Egyre kevésbé holtszezon a nyár az e-kereskedelemben
Hagyományosan a nyár számít az e-kereskedelem leggyengébb időszakának, de a néhány éve még drasztikus szezonális különbségek egyre inkább kisimulnak, vagyis egész évben szívesen rendelünk online – és egyre inkább csomagautomatákba.
Hogy az idén nyáron mégis jelentősebb, 40%-os visszaesés tapasztalható a hazai piaci csomagforgalomban, az elsősorban a recessziós hatásnak és a kínai webáruházak térnyerésének köszönhető – derül ki a Packeta logisztikai szolgáltató és a GKID digitális gazdaságkutató szakembereinek nyári e-kereskedelmi helyzetjelentéséből.
Az online kereskedelemben hagyományosan sokkal nagyobb volt a szezonális hatás, mint a fizikai boltok forgalmában: egy évtizeddel ezelőtt az év utolsó három hónapja még a teljes éves forgalom 40-45%-át adta. Sőt a Black Friday-láz csúcsán, 2016 és 2019 között a rendelések a negyedéven belül is néhány novemberi hétre koncentrálódtak. Ez a mintázat azonban nagyrészt múlté.
„A szezonális hatások az e-kereskedelem fejlődésével, térnyerésével párhuzamosan folyamatosan csökkennek és mostanra a szegmens belesimult a kereskedelem egészére jellemző szezonalitási mintába. Ma már az ünnepi időszak is kiegyensúlyozottabb, a kereskedők és a csomaglogisztikai cégek se érdekeltek az egy-egy napos csúcsokban” – mutat rá Madar Norbert, az online piackutatásra szakosodott GKID vezető tanácsadója. Kifejtette: tavaly az első negyedév az éves forgalom 26, a második 23,5, a harmadik 21,5, a negyedik pedig 29 százalékát adta, vagyis továbbra is vannak különbségek, de már nem olyan drasztikusak, mint egykor.
Az is látható, hogy továbbra is a nyári hónapok a leggyengébbek, de ilyenkor sem „zuhan be” a forgalom. „A nyári időszakban jelentősen megnő a nyári ruházat és a szezonális termékek, például a strandfelszerelés iránti kereslet, ami részben kompenzálja a más kategóriákban végbemenő csökkenést” – árulja el Kovács Gábor, a Packeta Hungary Kft. értékesítési és marketing igazgatója. A divat kategória térnyerése az e-kereskedelmen belül nemzetközi jelenség. Több országban a ruhák, cipők már megelőzték a műszaki cikkeket a legnépszerűbb termékkategóriák toplistáján, Magyarországon pedig valamikor 2024-ben várható a „trónfosztás.”
Egy-egy nagyobb kiugrás továbbra is megfigyelhető az online forgalomban, de kevésbé az évszakhoz kötötten: minden hónapban abban a hétben regisztrálják a legtöbb rendelést a webáruházak, amikor a lakosság többsége fizetést kap, valamint az olyan kiemelt alkalmak is érezhető forgalmi többletet jelentenek, mint a húsvét, a Valentin-nap, a nőnap, a gyereknap vagy épp iskolakezdés – teszi hozzá Madar Norbert.
Amiért az idei nyár mégis nehezebb a hazai e-kereskedelemben, az független a szezonális hatástól. „A hazai webáruházak csomagforgalmában közel 40%-os csökkenés figyelhető meg a tavalyi év azonos időszakának forgalmával összehasonlítva. A csökkenés a szabadságolásoknak és nyaralásoknak az időszaka alatt megszokott, azonban idén ezt jelentősen erősítette a kínai eladók térnyerése, illetve a recessziós hatás is” – mondta el Kovács Gábor.
Ami a kiszállítási módokat illeti, a nyáron is folytatódik a csomagautomaták diadalmenete. „Idén nyáron már 8 féle hálózatban, több mint 5300 automata segíti a gyors és kényelmes csomagátvételt, amin belül a Packeta több mint 1000 automatával képviselteti magát. Ráadásul az elmúlt 2 év inflációs és energiaár-emelkedése miatt egyre jobban nyílik az árolló a házhoz szállítási díjak, valamint a köztes, például csomagautomatába kért díjak között, ami szintén az automaták irányába tereli a forgalmat” – árulta el Madar Norbert.
„Noha a nyári időszakban az e-kereskedelem felől valamelyest a hagyományos csatornák felé terelődik a forgalom, a csomagautomaták ezekben a hónapokban is kényelmes, fenntartható és költséghatékony alternatíváját jelentik a házhozszállításnak, és jó ár-érték arányú logisztikai megoldást kínálnak a webáruházak számára” – szögezte le Kovács Gábor, a Packeta értékesítési és marketing igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- Újabb jel mutatja, hogy a Temu a hazai online kereskedelem sírját ássa
- Az Ecommerce Hungary támogatja az Ecommerce Europe nyílt levelét
- Közel 60%-os árbevétel növekedést ért el tavaly az online fizetési megoldásokat kínáló Barion
- GKID-Mastercard eTOPLISTA 2023 – a legnagyobb és legismertebb webáruházak rangsora
- Ezzel a fintech újdonsággal növelik bevételüket a webáruházak
- Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
- XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY
- GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/I
- A szombati kiszállítás bevezetése után aznapi csomagautomatás kiszállítással erősít az eMAG
- Ez lehet a rohamosan terjeszkedő olcsó kínai webshopok igazi ellenfele
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Gyorsítósávban az AutoWallis
Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.