A pandémia után a BNPL szolgáltatások adhatnak új lökést a magyar e-kereskedelemnek
Itthon tavaly jelentek meg az első vedd most, fizess később, vagyis BNPL (buy now, pay later) fizetési szolgáltatók. Az újnak számító fizetési megoldás elterjedéséből hasznot húzhatnak a hazai webshopok: a nemzetközi statisztikák ugyanis azt mutatják, hogy a késleltetett fizetést választó ügyfelek többet vásárolnak a hagyományos megoldásokat preferáló társaiknál. A Digitális Kereskedelmi Szövetség számai szerint a hazai internetes vásárlók különösen szolgáltatások megrendelése kapcsán nyitottak a BNPL-megoldásokra.
A koronavírus-járvány kimagasló fellendülést eredményezett az e-kereskedelem terén: 2021-ben a teljes európai e-commerce piac forgalma 16 százalékkal, 720 milliárd euróra emelkedett. A magyar piacot tekintve a Digitális Kereskedelmi Szövetség GKID által készített kutatása szerint hasonlóan látványos növekedésnek lehettünk tanúi. Míg 2014 és 2019 között az átlagos éves növekedés 16 százalék volt, addig 2020-ra több, mint 45 százalékkal emelkedett az online kiskereskedelmi forgalom, amelynek nagysága 2021 végére meghaladta az 1200 milliárd forintot. A 6,5 millió felnőtt korú hazai internetező közül igen magas, 5,1 millió fő az online vásárlók aránya.
Az IVSZ a nemzetközi trendek alapján arra számít, hogy a pandémia után a hazai e-kereskedelem növekedésének a következő lökést a BNPL (Buy Now, Pay Later; vedd most, fizess később) szolgáltatások elterjedése adhatja majd.
Mi az a BNPL?
A BNPL-modell lehetővé teszi, hogy a vevők azonnali fizetés nélkül vásároljanak, majd egy meghatározott ütemterv szerint rendezzék a termék ellenértékének megfizetését. Fontos kiemelni, hogy a BNPL szolgáltatással kifizetett rendelések esetében a webáruházak tulajdonosai azonnal hozzájutnak a termékek ellenértékéhez, az összeg behajtásának kockázata a vedd most, fizess később szolgáltatókat terheli. Fogyasztói oldalról komoly előny, hogy míg az elbírálás átfutási ideje a BNPL szolgáltatások esetében 5-10 perc, a hagyományos áruhitel esetében több napot vagy több órát is igénybe vehet.
A szolgáltatók számos különböző konstrukciót kínálnak -a legelterjedtebb a részletfizetés, vagy a későbbi egy összegben történő visszafizetés (általában néhány héten belül). A BNPL által biztosított rugalmasság és kényelem miatt a népszerűsége világszerte rohamosan növekszik.
Hogyan segítheti a BNPL az e-kereskedelmet?
A GKID közelmúltban végzett piackutatásai alapján itthon tízből négy aktív internetes vásárló nyitott az olyan finanszírozási szolgáltatásra, melynek részeként pluszköltség nélkül tudnának műszaki, illetve egyéb tartós fogyasztási cikkeket online vásárolni halasztott, több, egyenlő részletben történő fizetéssel. Ennél is magasabb, 50 százalék feletti a késleltetett fizetési megoldások elfogadottsága online megrendelt szolgáltatások (például orvosi vizsgálat, belépőjegy-vásárlás, szállásfoglalás) esetében. “Fontos kiemelni, hogy míg a hagyományos hitelkonstrukciókkal szemben a fiatalabb vásárlók elutasítók, addig a vásárlási folyamatba teljesen belesimuló, “pár kattintásos” BNPL megoldásokra kifejezetten nyitottak” – mondta el Madar Norbert, a DKSZ társalapítója, a GKID piackutató vezető tanácsadója az újnak számító fizetési megoldások hazai fogadtatásáról.
Azzal, hogy az áruházak a BNPL formájában korszerű fizetési eszközt és nagyobb fizetési szabadságot nyújtanak, a nemzetközi tapasztalatok szerint az átlagos rendelési érték akár 45 százalékkal növekedhet – a webshopok konverziós arányát pedig átlagosan 35 százalékát emeli. A Guidance kutatása szerint az ilyen fizetési megoldást alkalmazó online shopokban mindössze 5,4 százalékra csökken az átlagos visszaküldési arány az iparági 20 százalékhoz képest.
Az Adobe Analytics legfrissebb amerikai kutatása azt mutatja, hogy az elmúlt évben a megélhetési válság hatására egyértelműen emelkedett a vedd most, fizess később szolgáltatások használata – méghozzá főként az élelmiszereket és lakberendezési cikkeket vásárlók körében. Ez nem meglepő, hiszen a jelenlegi gazdasági bizonytalanság és az infláció arra készteti a fogyasztókat, hogy a vásárlások kifizetését késleltessék. 2023 első két hónapjában az online élelmiszerboltok azt tapasztalták, hogy a BNPL megrendelések aránya 40 százalékkal nőtt, míg a lakberendezési cikkeké 38 százalékkal.
“Mivel csak néhány hónapja jelentek meg az első szolgáltatók, a magyar felhasználók körében még nem túl ismertek a BNPL-szolgáltatások, de az IVSZ szerint az elkövetkező években jelentős hatást gyakorolnak majd a fintech szektor fejlődésére és a hazai e-kereskedelemre – különösen a jelenlegi kedvezőtlen gazdasági klímában. Fontosnak tartjuk, hogy a szolgáltatók és kereskedők már a “vedd most, fizess később” szolgáltatások bevezetésekor fordítsanak minél nagyobb figyelmet a felhasználók edukációjára, hogy elejét vehessük annak, hogy a BNPL esetében is hasonló stigma alakuljon ki, amely tapasztalataink szerint Magyarországon a hitelezés kapcsán még mindig jelen van” – kommentálta az IVSZ várakozásait Tajthy Krisztina, a szövetség főtitkára.
Online boltok felé tereli a vásárlókat
Az élelmiszervásárlások esetében a megnövekedett BNPL használat azt mutatja, hogy a vásárlók egyszerre több mindent vesznek online, hogy kihasználják a speciális promóciókat és feltöltsék az alapvető élelmiszerkészleteiket – így rugalmasabban tudják kezelni a megélhetési kiadásokat. A lakberendezési cikkek vásárlásának erőteljes online növekedése várhatóan elősegíti a BNPL elterjedését, tekintettel a magasabb árakra ebben a kategóriában.
Az Adobe Analytics szerint 2022-ben a BNPL-t használó online vásárlások aránya 14 százalékkal nőtt az előző évhez képest, a BNPL-ből származó bevétel pedig 27 százalékkal emelkedett. Mindez azt jelzi, hogy a fogyasztók a BNPL-t több tranzakció során alkalmazzák, viszont alacsonyabb összegű vásárlásokra használják fel.
A legnagyobb külföldi BNPL szolgáltatók közé tartozik a Klarna, az Affirm, illetve az Afterpay, de nyújt ilyen szolgáltatásokat a PayPal, a Mastercard, a Revolut, a napokban pedig az Apple is bejelentette az iPhone-okon és iPadeken használható Apple Pay Later szolgáltatásának amerikai indulását. Magyarországon tavaly jelentek meg az első BNPL-szolgáltatók, a lakossági ügyfeleket célzó IzzyPay, illetve a B2B modellben működő PastPay, valamint a visszatérő vásárlók számának növelését célzó kereskedői sajátmárkás részletfizetést biztosító InstaCash.
Kapcsolódó cikkek
- Új szolgáltatás a műszaki fogyasztási cikkek kiskereskedői és gyártói számára
- Indul a diákok digitális készségeit felmérő, nagyszabású régiós teszt
- Marad vagy múlik az online kereskedelem térhódítása?
- Changing reality – az útkeresésre, újratervezésre fókuszálnak a SMART 2023 konferencia előadói
- GLAMI: a 12-26 éves korosztály diktál az online divatkereskedelemben
- A kisboltok sorsára juthatnak a magyar webshopok
- Hogyan és mit rendelnek a nők az eMAG-ról?
- Az IzzyPay segítségével bővülhetnek a Shoprenter online áruházai
- Az e-kereskedelmet is átalakította tavaly a visszafogott lakossági fogyasztás
- Pozitív női példaképekkel népszerűsíti az IKT szektort az IVSZ és a WiTH
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.