Ez a jövő? Az ENSZ sokkoló időjárásjelentéssel mozgósít a klímaváltozás elleni harcra

forrás: Prím Online, 2024. március 24. 16:01

A televíziós időjárásjelentések nézői világszerte meglepő műsorszámot láthattak csütörtök este: a 2050. évi előrejelzést. A formátum ismerős lehetett, ám a tartalom nem: gyerekek mutatták be, milyen időre számíthatunk. Az ifjú meteorológusok az ENSZ Fejlesztési Programja (United Nations Development Programme, UNDP) „Weather Kids” kampányában vettek részt, együttműködésben a Meteorológiai Világszervezettel és a Weather Channel csatornával. 

A kezdeményezést olyan világsztárok, az UNDP jószolgálati nagykövetei támogatják, mint az Oscar-díjas Michelle Yeoh („Minden, mindenhol, mindenkor”, „Tigris és sárkány”) és Connie Britton („Friday Night Lights – Tiszta szívvel foci”, „A Fehér Lótusz”) színésznő, vagy a „Trónok harcából” ismert Nikolaj Coster-Waldau dán színész. A kampánnyal az ENSZ Fejlesztési Programjának célja, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozás hatásaira, illetve világszerte mozgósítsa a tévénézőket, hogy valódi klímavédelmi lépéseket tegyenek a jövő generációk érdekében.

 

Az időjárásjelentés arra figyelmezteti a nézőket, hogy az emelkedő átlaghőmérsékletek további katasztrofális hatással lesznek a klímánkra, amelyeket már ma is világszerte érezhetünk. Ezek a Földön élő gyermekek 94 százalékának életét befolyásolják majd, veszélyeztetik a biztonságos élelmiszerellátást és akár többezer milliárd dolláros költséggel járhatnak az adófizetők számára. „A Föld megbolondult. És ha nem hallgatunk a tudósokra, a világ még őrültebb lesz, mire felnövök” – mondja az egyik ifjú meteorológus. 

 

 

Az időjárásjelentés a gyerekek szívszorító mondatával zárult: „Számunkra ez nem csak egy meteorológiai előrejelzés, hanem a jövőnk.” A nézőket arra biztatják, írjanak alá egy klímavédelmi vállalást: fogadják meg, hogy pénzügyi döntéseiket a fenntarthatósági szempontok figyelembevételével hozzák meg, illetve tájékozódnak az éghajlatvédelmi megoldásokról és a globális klímavédelmi törekvésekről. Az ENSZ Fejlesztési Programja új videósorozatot indít „Éghajlatvédelemről közérthetően” címen, a filmek narrátora Nikolaj Coster-Waldau. A sorozat olyan konkrét megoldásokat mutat be, amelyek már ma is működnek.

 

„Az időjárásjelentő gyerekek arról a jövőről beszélnek, amely elkerülhetetlenül bekövetkezik, ha nem teszünk mielőbb érdemi lépéseket” – mondta Achim Steiner, az ENSZ Fejlesztési Programja (UNDP) Adminisztrátora. „A további tétlenség ahhoz vezet, hogy Földünk egyre kevésbé lesz élhető a mai gyerekek és a jövő generációi számára. Csak úgy előzhetjük meg ezt, ha a lehető leggyorsabban és legnagyobb mértékben változtatunk működésünkön. Ilyen gyökeres változás kell legyen a gazdaságaink széndioxid-mentesítése, a megfizethető árú, tiszta energiához való hozzáférés általánossá tétele; természetes környezetünk védelme és helyreállítása; valamint a helyi közösségek támogatása annak érdekében, hogy hallathassák hangjukat a nemzeti klímavédelmi vállalásokkal kapcsolatban.”

 

 

A Weather Kids kampánnyal az UNDP célja, hogy elősegítse a társadalmi párbeszédet és cselekvésre mozgósítsa a lakosságot a 2025-ben Brazíliában tartandó COP30 klímacsúcs előtt. A COP30 konferenciát a Párizsi Klímaegyezmény tizedik évfordulóján tartják majd, és kulcsfontosságú lehetőséget kínál majd a világ országainak, hogy összehangolják erőfeszítéseiket az átlaghőmérséklet növekedésének 1,5 Celsius fok alatt tartásához. A tagállamok új klímavédelmi terveket és célkitűzéseket nyújtanak be a nemzetközi közösségnek, ezek a tervek – a „nemzetileg meghatározott hozzájárulások” (NDC-k) – alkotják a globális klímavédelem magját.

 

A televíziós időjárásjelentések mintájára készített felvétel alapjául szolgáló előrejelzést az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC) és az UNDP „Emberi Klímavárakozások” (Human Climate Horizons) adatbázisa alapján állították össze. 

 

A Weather Kids videókat a világ több mint 80 országában sugározták a csütörtök esti híradókban.

 

A példátlan globális tévés sugárzást széleskörű összefogás tette lehetővé, a közreműködők nagy része idejét és szolgáltatásait ajánlotta fel a jó cél érdekében. Fő együttműködő partnerei, a Meteorológiai Világszövetség és a The Weather Channel, a The Weather Company legismertebb fogyasztói márkája mellett az UNDP a következő szervezetek munkáját köszöni: Activista; Earth X; Pvblic Foundation, The-Artery, ICCO – a Kommunikációs Tanácsadók Nemzetközi Szövetsége (International Communications Consultancy Organization) – és a SAWA, a Globális Mozireklám Szövetség és tagjai. A kampány globális elérését stratégiai partnerként támogatta az Európai Műsorsugárzók Uniója (EBU). Az Eurovision News a tartalom műsorsugárzókhoz való eljuttatásával járult hozzá a kampányhoz. A videojátékokon belüli hirdetéseket megjelenítő Anzu platform mobil-, PC- és konzoljátékokban, illetve a metaverzumban ad megjelenési lehetőséget a kampánynak.

  

Michelle Yeoh, színész, az UNDP Jószolgálati Nagykövete: „A klímaváltozás nem csupán távoli kockázat, világszerte rengeteg ember számára már ma súlyos nehézségeket okoz. Közreműködtem földrengés utáni helyreállítási erőfeszítésekben, láttam olyan természeti katasztrófákat, amelyek a klímaváltozás miatt a vártnál is súlyosabb következményekkel jártak. A saját szememmel láttam, hogy sürgős lépéseket kell tennünk. Létfontosságú, hogy közösen azon dolgozzunk, az átlaghőmérséklet ne emelkedjen 1,5 Celsius foknál nagyobb mértékben, ezért is üdvözlöm az ENSZ Fejlesztési Programja Weather Kids kampányát. Bár a gyerekek időjárásjelentései egyelőre fikciók, muszáj érdemi lépéseket tennünk azért, hogy megóvjuk bolygónkat gyermekeink és a jövő generációi számára, és kezeljük a klímaválság hatásait. Mindenkit arra buzdítok, írja alá az éghajlatvédelmi cselekvési fogadalmat. Álljunk ki együtt, támogassuk a sebezhető közösségeket, és segítsük elő azokat a változásokat, amelyekkel jobbá tehetjük bolygónk jövőjét!” 

 

Nikolaj Coster-Waldau, színész, az UNDP Jószolgálati Nagykövete: „A klímavédelem korunk meghatározó kihívása, én pedig nem vagyok hajlandó tétlenül nézni. Az ENSZ Fejlesztési Programjával végzett munkám, és olyan projektek, mint az 'Egy optimista útikönyve a Földhöz' című sorozatom forgatása során első kézből tapasztaltam a környezeti nehézségekkel küzdő közösségek elképesztő kitartását. Itt az ideje, hogy összefogjunk, és megmentsük bolygónkat a jövő generációi számára. Gyermekeink lesznek a következő évtizedek meteorológusai, klímaügyi újságírói, katasztrófaelhárító és egészségügyi szakemberei. Az UNDP Weather Kids kampánya bemutatja, kiket érinthetnek majd leginkább a klímavédelmi lépéseink. Léteznek azok a megoldások, amelyekkel 2030-ra kevesebb, mint felére csökkenthetjük az üvegházhatású gázok kibocsátását, de most kell cselekednünk! Írja alá ön is a klímavédelmi vállalást, és tegyünk érdemi lépéseket!”

 

Connie Britton, színész, az UNDP Jószolgálati Nagykövete: „Ezek a gyerekek tényleg tudják, mi újság! A legtöbben értesültünk róla, hogy klímaválság kellős közepén élünk. Csatlakozzunk az UNDP meteorológusgyermekeihez, juttassuk el minél többekhez a klímaváltozás hatásainak hírét, és sürgessük őket, hogy mielőbb tegyenek érdemi lépéseket az éghajlatváltozás ellen. Mert a Weather Kids programban résztvevő gyerekek megmutatták, milyen jövőben kell felnőniük, ha a társadalmak nem változtatnak viselkedésükön. De azzal is tisztában vannak, ha összefogunk és egyesítjük erőnket, elhozhatunk egy zöldebb, igazságosabb jövőt!”

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01