Ezeket a háztartási gépeket vették tavaly a magyarok
Kevesebb alapgépet vettek a magyarok tavaly
2023-ban körülbelül 1 millió 40 ezer nagy háztartásigépet vettek a magyarok, vagyis mintegy 302 ezer készülékkel kevesebbet mint 2022-ben. Összesen 154 milliárd forintot költöttek ezekre a gépekre, ami 14 százalékos visszaesés az egy évvel korábbi 180 milliárd forinthoz képest. A kisháztartási gépek hazai piaca 100 milliárd forintos volt tavaly, ami darabszám szerint 7 százalékos visszaesést jelent.
„A tavalyi év értékeléséhez érdemes a 2022-es évet is megnézni, ugyanis az olyan kormányzati intézkedések is nagyon mozgatták akkor a piacot, mint például az szja-visszatérítés vagy az átlagár feletti áram- és gázárakkal kapcsolatos intézkedés. Ezek magukkal hozták a nagyobb keresletet, a felhasználók a legmagasabb energiaosztályú gépeket keresték, így a 2022-es értékesítések magasak voltak. Ehhez képest tavaly a 2020-2021-es szintre korrigált a piac: egyrészt a sütő-mosógép-hűtő alap háztartásigépek cseréje csökkent, másrészt az újépítésű lakások visszaesése és a felújítások elmaradása is hozzájárult a csökkenéshez, mivel így kevesebb beépíthető gép fogyott, közel 40 százalékot esett csak ez a szegmens” – nyilatkozta Füle Norbert, a Gorenje-Hisense ügyvezetője.
Hozzátette, a negatív folyamatok ellenére a Gorenje eladásai stabilak voltak tavaly is, a nagy háztartásigépeknél 18 százalékos darabszám szerinti növekedéssel zártak, mintegy 231 ezer darabot adtak el 30 milliárd forint értékben és ezzel megőrizték a piacvezető helyüket. A kisgépek eladását 12 százalékkal növelték, 170 ezer darabot értékesítettek, ami 3,5 milliárd forintos forgalmat jelent.
Máshol is csökkent a kereslet Európában
A GFK piackutató adatai szerint egész Európában visszaesett a nagy háztartásigép-fogyasztás tavaly, de az országokat nézve itthon volt a legnagyobb mértékű. Magyarországot a svédek követik, ahol 14 százalékkal kevesebb készüléket vettek a háztartások, majd a lengyelek jönnek, ahol az eladások 12 százalékkal csökkentek. Pozitív eredményt nem nagyon lehet látni, Törökországban tapasztaltak emelkedést és az ukrán piac is jobban teljesített, de a háború miatt alacsony is volt a bázis, ezért ezt kevésbé lehet összehasonlítani más országok adataival.
Megfigyelhető a magasabb minőségre való törekvés
Szinte minden magyar háztartásban alapkészülékek a sütők, a hűtők és a mosógépek, ezért nem meglepő, hogy a nagygépek közül tavaly is a mosógép és a hűtő fogyott a legnagyobb számban: előbbiből 256 ezer, utóbbiból 223 ezer talált gazdára. A nagygépek közül a mosogatógépeknek évek óta emelkedik a penetrációja: tavaly mintegy 121 ezret vettek a magyarok, így kb. minden negyedik családban van ilyen készülék. A népszerűség nem véletlen, ugyanis egy átlagos kézi mosogatáshoz képest - ahol kb. 100 liter vizet használunk el –, egy mosogatógép 12-13 liter vizet használ, így jelentős spórolást biztosít.
Füle Norbert hozzátette, 2022-ben egy mosógép átlagos ára kb. 140 ezer, 2023-ban pedig 158 ezer forint volt a hazai piacon, amit részben az magyaráz, hogy a forint nagyot gyengült, így magasabb volt az áremelkedés, részben pedig az, hogy a magyarok körében megfigyelhető egy magasabb minőségre való törekvés. Úgy látják, hogy a szervízdíjak emelkedésével a fogyasztók tartósabb gépeket szeretnének vásárolni, amely hozzájárul az átlagár-emelkedéshez.
A lakásfelújítási programok segíthetnek idén
A szakértő úgy véli, idén az lesz a kérdés, hogy milyen támogatási formák lesznek a piacon és ezek mennyire tudják felpörgetni a keresletet. A lakásfelújítási programok nagyobb lökést adhatnak a háztartásigép-piacnak is, így például a kormány nemrég bejelentett új otthonfelújítási programja is egy ilyen lehetőség: a most bejelentett támogatási forma direkt módon az 1990 előtt épült családi házak energetikai korszerűsítésére vonatkozik, vagyis energetikai tanúsítványt kell bemutatni hozzá, viszont abban bíznak, hogy indirekt módon segíteni fogja a nagy háztartásigép-piacot is, mivel az ilyen jellegű felújítások nagyon gyakran komplexebb projektekhez vezetnek és más eszközök beszerzésével is összekötik őket a vásárlók.
Kapcsolódó cikkek
- Konyhai és háztartási gépeket adományoztak rászorulóknak
- Kopogtatnak a jövő okos háztartási gépei
- Mit tesz a lakásberuházások visszaesése a hazai elektronikai piaccal?
- A világ első hűtőszekrénye 70 százalékban újrahasznosított műanyag belsővel
- Termékkiegészítők fogyatékkal élőknek
- Jelentős forgalomnövekedés a Candy Hoover Hungary-nél
- Rangos elismerést nyert el az LG ultramodern amerikai háztartásigép-gyára
- Az LG világszerte bevezeti a frissíthető ThinQ UP háztartási gépeket
- Az LG a CES-en mutatja be luxuskategóriás termékcsaládjának második generációját
- Az LG a 2023-as CES-en mutatja be új, minimalista formatervezésű háztartási készülékeit
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.