal nőttek az erre fordított befektetések, elsősorban a képzésekre, a toborzásra, a megtartásra, a munkavállalói jóllétre és a juttatásokra fókuszálva. Ugyanakkor a háborús bizonytalanság, az elszálló infláció és az energiaárak ésszerűbb és hatékonyabb irányba is terelték a fejlesztéseket: a vállalatvezetők és CIO-k elsősorban a már meglévő rendszereket kezdték felülvizsgálni, optimalizálni és újabb területeken bevetni, esetleg extra funkciók bevezetésével továbbgondolni. „Az integráció mindenképpen kulcstrend lesz a közeljövőben, hiszen az összeköttetés nélkül, elszigetelten működő technológiák növelik a hibák kockázatát, vesztegetik a drága időt és növelik az adminisztrációt – ezzel tehát minden cégnél azonnali minőségi ugrást lehet elérni” – magyarázza Gönczy Gábor. De mégis mely HR területeken kerül fókuszba a technológia 2023-ban?
1. Marad a hibrid, csak jobban csináljuk majd
Az otthoni munkavégzés lehetőségének biztosítása szinte alapelvárás lett a munkáltatókkal szemben, és a friss felmérések szerint a dolgozók 97%-a ragaszkodik ehhez a jövőben is. A hibrid munkavégzés tehát a mindennapok része lesz, a cégek érdeke pedig az, hogy ez minél biztonságosabban és hatékonyabban működjön: még több és profibb felhőalapú rendszer érkezik és újabb interaktív, illetve VR-alapú funkciókkal gazdagodnak az online konferenciaszoftverek. 2023-ban azonban mégis a „távértékelés” kerül a fókuszba, vagyis a cégek olyan eszközöket keresnek vagy fejlesztenek majd, melyekkel az otthon dolgozó kollégák teljesítményét is mérni tudják.
2. Már a toborzás is automatizált
Az új munkaerőt keresők is két tűz közé kerülnek idén: úgy kell felkutatniuk és sikeresen megszólítaniuk a legjobb szakembereket, hogy közben kiemelt cél lesz a toborzási büdzsé optimalizálása is. Az egyik legnépszerűbb eszköznek így az automatizált álláshirdetés ígérkezik, mellyel célzottan és költséghatékonyan szólíthatják meg a munkaadók a megfelelően képzett jövőbeli kollégák körét. Fókuszban lesz az onboarding, a gyors és egyszerű kiválasztási folyamatok biztosítása, és az első pillanattól kezdve magas színvonalú munkavállalói élmény. Az online, bármikor hozzáférhető videós tartalmak és információs anyagok mellett ezért chatbotokat is bevetnek, melyek 0-24-ben válaszolnak a frissen felvett kollégák kérdéseire.
3. Munkavállalóra szabott tanulás
2022 egyik nagy slágere idén is nagyot fog menni: egyre több olyan belső kommunikációs portál jelenik majd meg, mely lehetséges cégen belüli karrierlehetőségeket, továbbképzéseket, aktuális munkakörön kívül eső projekteket kínál a kollégáknak. A szorító munkaerőhiány miatt egyébként is a középpontba kerülnek a cégen belüli átképzések és kompetenciafejlesztések, a technológia pedig minden eddiginél kreatívabban segíti majd ebben a cégeket. A toborzási- és a meglévő munkaerőállományt lefedő adathalmaz elemzésével a cégek pontosabb képet kaphatnak arról, hogy melyek azok a készségek és szakmai ismeretek, melyek hiányoznak egy-egy területen, így célorientáltan alakíthatják ki képzési stratégiájukat, ráadásul a legújabb virtuális valóság-alapú technológiákkal tovább csökkenthetik az ehhez szükséges eszközök és berendezések költségeit.
A mesterséges intelligencia a HR tech-et is felforgatja
A fenti megoldások szinte mindegyikének egy közös nevezője van, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás, ezek a technológiák pedig kétségkívül korlátlan lehetőségeket nyitnak a humánerőforrás-menedzsment területén. Legyen szó a munkavállalói felmérések elemzéséről, a vállalaton belüli esetleges (és akaratlan) diszkriminatív gyakorlatok feltárásáról, a kollégák motivációjának és teljesítményének napi szintű monitorozásáról vagy éppen a menedzsment adminisztratív terheinek enyhítéséről, az MI valóságos csodafegyver az azt tudatosan alkalmazó vállalatok kezében. Nincs megállás: 2030-ra a HR tech piac értéke elérheti a 38 milliárd dollárt, és ezen belül is hasítani a fog a mesterséges intelligencia, melyet az előrejelzések szerint a vállalatok több mint fele napi szinten alkalmazni fog a munkaerő-menedzsmentben.
„Kulcskérdés lesz, hogy a cégek és a HR-osztályok elkezdjék más szemmel nézni a kollégákról és a munkájukról rendelkezésre álló adatokat és az olyan stratégia és üzleti döntések meghozatalában is figyelembe vegyék, mint például a bővülés, új kirendeltségek megnyitása vagy éppen a külföldi piacok meghódítása. Ebben nyújt segítő kezet a mesterséges intelligencia, ugyanakkor egyre többen felhívják a figyelmet arra is, hogy a jövőben átgondolt szabályozásra és többlépcsős belső ellenőrzésre lesz szükség, a gépeket ugyanis továbbra is az ember tanítja majd gondolkodni, így a HR-esek prekoncepciói átszivároghatnak a toborzási gyakorlatba vagy a humánerő-tervezésbe is” – teszi hozzá Gönczy Gábor.
Kapcsolódó cikkek
- Rugalmasság mindenekfelett: a siker záloga a technológiai munkaerő újragondolása
- 2023-ban is kapkodnak a cégek az informatikusok után
- Ez az 5 digitalizációs trend határozza majd meg 2023-at
- Először került magyar cég a fejvadászok toplistájának élére
- A HR-ben is jönnek a robotok
- Iparági előrejelzések 2023-ra
- Érik a forradalom az alkalmazásfejlesztésben
- Akár 80%-os költségmegtakarítást hozhat a cégeknek a HR folyamatok digitalizációja
- Mi kell ahhoz, hogy itthon maradjanak az IT-szakemberek?
- Új megoldásokra van szükség a hazai cégek digitális stratégiájában
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.