IBM-technológián alapuló elektronikus kormányzat

, 2001. május 17. 13:02
Lezárult az az IBM technológián alapuló elektronikus kormányzati projekt, ahol első ízben sikerült különböző államigazgatási területek IT rendszereinek valós idejű, on-line együttműködését megteremteni. A megvalósított szolgáltatás a vállalkozói igazolványok egyablakos kezelését biztosítja.
Az IBM Magyarországi Kft. egy konferencia keretében ismertette a magyarországi elektronikus kormányzat kiépítésével kapcsolatos tevékenységét. A konferencián Stumpf István miniszter, a Miniszterelnöki Hivatal vezetője is előadást tartott.

A konferencia keretében a Belügyminisztérium, az APEH, a KSH és az IBM Magyarországi Kft. képviselői ismertették a közelmúltban sikeresen lezárt elektronikus kormányzati projektet, melynek eredményeként nagymértékben leegyszerűsödik a vállalkozói igazolványok kezelése.

Az egyéni vállalkozói igazolványok kezelése (kiadásuk, módosításuk, bevonásuk) olyan szolgáltatás, melyben számos államigazgatási szervnek kell közreműködnie. Az érintett szervezetek által megvalósított egyablakos rendszer segítségével az egyéni vállalkozók az okmányirodákban kaphatják meg igazolványukat, anélkül, hogy személyesen fel kellene keresniük a Belügyminisztérium, az APEH és a KSH megfelelő hivatalait.

Az IBM technológián alapuló elektronikus kormányzati projekttel kapcsolatban előadást tartott dr. Eiselt György informatikai és távközlési helyettes államtitkár, Belügyminisztérium; Kópházi József informatikai főosztályvezető-helyettes, KSH; valamint Skoda Tamás, az APEH Alkalmazásfejlesztési Főosztály képviselője.

A megvalósított rendszerben az okmányirodák a Belügyminisztérium már korábban kiépített szolgáltatásaihoz csatlakoznak; az APEH dolga az egyéni vállalkozók regisztrálása és nyilvántartása, valamint adataik karbantartása az adóalanyi törzsben. A KSH az új engedélyekhez szükséges statisztikai számjelet adja és a regisztrációkor adatokat szolgáltat a BM-nek az adategyeztetéshez. Az egész lakosságra kiterjedő, országos szolgáltatás előnyeit már harminckétezren élvezhetik, de az előzetes várakozások szerint számuk hamarosan négyszáznyolcvanezerre fog nőni. Ez azt jelenti, hogy a napi átlagos ügyek száma is jelentősen emelkedni fog, az eddigi 3-5000-nek legalább a tízszeresére.

Mindez úgy lehetséges, hogy első ízben sikerült a három intézmény különböző informatikai rendszereinek valós idejű, közvetlen együttműködését megteremteni. Jóllehet a kamarákban korábban is működött hasonló funkciójú rendszer, de abban nem lehetett követni a tranzakciókat, szinkronizálni az adatbázisokat. A vállalkozók nyilvántartása és az APEH adatbázisa fokozatosan eltávolodott egymástól és ráadásul szükség volt egy külső, közvetítő központra is. A most megvalósított projekt az IBM MQSeries technológiáján alapul, amely a legkülönbözőbb számítógépes platformokon, Windows NT-n, HP-Unix-on, IBM RS/6000-en, AS/400-on, OpenVMS Alpha gépeken egyaránt alkalmazható, valamint a rendszereket közvetlenül képes nagy megbízhatósággal, hálózaton keresztül integrálni.

A három intézmény rendszereit, a hatékony technológiának is köszönhetően, hazai viszonylatban példátlannak mondhatóan gyorsan, egy-két hónapos informatikai projektek során sikerült integrálni, hiszen nem volt szükség egy közös, nagy projektszervezet kiépítésére. Az alkalmazott megoldás az adatvédelmi szempontoknak is megfelel, illetve hozzájárul a magyarországi informatikai adatvagyon egységesítéséhez és közös hasznosításához.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59