IBM-technológián alapuló elektronikus kormányzat
A konferencia keretében a Belügyminisztérium, az APEH, a KSH és az IBM Magyarországi Kft. képviselői ismertették a közelmúltban sikeresen lezárt elektronikus kormányzati projektet, melynek eredményeként nagymértékben leegyszerűsödik a vállalkozói igazolványok kezelése.
Az egyéni vállalkozói igazolványok kezelése (kiadásuk, módosításuk, bevonásuk) olyan szolgáltatás, melyben számos államigazgatási szervnek kell közreműködnie. Az érintett szervezetek által megvalósított egyablakos rendszer segítségével az egyéni vállalkozók az okmányirodákban kaphatják meg igazolványukat, anélkül, hogy személyesen fel kellene keresniük a Belügyminisztérium, az APEH és a KSH megfelelő hivatalait.
Az IBM technológián alapuló elektronikus kormányzati projekttel kapcsolatban előadást tartott dr. Eiselt György informatikai és távközlési helyettes államtitkár, Belügyminisztérium; Kópházi József informatikai főosztályvezető-helyettes, KSH; valamint Skoda Tamás, az APEH Alkalmazásfejlesztési Főosztály képviselője.
A megvalósított rendszerben az okmányirodák a Belügyminisztérium már korábban kiépített szolgáltatásaihoz csatlakoznak; az APEH dolga az egyéni vállalkozók regisztrálása és nyilvántartása, valamint adataik karbantartása az adóalanyi törzsben. A KSH az új engedélyekhez szükséges statisztikai számjelet adja és a regisztrációkor adatokat szolgáltat a BM-nek az adategyeztetéshez. Az egész lakosságra kiterjedő, országos szolgáltatás előnyeit már harminckétezren élvezhetik, de az előzetes várakozások szerint számuk hamarosan négyszáznyolcvanezerre fog nőni. Ez azt jelenti, hogy a napi átlagos ügyek száma is jelentősen emelkedni fog, az eddigi 3-5000-nek legalább a tízszeresére.
Mindez úgy lehetséges, hogy első ízben sikerült a három intézmény különböző informatikai rendszereinek valós idejű, közvetlen együttműködését megteremteni. Jóllehet a kamarákban korábban is működött hasonló funkciójú rendszer, de abban nem lehetett követni a tranzakciókat, szinkronizálni az adatbázisokat. A vállalkozók nyilvántartása és az APEH adatbázisa fokozatosan eltávolodott egymástól és ráadásul szükség volt egy külső, közvetítő központra is. A most megvalósított projekt az IBM MQSeries technológiáján alapul, amely a legkülönbözőbb számítógépes platformokon, Windows NT-n, HP-Unix-on, IBM RS/6000-en, AS/400-on, OpenVMS Alpha gépeken egyaránt alkalmazható, valamint a rendszereket közvetlenül képes nagy megbízhatósággal, hálózaton keresztül integrálni.
A három intézmény rendszereit, a hatékony technológiának is köszönhetően, hazai viszonylatban példátlannak mondhatóan gyorsan, egy-két hónapos informatikai projektek során sikerült integrálni, hiszen nem volt szükség egy közös, nagy projektszervezet kiépítésére. Az alkalmazott megoldás az adatvédelmi szempontoknak is megfelel, illetve hozzájárul a magyarországi informatikai adatvagyon egységesítéséhez és közös hasznosításához.
Kapcsolódó cikkek
- Megújult az adóhatóság internetes oldala
- Megnyílt az e-kormányzati módszertani központ
- APEH: Decemberben chipkártyaosztás az elektronikus adóbevalláshoz
- Egyre több internetes adóbevallás Borsodban
- Cisco, IBM: E-önkormányzati kompetencia központ Egerben
- Nyílt levél az APEH informatikai elnökhelyettesének
- EU-csatlakozás: versenyelőny lehet az új beruházások kényszere
- Az Oracle e-kormányzati átfogó ajánlata
- Konferencia az elektronikus kormányzásról ÁSZ, APEH, PSZÁF
- Portál elektronikus ügyintézésre Egerben