A gazdasági nehézségek ellenére a cégek 85%-a növeli a befektetéseit a felhős megoldásokba
Tíz vállalatból több mint nyolc fektet a felhőbe, de csak minden ötödik képes hatékonyan használni a technológiát – derül ki a Magyarországon is aktív globális IT vállalat, a Unisys friss kutatásából. A több mint kétezer cég megkérdezésével készült tanulmány szerint a gazdasági nyomás dacára a cégek fokozzák a befektetéseket az új technológiákba, de a szakemberhiány és a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos etikai aggályok miatt nem mindegyik tudja kiaknázni a digitalizációban rejlő potenciált.
A Unisys tegnap közzétette friss felmérését, amely öt ország több mint 2200 döntéshozójának válaszai alapján ad képet a vállalati szféra új digitális technológiákhoz való hozzáállásáról. A Unisys Cloud Insights 2023 – Akadályoktól az áttörésekig című tanulmány egyik fő tanulsága, hogy a világgazdaság lassulása ellenére a cégek továbbra is fontosnak gondolják, hogy a digitalizációba fektessenek.
A felhő immunis a gazdasági nehézségekre
A kutatásból kiderül, hogy a felhőnek továbbra is fontos szerepet szánnak a cégek: 85%-uk vagy már most fokozza a befektetéseket a technológiába, vagy a következő két évben tervezi ezt. A vállatoknak 36%-a ugyanakkor még a tervezési szakaszban vagy a bevezetés legelején tart, és csak minden ötödik érte el a felhő használatának magas szintjét. Az egyik tanulság az, hogy a cégeknek érdemes arra törekedniük, hogy a maximális értéket hozzák ki meglévő felhőinfrastruktúrájukból, hogy megtérüljön a befektetésük.
Szakemberhiány aggasztja a döntéshozókat
Noha a felhőtechnológiák katalizátorként működnek az üzleti növekedésben, a megfelelő kiaknázásukhoz tehetséges és képzett szakemberekre van szükség. A megkérdezett vállalati IT-vezetők 42%-a fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy munkatársaik kellően naprakészek-e a felhőátálláshoz szükséges ismeretek és készségek terén. Emiatt sok szervezet tervezi, hogy képzéseket épít munkafolyamataiba. Különösen nagy hiányosságokat érzékelnek a válaszadók a nem IT jellegű kompetenciák terén, például a kommunikációs készségek (34%), valamint az informatikai és üzlet ismeretek együttes megléte (32%).
Mesterséges intelligencia: lehetőségek és aggályok
A versenyképesség megőrzése érdekében ma már elengedhetetlen, hogy a vállalatok felgyorsítsák az MI alkalmazását. A Unisys tanulmányából azonban kiderül, hogy mindeddig csupán 15%-uk integrálta üzletmenetébe az MI-t, így a fennmaradó 85% azt kockáztatja, hogy MI-vel felvértezett kihívók kezdik ki pozícióját. A cégek több mint fele (55%) azt is elismeri, hogy nem tud eleget az MI etikai vonatkozásairól. A legtöbb válaszadó (43%) szerint a legjobb módszer az etikai aggályok kezelésére az, hogy az emberek rendszeresen felülvizsgálják a mesterséges intelligencia modelljeit és eredményeit. Ez a megközelítés garantálja, hogy az emberek aktívan részt vesznek a döntéshozatali folyamatban, erősítve az MI felelős használatának társadalmi elfogadottságát.
Túlélni a kibervihart
A vállalatok zöme szerint a kibertámadások elkerülhetetlenek, 78%-uk úgy véli, hogy számolnia kell behatolási kísérletekkel. Ennek ellenére csak 58%-uk proaktív a biztonsági rések és fenyegetések kezelésében, míg 42%-uk csupán reagál a bekövetkezett incidensekre. A jelentés azt is kiemeli, hogy a cégek mindössze 43%-a alkalmazta a Zero Trust modellt, amely kulcsfontosságú az ellenálló képesség kialakításában. (A Zero Trust lényege, hogy minden hálózati elemet és felhasználót folyamatosan ellenőrizni kell az azonosítás és hozzáférés szempontjából.)
„Minden vállalatot agilisabbá tehet, ha a felhőre kifejlesztett technológiákra összpontosít és középpontba helyezi a digitális átállást, és mindez egyértelműen pozitív hatással lehet növekedési potenciáljára – mondta el a jelentés kapcsán Manju Naglapur, a Unisys felhő-, alkalmazás- és infrastruktúra-megoldásokért felelős alelnöke. – Ha sikerül összehangolni az informatikai döntéshozók és a felsővezetés hozzáállását a modern technológiákhoz, például a mesterséges intelligencia etikus használatához, az jótékony hatással lehet az üzleti eredményekre.”
A Unisys Cloud Insights tanulmány 2023-as kiadása öt országban (Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Németország, Ausztrália, Új-Zéland) 2264 felsővezető, IT-vezető és fejlesztő válaszai alapján készült.
Kapcsolódó cikkek
- Várható trendek és változások az egészségügyben
- Mesterséges Intelligencia forradalmasíthatja az energiaitalok világát
- Mit tehet egy globális IT-cég a környezetért?
- A fiatalok 40%-a szerint segítené a munkáját a mesterséges intelligencia
- Az öt leggyakoribb mítosz a felhőbiztonsággal kapcsolatban
- A corvinusos hallgatók többsége használ mesterséges intelligenciát
- Mesterséges intelligenciával küzd a Microsoft a klímaválság ellen
- BME konferencia az emberközpontú MI-szabályozásról
- Az Oracle generatív AI szolgáltatásokat szállít üzleti felhasználók számára
- Az új mesterséges intelligencia alapú nyelvi modell tudása 1 billió lexikai elemre épül
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Bemutatták a jövő Yettel üzleteit
Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei. Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.
Az ABB az elektrifikációra és automatizálásra összpontosít a márka újrapozicionálásával
Az ABB bemutatja új márkapozicionálását: “We help industries outrun – leaner and cleaner” („Segítünk az iparágaknak, hogy túlszárnyalják korábbi eredményeiket – gazdaságosabban és tisztábban működve”), ezzel megerősítve a vállalat fejlődésének következő fázisát, mint az elektrifikáció és automatizálás vezetője a sikeres átalakulási időszak után. Az új szlogen azt fejezi ki, amiről az ABB ismert szeretne lenni ügyfelei körében.
Az AI segítségével teszi hatékonyabbá az energetikai rendszerek felügyeletét a Ganz
Új, mesterséges intelligencia alapú szakértői megoldást fejlesztett ki a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. A Ganz Intelligent Solutions Expert System a villamosenergia-ipari eszközök, különösen teljesítmény transzformátorok, motorok és generátorok állapotfelméréséhez, diagnosztikájához és karbantartás ütemezéséhez nyújt digitális megoldást.