DevEx: előtérbe került a fejlesztői elégedettség
A technológiai tehetségek megszerzése és megtartása továbbra is kulcsfontosságú a vállalkozások számára. Kihasználtságuk azonban nem optimális. Kapacitásuk csupán 30-40%-át fordítják üzletileg értékes funkciók megvalósítására – áll a Deloitte legfrissebb, Tech Trends 2024: Business of Technology jelentésében.
A digitalizációra fordított összeg 2024-ben várhatóan eléri a 2,51 billió dollárt, és szinte minden iparágban megfigyelhető a fejlesztők iránti kereslet növekedése, ami várhatóan folytatódni fog: a szakértők a szoftverfejlesztői állások 25%-os növekedésére számítanak a következő évtizedben, ami jelentős mértékben meghaladja a többi szakma 8%-os átlagos növekedési ütemét.
A kereslet növekedése mellett azonban sok vállalat szembesül kihívásokkal is a fejlesztői produktivitás és elégedettség optimalizálása terén. Ezen problémák közé tartoznak azon mindennapi feladatok, amelyek miatt kevesebb erőforrás jut a bevételt generáló tevékenységekre, továbbá a fejlesztői kultúra változása, az ún. „low code” és „no code” platformok elterjedése.
A tehetséggondozás technológiai szektorban is az egyik legfontosabb trend lett. A fejlesztők munkájának optimálizálása okán, a vállalatok elkezdtek áttérni a hagyományosnak tekinthető DevOps gyakorlatokról a termelékenységet és elégedettséget növelő DevEx megközelítésre. Mit jelent ez? A DevOps a szoftverfejlesztők és munkájukat támogató kollégák szoros együttműködésén alapuló gyakorlat. Egyesíti a szoftverfejlesztést (Development), és az üzemeltetést (Operations), amivel meggyorsítja és hatékonyabbá teszi a munkát. A DevEx (Developer Experience) a gyors és hatékony minőségi fejlesztői munkát támogatja, a fejlesztői élményre fókuszálva.
„A vállalatok növekedése és a technológia fejlődése a fejlesztők túlterhelését eredményezte, ami negatívan befolyásolta a teljesítményüket. Éppen ezért a szervezeteknek aktívan fókuszálniuk kell arra, hogyan növelhetik a fejlesztői élményt és elégedettséget, a fejlesztők megtartása és a hatékonyság növelése érdekében.” – mondta Fazakas Krisztina, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
A DevEx előnyei
A DevEx lehetőségeinek kihasználásával és egy átfogó keretrendszer kialakításával komoly versenyelőnyre lehet szert tenni a Deloitte tanulmánya szerint. A DevEx kialakításába fektető vállalatok 81%-a tapasztal mérsékelt vagy jelentősen pozitív eredményeket, ami alátámasztja azt az üzleti értéket, amit a fejlesztői élmény előtérbe helyezése okoz.
A jó keretrendszer nem csak az eszközöket vagy tehetséget veszi figyelembe, hanem minden olyan aspektust, ami hat a fejlesztőkre. Ezek 3 csoportba sorolhatók:
Integrált platformok és eszközök bevezetése során a vállalatok az architektúra maximális kihasználásával, mérőeszközökkel és egységes dokumentációs keretrendszerrel növelhetik hatékonyságukat egy integrált platformon belül.
Munkamódszer újragondolása során cél a mindennapi fejlesztési tevékenységek egyszerűsítése, a folyamatok automatizálása, a felelősségek megfelelő kijelölése és a biztonság beépítése a kockázatok csökkentése érdekében.
Jól felépített innovatív fejlesztői kultúra kialakításával egy időben, szükséges a fejlesztői környezet és kultúra újradefiniálása figyelembe véve a kollektív ötletelésre, tanulásra és célkitűzésre építő szemléletre.
„Érdemes a vállalatok fókuszát a legjobb fejlesztők megszerzése helyett a megfelelő fejlesztői környezet létrehozására fordítani. Az új fejlesztői-szemlélet alapú működés nem korlátozódik a technológiai részlegre; várhatóan az egész vállalatra kiterjed majd, ami azt eredményezi, hogy a technológiai feladatok és tehetségek egyre nagyobb jelentőségűvé vállnak a szervezetben.” – mondta Fazakas Krisztina, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
A generatív AI felemelkedése, a munkahelyi automatizáció, a standardizált eszközök, platformok és fejlett „low-code” ill. „no-code” technológiák lehetővé tehetik minden alkalmazott számára, hogy alacsony szintű fejlesztői munkákban vegyen részt. Éppen ezért a jövőben több alkalmazott végezhet alapvető technológiai feladatokat, ami lehetővé teszi a tapasztalt fejlesztők számára, hogy fókuszukat a bonyolult és innovatív projektekre helyezhessék.
Kapcsolódó cikkek
- Hatalmas kárt okoznak a pénzügyi bűncselekmények, ebben mindenki vesztes
- Karnyújtásnyira az uniós MI szabályozás?
- Térbeli számítástechnika: a web 3.0 és az interfészek aranykora
- Digitális átállás: néha nem árt egyet hátra lépni
- Fantáziadús vezetőket keresünk: Új lehetőségek a mesterséges intelligenciától
- Ha megismerjük az AI-t, kevésbé tartunk tőle
- A fenntarthatóság ma már nemcsak versenyelőny, de kötelezettség is
- A magas kockázatok ellenére a vezető vállalatok zöme aktívan használ mesterséges intelligenciát
- A CIO-k új feladata: a fenntartható technológiák bevezetése
- Itt vannak 2023 legdinamikusabban növekvő vállalatai
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.