Nem lépett a home office az irodák helyébe
A Covid-járvány előtt havi néhány nap home office még a munkavállalóknak biztosított kedvezménynek számított, mára viszont számos ágazatban a dolgozók megtartását, a hatékonyság növelését támogató, széles körben alkalmazott megoldássá vált, ami gyökeresen átalakította az irodahasználati szokásokat.
A Catapult Research & Design Lab 2023 első negyedévében végzett kutatása szerint a budapesti munkavállalók 46 százaléka hibrid munkamodellben dolgozik, 42 százalékuk továbbra is irodához kötött. Különböző cégek különbözőképpen használják az irodát, így az ingatlant is ennek megfelelően érdemes átalakítani, üzemeltetni.
Bár a technológia fejlődése és a munkáltatók jelentős része egyre inkább támogatja a home office-t, az iroda továbbra is a legfontosabb munkavégzési helyszín maradt. Figyelemre méltó, hogy nincs egyetlen domináns hibrid modell, a munkavállalók különböző arányban vannak az irodában/otthon – ugyanúgy jellemző munkarend az 1 nap iroda és 4 nap home office, ahogyan ennek a fordítottja is: a 4 nap iroda, 1 nap home office beosztás.
„Mivel nem létezik egységes megoldás, így az irodák egyik legmarkánsabban kirajzolódó értéke mára az alkalmazkodóképesség” – mondja Kántor Barbara, a Catapult Research & Design Lab kutatási igazgatója.
Az ICON Real Estate Management tapasztalatai szerint a közelmúltban 5-ről 10-11 százalékra, vagyis a kétszeresére emelkedett a kihasználatlanul álló létesítmények aránya a piacon. Mindez ahhoz vezet, hogy a bérbeadóknak kell versenyezniük a bérlőkért, így felértékelődik az ingatlankezelési szolgáltatások minősége, valamint egyre fontosabbá válik a jelenlegi helyzetben gyakran elbizonytalanodó ügyfelekkel fenntartott folyamatos párbeszéd, a hatékony ingatlanhasználatot támogató edukáció.
„Fontos, hogy az ingatlankezelő tisztán lássa a bérlői igényeket, melyeket a folyamatos kommunikációnak és a személyes kapcsolatoknak köszönhetően mi jól ismerünk. Ügyfeleink között nincs egységes modell, mindenki különböző igényekkel rendelkezik, melyek folyamatosan alakulnak, változnak. Mi, az ICON-nál gyorsan és rugalmasan reagálunk ezekre az egyedi elvárásokra, kérésekre, mely az ingatlantulajdonosokat az irodák minél jobb kihasználtságában segíti, a bérlőket pedig annak a működési modellnek a megtalálásában, amely számukra optimális” – mondja Nagy Gábor, az ICON ügyvezető igazgatója.
Az ICON által kezelt irodákban az átfogó, automatizmusokra, IT-megoldásokra és ESG szempontokra épülő fejlesztések szakértő használatának köszönhetően a cég által üzemeltett épületekben ma már nemcsak a napszakokhoz lehet igazítani az üzemeltetési beállításokat, hanem ahhoz is, hogy éppen hol és mennyien tartózkodnak a létesítményekben. Ez növeli a munkatársak elégedettségét és látható megtakarításokat tud elérni a közműszámlákon is. A számos újítás, kényelmi szolgáltatás komoly segítség az olyan, hibrid munkavégzést támogató bérlőknek, mint az EPAM.
„Az EPAM-nál a pandémia után is folytattuk a rugalmas munkavégzés gyakorlatát, mert bebizonyosodott, hogy javult a hatékonyság az otthoni környezetben. Az irodai jelenlét továbbra sem kötelező, maga az iroda megléte azonban fontos: egyrészt vannak kollégák, akik a személyes jelenlétet preferálják, másrészt azt tapasztaljuk, hogy az iroda funkciója is fokozatosan átalakul. Egyre inkább közösségi térré válik és a kollégák közötti együttműködést, a csapatkohézió erősítését támogatja, ami egyértelműen növeli a munkavállalók elégedettségét és hatékonyságát. Fontosnak tartjuk, hogy a munkahely ne csak egy hely legyen, ahol dolgozunk, hanem ahol inspirálódunk és együtt fejlődünk” – osztja meg cége tapasztalatait Branyiczki Imre, az EPAM HR vezetője.
Ha a cégek lépést akarnak tartani a megváltozott igényekkel, akkor szakítaniuk kell a megszokott sémákkal, és be kell fektetniük a rugalmas munkahelyi környezet megteremtésébe. Ez különösen fontos akkor, amikor a legtöbb munkaadó – bár elismeri az otthon végzett munka hatékonyságát és figyelembe is veszi a munkavállalók kényelmi szempontjait –, mégis azt tapasztalja, hogy a technológiai megoldások nem helyettesítik a személyes jelenlétet. Vagyis az irodahasználat megmarad, de átalakul.
Kapcsolódó cikkek
- Minden negyedik munkavállalónak van lehetősége távmunkában dolgozni Magyarországon
- Változnak a hangsúlyok az irodapiacon
- A távmunkában dolgozók elkötelezettebbek a munkahelyük mellett
- Ezekkel a technológiákkal kovácsolhatnak előnyt a home office-korszakból a vállalkozások
- A munkajogi szabályok modernizációját sürgeti az IVSZ
- Kutatás: a többség elszálló rezsi mellett is maradna home office-ban
- Az energiakrízis ellenére ragaszkodnak a home office-hoz a munkavállalók
- A pandémia felturbózta a home office és az automatizáció forradalmát hazánkban
- K&H: a hatékony távmunka érdekében fejleszt a legtöbb cég
- Mik az ideális munkavállalói élmény legfontosabb elemei?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az ABB az elektrifikációra és automatizálásra összpontosít a márka újrapozicionálásával
Az ABB bemutatja új márkapozicionálását: “We help industries outrun – leaner and cleaner” („Segítünk az iparágaknak, hogy túlszárnyalják korábbi eredményeiket – gazdaságosabban és tisztábban működve”), ezzel megerősítve a vállalat fejlődésének következő fázisát, mint az elektrifikáció és automatizálás vezetője a sikeres átalakulási időszak után. Az új szlogen azt fejezi ki, amiről az ABB ismert szeretne lenni ügyfelei körében.