A mesterséges intelligencián is múlhat, hogy nyertes vagy vesztes lesz-e egy bank
Számos előrejelzés szerint a mesterséges intelligencia fogja meghatározni a pénzügyi szektor nyerteseit és veszteseit a következő években. Ma már egyetlen vállalat sem engedheti meg magának, hogy ne vegye komolyan a technológia fejlődését és annak felhasználási területeit. A Deloitte globális tanulmánya kiemeli a mesterséges intelligencia banki és tőkepiacokra gyakorolt hatását és szerepét, miközben kulcsfontosságú szempontokat ajánl a biztonságos és hatékony végrehajtás érdekében. Összefoglalja továbbá a mesterséges intelligencia előnyeit és korlátait.
A pénzügyi szektorban nem újdonság a mesterséges intelligencia, hiszen évek óta használják bizonyos funkciókra, mint az algoritmusok által vezérelt automatizált kereskedelemre vagy kockázatkezelésre. Szakértők joggal feltételezik, hogy a következő időszakban tovább szélesedhet a mesterséges intelligencia felhasználási területe, ez lehet a versenyképesség javításának elsődleges eszköze.
A mesterséges intelligencia a teljes banki szektort megváltoztathatja
Nem egyszerűen csak a hatékonyságjavítás eszköze lehet az egyre fejlettebb mesterséges intelligencia, hanem a teljes iparágat átrajzolhatja. A vezető innovátorok ma már nem stratégiai eszközként tekintenek a technológiára, hanem egyenesen a stratégia meghatározójaként kezelik. Vagyis az AI ma már nemcsak egyszerűen eszköz a bankok kezében, hanem a jövő üzleti tevékenységét teljes egészében eköré szervezik.
Az elmúlt években az AI felhasználása már számos pozitív eredményt hozott. A brit NatWest például 6 százalékkal tudta visszaszorítani a visszaélések arányát, ami már a bank működési eredményében is megjelent, vagyis kézzelfogható haszonnal járt. A bankkártyás csalások száma pedig harmadával esett vissza a tapasztalatok szerint az AI bevezetése óta. A vállalati szegmensben a brit bankok ma már 100 ezer dolláros értékhatárig teljesen automatizálták a hitelfelvételi folyamatot, ami szintén kézzelfogható erőforrás-racionalizálást jelent. Amerikában a JPMorgan többek között arra használja az AI-t, hogy a jegybank jelzéseiből kiolvassa az esetleges jövőbeli lépéseket, melyeket aztán le tudnak kereskedni a piacokon. Becslések szerint a befektetési banki szektorban több mint negyedével növekedhet a hatékonyság 2026-ig az AI használatának köszönhetően.
„A sikeres innovátorok a következő öt évben 5-15 százalékos javulást érhetnek el a költség-bevétel arányban. Éppen ezért kulcsfontosságú lesz nemcsak a mesterségesintelligencia használata, hanem annak sikeres alkalmazása és az, ki vezeti be az elsők között az új megoldásokat.” – mondta el Dr. Barta Gergő, a Deloitte vezető Mesterséges Intelligencia szakértője.
A fentiekből látszik, hogy egyszerre több területen várhatóan fog jelentkezni a mesterséges intelligencia pozitív hatása. Ezek közül csak az egyik az emberi munkaerő költségeinek csökkentése, de legalább ennyire fontos a hatékonyabb tőkepiaci kereskedési modellek kialakítása és a hatékonyabb és célzottabb ügyfélszerzés. Vagyis nem egyszerűen költségmegtakarításra, hanem bevételnövelésre is használható az egyre fejlettebb technológia.
Nyertesek és kockázati tényezők
„Azok a bankok lehetnek az AI-forradalom nyertesei, melyek a korábbi technológiai ugrásokban (felhőszolgáltatások, digitális megoldások stb.) is az élen jártak. Náluk ugyanis a szervezeten belül kialakult az innovációs ökoszisztéma és felismerték a technológia hasznosításának szükségességét” – mondta Schenk Tamás, a Deloitte Digital partnere. Éppen ezért a technológiai beruházások mellett legalább olyan fontos a szervezet és a kultúra fejlesztése az AI használatával párhuzamosan.
Persze nem szabad megfeledkezni a kockázatokról sem, hiszen a szakértők az AI alkalmazását ebből a szempontból ahhoz hasonlítják, mintha a bankok egy külső harmadik félnek szerveznék ki a munka egy részét. Ebben a helyzetben a bankok saját munkaerejének feladata egyre inkább az irányítás és a felügyelet lesz a napi szintű operatív munka helyett.
Tudjon meg többet a témával kapcsolatban és töltse le a teljes tanulmányt!
A fenti tanulmány mellett az alábbi linken elérheti a Deloitte Magyar MI Körkép 2023-as tanulmányát, amelyet a magyar piacon közel 130 vállalat bevonásával készítettek el, köztük a legfontosabb pénzügyi szereplők bevonásával.
Kapcsolódó cikkek
- A mesterséges intelligencia forradalmasítja a bankszférát
- A Model Solution okos szemüvegek közös fejlesztéséről kötött megállapodást a Virnect-tel
- Online platformot üzemeltető szolgáltató? – Lehet, hogy fizetnie kell!
- K&H: az AI alkalmazása nem öncél, de a siker kulcsa
- A mesterséges intelligencia bevezetésekor a vezérigazgatóknak kell az élen járni
- Gyorsan halad az AI elfogadása, de a szervezeti változás kulcsfontosságú a skálázáshoz
- Mesterséges intelligencia a pénzügyeinkben: 2024-ben fordulópont következhet
- Globális jelentőségű mérföldkőhöz ért a mesterséges intelligencia szabályozása
- Mesterséges intelligencia a luxusiparban
- Sokan bíznak a mesterséges intelligenciában, de érdemes figyelni a buktatókra!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.