CBRE: Az e-kereskedelem egyre nagyobb teret hódít
A feltörekvő e-kereskedelmi piacok növekedése meghaladja az európai átlagot, míg a fejlett piacok – melyek a teljes online költés 72 százalékát adják – ismét a világjárvány előtti trendeknek megfelelően viselkednek – derül ki a CBRE globális ingatlantanácsadó legfrissebb kutatásából.
A technológiai újítások és az infrastruktúra fejlődésének felgyorsulása 2019 és 2022 között jelentős növekedést hozott az európai e-kereskedelem piacán. Az infrastruktúra bővülése mellett a csomagátvételi pontok számának növekedése is kényelmesebbé és kiszámíthatóbbá tette a fogyasztók számára az online vásárlást. Az európai piacon ebben a szektorban az elmúlt években jelentős növekedést mutató Olaszország és Spanyolország mellett a már évek óta jelentős e-kereskedelemmel bíró Egyesült Királyság, Franciaország, Németország és Hollandia együttesen a teljes európai költés 72 százalékát teszik ki. Ezek közül is kiemelkedik az Egyesült Királyság és Németország, amelyek a teljes online költés közel felét adják. Magyarország e-kereskedelmi piaca szintén növekvő tendenciát mutat, köszönhetően az infrastruktúra és a technológia folyamatos fejlődésének.
Az e-kereskedelem folyamatos növekedése ellenére azonban az adatok azt mutatják, a fogyasztók még mindig inkább az üzletben vásárolnak: Olaszországban és Spanyolországban például 65 százalékuk a bolti kiskereskedelmet részesíti előnyben. Ez magasabb, mint az európai átlag (60%), és jelentősen meghaladja az Egyesült Királyságban és Németországban mért 52 százalékos, illetve 55 százalékos arányt. Magyarországon a teljes kiskereskedelmi forgalom mindössze 9,6 százalékát teszi ki a webshopok forgalma, de egyes termékkategóriákban (például divat) az európai átlagnak megfelelően eléri a közel 40 százalékot is. A második legnépszerűbb kategória az elektronikai- és médiaeszközöké, ezek forgalmának 27 százaléka az online térben realizálódott.
Míg a járvány enyhülését követő időszakban elsősorban az alapvető cikkeket árusító boltok vagy bevásárlókomplexumok voltak a népszerűbbek a vásárlók körében, a CBRE felmérése szerint a 2022-es év végétől a szabadidős lehetőségeket is biztosító regionális bevásárlóközpontokban volt a legerősebb a látogatottság.
Az, hogy újra egyre többen vásárolnak üzletekben, a logisztikai ágazatban is megmutatkozott: a CBRE kutatása kimutatta, hogy a kiskereskedők raktárterület-igénye a járvány előtti szintre állt vissza, és már az is jól látszik, hogy a jövőbeli növekedés – érintse akár az online, akár az offline csatornákat – a logisztikai keresletre is hat.
„A fizikai kiskereskedelem óriási jelentőséggel bír a magyarországi piacon, sokszor nem csak az árucikkek beszerzésének helyszínéül szolgál, hanem jóval több annál, gyakran egyfajta szabadidős program is kapcsolódik hozzá – mondja Garbutt-Pál Erika, a CBRE Kiskereskedelmi üzletágának igazgatója. – Bár Magyarországon a teljes kiskereskedelmi forgalom 90,4 százaléka még mindig fizikai üzletekben realizálódik, ezek az üzletek egyfajta katalizátorként is hatnak az e-kereskedelem növekedésére. Éppen ezért a kiskereskedőknek fel kell ismerniük a több csatornán keresztüli kínálat fontosságát, és az online és offline csatornák közötti egyensúlyra kell törekedniük a kiskereskedelem további fejlődése érdekében.”
Kapcsolódó cikkek
- Egyre több ellenőrzést indít az adóhatóság az e-kereskedelemben
- Új fizetési kapu magyar e-kereskedőknek
- GLAMI: a 12-26 éves korosztály diktál az online divatkereskedelemben
- A kisboltok sorsára juthatnak a magyar webshopok
- Az online vásárlásra inkább a fiatalok szavaznak, a környezettudatosság kortól független
- Új világ jön a vásárlásban: nem lesznek már olyan árakciók, mint régen
- Black Friday 2022: a megélhetési válság ellenére is növekedhet a magyarok költekezési kedve
- A közép-kelet európai régióban a vásárlások 15 százaléka zajlik az online térben
- Késleltetve jelenik meg az infláció az e-kereskedelemben
- A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.