Új korszak a televíziózásban

forrás: Prím Online, 2014. június 11. 10:43

Az internet fejlődése, az okoseszközök elterjedése új korszakot nyit a televíziózásban. Már hazánkban is megkezdte terjedését a többképernyőn történő tartalomfogyasztás, és a HD minőségű sugárzás is egyre többeknek lesz elérhető. Az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” friss kutatása ezúttal a tévénézési szokásokkal foglalkozik.

Így nézünk tévét

 

Az eNET 2014 áprilisában végzett kutatást a 18 év feletti rendszeresen internetező lakosság körében, amelyből kiderül, hogy a rendszeresen internetező felnőtt lakosság négyötöde esetében (79%) a tévénézés már jellemzően nem kizárólagosan végzett cselekvés, hanem csak egy a további, párhuzamosan végzett tevékenységek közül. 

 

1. ábra Tévénézés közben végzett egyéb tevékenységek - nagyításhoz kattintson a képre
(eNET, Televíziós online kutatás, 2014. április, N=1018 fő, 18+ internetezők)

 

A legtöbbek által tévénézés közben említett egyéb elfoglaltság (27%) a laptopon való internetezés volt, a második helyen pedig az asztali számítógépen való internetezés (24%). Az olyan háztartási munkák, mint a vasalás, főzés vagy éppen a takarítás is gyakran kerültek említésre (a nők jóval nagyobb arányban nevezték meg ezeket, mint a férfiak). Az okostelefonon és tableten való internetezés is megjelent már a párhuzamos tevékenységek között, bár alacsonyabb elterjedtségük miatt egyelőre még kevesebben említették őket (16% és 6%). A netezők esetében tehát a tévének meg kell küzdenie a figyelemért a több képernyő között.

 

A tablet mint új televízió?

 

A többképernyős (multiscreen) tévénézés új trendként jelenik meg, ahol a hagyományos tévékészüléken való tévézés mellett – részben helyett – más eszközökön, köztük például táblagépeken, számítógépeken vagy okostelefonokon valósul meg a tartalomfogyasztás. A 2014 áprilisában végzett eNET kutatás eredményei alapján, minden ötödik 18 év feletti internetező rendelkezik tablettel és közülük 17% használja az eszközt élő tévéműsor megtekintésére is akár alkalmazáson, akár weben keresztül. Hozzájuk képest valamivel magasabb, 23% azok hányada, akik korábbi tévéműsort néznek meg táblagépükön. A legnagyobb arányú mozgóképes tartalomfogyasztás a videónézés során merül fel, mivel ez a rendszeresen internetező és tablettel rendelkező felnőtt lakosság 71%-ánál mondható el.

 

A 2014. áprilisi, eNET által végzett kutatás során a hetente legalább egyszer internetező felnőttek 54%-a jelezte, hogy rendelkezik okostelefonnal. A táblagép tulajdonosokhoz képest náluk a mozgóképes tartalomfogyasztás valamelyest mérsékeltebb, ami vélhetően a képernyőméret adta korlátokból adódik. Alkalmazások segítségével és weben keresztül tekinti meg az élő tévéadást az okostelefonnal rendelkező felnőtt internetezők 11%-a, ennél kicsivel többen (16%) pedig korábbi tévéműsort nézik ezen keresztül. A táblagépen való mozgóképes tartalomfogyasztáshoz hasonlóan itt is a videónézésnél mutatkozik a legmagasabb arány (65%).

 

A multiscreen tévézés tehát a hazai internetező, tévénéző közönség körében is elkezdte térhódítását és az okoseszközök elterjedésével ez a trend a jövőben várhatóan tovább fog erősödni. Az okostelefonnal vagy tablettel rendelkezők több mint kétharmada ugyanis már most is rendszeresen fogyaszt videó tartalmat a készülékén, ami akár képes lehet kiváltani a hagyományos televíziózást is.

 

A képminőség a mérvadó?

 

A televízió szolgáltatások fejlesztésénél évtizedek óta tartó trend a képminőség fokozatos és folyamatos javítása a televízió-gyártók, műsorszórók és csatornák részéről. A televízió szolgáltatás tulajdonságainak fontossági sorrendjében a HD minőség a középmezőnyben végzett, de a rendszeresen internetező felnőttek 62%-a inkább fontosnak gondolta ezt a jellemzőt. Ugyanakkor a többségnél ez nem határozza meg sem a vásárlási szándékot, sem pedig az előfizetési igényeket, mivel egyrészt 69%-uk jelezte, hogy csak a HD minőség miatt nem venne új tévékészüléket, másrészt 64%-uk előfizetést sem váltana emiatt.

 

Miközben a rendszeresen internetezők közel fele (49%) szokott HD minőségben tévét nézni, addig 39%-ra ez nem jellemző. Mindezek mellett 12% azok aránya, akik nem is tudtak választ adni erre a kérdésre. A nagyobb felbontásban tévézők között a többségnél (85%) a műsorválasztás során nem döntő tényező, hogy milyen a képminőség.

 

Egyre több videót nézünk

 

A 2014. áprilisi online kutatásban az eNET megvizsgálta a video-on-demand (VoD) szolgáltatás elterjedtségét is. Ugyan a többség (64%) saját bevallása szerint nem rendelkezik ilyennel, de közel minden ötödik előfizetésnél már előfordul ilyen funkció. A VoD szolgáltatással rendelkezők több, mint fele (55%) veszi igénybe ezt a lehetőséget, harmaduk legfeljebb havi gyakorisággal használja azt.

 

A hagyományosnak mondható tévénézés mellett fokozatosan nő a videónézés szerepe a korábban leírtaknak megfelelően az olyan okoseszközökön, mint például az okostelefon és a tablet, jelenleg ez a legjellemzőbb mozgóképes tartalomfogyasztási forma. Az interneten számos online videónézésre alkalmas oldallal lehet találkozni, a kutatás során az eNET megvizsgálta, hogy itthon melyeket és milyen gyakorisággal használnak.

 

A legnépszerűbbnek egyértelműen a YouTube bizonyult, a rendszeresen internetezők 97%-a jelezte, hogy valamilyen rendszerességgel meg szokta látogatni ezt az oldalt. A második helyre 49%-kal az Indavideo került, amelyet 40%-os említési aránnyal a Videa követ. Gyakoriságot tekintve is magasan a YouTube van az élen, miután minden negyedik válaszadó napi rendszerességgel, 57% pedig hetente többször is néz ezen keresztül videókat. Az Indavideo esetében ez az arány rendre mindössze 1% és 7%.

 

Tévében nincs hiány

 

Az eNET kutatásából kiderül, hogy hazánkban meglehetősen magas a televíziós ellátottság. Mindössze a kutatásban részt vevők 2%-a nem rendelkezik tévével, miközben 40% háztartásában már két készüléket is találhatunk.

 

 

A közelmúltban megjelent okostelevíziók (smart TV-k) elterjedtsége természetesen még elmarad a hagyományos televíziókéhoz képest – csupán a válaszadók ötödének otthonában van ilyen eszköz. Arányuk azonban várhatóan emelkedni fog: minden negyedik tévével rendelkező válaszadó jelezte, hogy a rövid távú tervei között szerepel smart TV vásárlása. A közelgő foci-VB-t saját bevallásuk szerint a válaszadók 45%-a fogja követni, közülük pedig közel minden tizedik ember tervezi új készülék vásárlását kimondottan a világbajnokság miatt.

 

2. ábra Okostelevízión végzett tevékenységek a tévénézésen túl -  nagyításhoz kattintson a képre
(eNET, Televíziós online kutatás, 2014. április, N=211 fő, 18+ internetezők, akik rendelkeznek okostévével)

 

Az okostelevíziók az extra funkciók révén felülmúlják a hagyományos készülékek kínálta lehetőségeket és a tévéműsor megtekintése mellett további felhasználói élményt nyújtanak. Az eNET kutatásából kiderül, hogy négy emberből mindössze egy (23%) használja kizárólag tévénézésre a smart TV-t, a többiek ezen túlmenően más célból is bekapcsolják azt. A legtöbben (45%) más eszközökön lévő saját médiatartalmak (képek, videók stb.) megtekintését említették egyéb felhasználási módként. Valamivel kevesebben (38%) videónézésre, 36% pedig interneten való böngészésre is szokta használni az okostelevíziót. Habár nem minden tulajdonos használja ki a smart TV-k lehetőségeit, egyre többek számára a tévézés már nem csak az éppen sugárzott adás megnézését jelenti.

 

A jövő új kifejezései: multiscreen tartalamfogyasztás, smart TV, HD, video on-demand

 

Az okoseszközök megjelenésével új korszak kezdődött, ami a jövőben átalakíthatja a tévénézési szokásokat. A multiscreen, azaz az audiovizuális tartalmak több eszközön, több képernyőn (tableten, okostelefonon, televízión) történő egyidejű követése már hazánkban is megkezdte terjedését. Az elkövetkezendő években a háztartásokban a „régi” készülékeket fokozatosan váltják fel a minőségibb és sokrétűbb szórakozást nyújtó okostelevíziók. Ezzel párhuzamosan a HD minőségű sugárzás is egyre többek számára lesz elérhető. A video-on-demand szolgáltatás előfizetői bázisának növelésében a felhasználók árérzékenysége miatt pedig kulcskérdés lesz, hogy a szolgáltatók milyen konstrukciókkal tudnak majd előállni. Végül, a videónézés az internetezők körében már tömegesen elterjedt és valós alternatívája a hagyományos televíziózásnak.

 

Képek: medyabey.com, trussty-jasmine.blogspot.com

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01