A CIO-k új feladata: a fenntartható technológiák bevezetése

forrás: Prím Online, 2023. december 11. 19:20

A fenntarthatósági szempontok érvényesítése a vállalati működésben többé nem választás kérdése: a szabályozói környezet, a változó fogyasztói elvárások és a munkavállalók is megkövetelik ezt a döntéshozóktól. A Deloitte legfrissebb technológiai vezetői tanulmányából kiderül: a globális trendekkel összhangban Magyarországon is egyre nagyobb szerepet kapnak a technológiai területek a vállalatok ESG stratégiájának és az ehhez kapcsolódó befektetések alakításában.

A Deloitte évente elkészíti globális technológiai vezetői tanulmányát, melyben idén 1175 informatikai és technológiai vezető (CIO/CTO) mondta el véleményét arról, hogyan fejlődött a technológiai vezető szerepe és milyen kompetenciákra építhet a jelenlegi környezetben.

 

Az elmúlt években a magyar munkavállalók számára is egyre fontosabb, hogy vállalatuk milyen értékek mellett foglal állást és hogyan cselekszik annak érdekében, hogy pozitív hatást érjen el a fenntarthatóság területén. Ezt kíséri a szabályozói környezet változása, a 2025-től bevezetendő EU-s CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) kötelezettség is feladatokat ró a vállalatokra a működés-átalakítás és riporting területeken.

 

A felmérés szerint a fenntarthatósággal kapcsolatban Magyarország az európai átlaghoz közelít – a magyar válaszadók háromnegyede azt nyilatkozta, hogy az általa képviselt vállalat tiszta és világos fenntarthatósági célokkal és stratégiával rendelkezik, illetve a felsővezetés elkötelezett a fenntarthatósági célok teljesítése iránt. Emellett a felmérésből az is kiderül, hogy a megkérdezett vezetők 49%-a szerint a technológiai funkció aktívan támogatja a fenntarthatósági célok mérését és betartását, 47%-uk tapasztalata pedig azt mutatja, hogy a technológiai terület fenntartható adatközpontokkal, illetve az energia hatékonyabb felhasználásával aktívan dolgozik a környezeti lábnyom csökkentésén.

 

Szathmáry András

„A technológiának kulcsszerepe van abban, hogy a vállalat teljesíteni tudja a meghatározott kibocsátási céljait, a technológiai vezetők számára ez lehetőséget teremt arra, hogy a változások élére álljanak. Ez egyben nagy felelősség is, hiszen a nyomás egyre nő az informatikai menedzsereken: nem csupán a fenntarthatóságot segítő technológiai eszközök bevezetését várják el tőlük, hanem a jelenleg használt infrastruktúra környezeti lábnyomának minimalizálását is.” – mondta Szathmáry András, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

 

Az informatikai vezetőknek alapvetően három területen van lehetősége támogatni szervezete fenntarthatósági törekvéseit:

 

Adatmenedzsment, riporting és az üzleti döntések támogatása

 

A vállalat külső partnerei, befektetők, szabályozók, ügyfelek és beszállítók mellett az üzleti vezetők is egyre inkább igénylik a nagyobb átláthatóságot a fenntarthatósági erőfeszítések terén. Az ezt biztosító információ összegyűjtése azonban nem egyszerű feladat: gyakran több szervezeti egység különböző forrásaiból kell kinyerni és összefésülni az adatokat. Az informatikai vezetőknek fel kell mérniük és ki kell alakítaniuk a szükséges folyamatokat annak érdekében, hogy a fenntarthatósággal kapcsolatos adatok menedzsmentje a többi kockázati- és kontrollingfolyamattal azonos prioritást élvezzen. 

 

„Tapasztalatunk szerint számos hazai vállalat adatmenedzsment gyakorlata fejlesztésre szorul. Az adattárházak struktúrája és az itt tárolt adatok minősége nem mindig megfelelő ahhoz, hogy támogassa a fenntarthatósági riportingot. Jellemzők a hiányos adatok, duplikációk, ráadásul az adatelemzési folyamat sem kiforrott” – mondta Szathmáry András.

 

A szabályozói előírásoknak való megfelelés érdekében, és ahhoz, hogy az ESG szempontok az üzleti döntéshozatalba is bekerüljenek, felül kell vizsgálni a vállalat adatmenedzsment gyakorlatát, azonosítani a hiányosságokat és megtervezni azokat a folyamatokat, amelyek az ESG riportálást folyamatos, automatizált adatszolgáltatással támogatják.

 

A technológia a fenntarthatóság szolgálatában

 

A fenntarthatósági szempontok a technológiai stratégia megalkotásakor sem kerülhetők meg. A jövő technológiái üzleti értéket teremtenek, de fontos építőköveket jelentenek a vállalat ESG céljainak elérésében is. A felhőalapú átállás, a környezettudatosan működő beszállítók előnyben részesítése, illetve a hatékony migrációs megoldások mind fontos lépések a környezeti fenntarthatósági célok elérésében: a felhőalapú adattárházak például akár 80%-os energiamegtakarítást jelenthetnek az on-premise megoldás energiaigényéhez képest.

 

Kiss Dániel

„A felhőalapú átállás egyre több hazai vállalat esetében a technológiai roadmap sarokkövévé vált. Arra számítunk, hogy a következő években a felhőtechnológia térnyerése a hazai piacon folytatódik, hiszen a hatékonysági előnyök és a hosszú távú költségmegtakarítás mellett a fenntarthatósági szempontok is mellette szólnak. Mindazonáltal az on-premise működésbe is beemelhető a környezettudatosság: a hűtési energiafelhasználás racionalizálásával, vagy partnerekkel közös helyszínen létrehozott szervertermekkel (co-location) csökkenthetjük az IT környezeti lábnyomát.” – mondta Kiss Dániel, a Deloitte tanácsadás üzletágának partnere.

 

Ahhoz, hogy konkretizálhassuk az innovatív technológiák szerepét a vállalat környezeti lábnyomának csökkentésében, először fel kell mérnünk a jelenlegi portfóliónkat, hogy meghatározhassuk az áram- és energiaigény csökkentését célzó intézkedéseket. Az olyan megoldások bevezetése, mint a big data, blockchain, 5G, vagy az IoT mind támogatják a szervezetet a kibocsájtása csökkentésében és a fenntarthatósági stratégiájuk megvalósításában. Ebben fontos az üzleti oldallal való együttműködés kialakítása: a folyamatok digitalizációja nagyban enyhíti a környezeti lábnyomot. 

 

Az értékláncon átívelő hatás

 

A vállalat tevékenységéhez köthető környezeti terhelést többféle kiterjedtségben vizsgálhatjuk: a legtágabb értelmezésben azokat a kibocsátásokat is hozzáadjuk a vállalat kibocsájtási értékéhez, amelyekért nem közvetlenül a cég tulajdonában álló eszközök, hanem az értékláncban részt vevő más szereplők, a beszállítók is felelősek. A belső tevekénység optimalizálása mellett erre a területre is érdemes figyelmet fordítani, hiszen a beszállítók kibocsátása akár 80%-át is kiteheti a vállalathoz köthető összes kibocsátásnak. Az értékláncon átívelő hatás eléréséhez megoldást kell találni arra, hogyan tartatjuk be partnereikkel a fenntarthatósági vállalásaikat. Ennek a legfontosabb eleme az adat: fontos, hogy a megfelelő teljesítménymutatókat rögzítsük, illetve az ezzel kapcsolatos tényadatokat megkapjuk. 

 

A jövő a horizontális együttműködésekben rejlik: iparági szintű változásokat érhetnek el a vállalatok, ha összefognak az iparági szereplőkkel a beszállítóktól kért információk sztenderdizálása érdekében. Ebben az informatikai vezetőknek stratégiai szerepük van: az adatkörök meghatározásában, az adatminőségi sztenderdek fenntartásában és a közös platform kiválasztásában is kulcsszerepet játszanak. A valódi változás eléréséhez rendszeres és megosztott adatszolgáltatási folyamatra van szükség.

 

A Deloitte teljes, angol nyelvű technológiai vezetői tanulmánya itt érhető el: https://www2.deloitte.com/us/en/pages/chief-information-officer/articles/global-technology-leadership-survey.html

A magyar piacra vonatkozó megállapításokat tartalmazó szakértői összefoglalót itt lehet elolvasni: https://www2.deloitte.com/hu/hu/pages/enterprise-technology-performance/articles/a-technologiai-vezetokbol-lesznek-a-jovo-vezerigazgatoi.html

Kulcsszavak: Deloitte

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01