Új korszak a televíziózásban

forrás: Prím Online, 2014. június 11. 10:43

Az internet fejlődése, az okoseszközök elterjedése új korszakot nyit a televíziózásban. Már hazánkban is megkezdte terjedését a többképernyőn történő tartalomfogyasztás, és a HD minőségű sugárzás is egyre többeknek lesz elérhető. Az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” friss kutatása ezúttal a tévénézési szokásokkal foglalkozik.

Így nézünk tévét

 

Az eNET 2014 áprilisában végzett kutatást a 18 év feletti rendszeresen internetező lakosság körében, amelyből kiderül, hogy a rendszeresen internetező felnőtt lakosság négyötöde esetében (79%) a tévénézés már jellemzően nem kizárólagosan végzett cselekvés, hanem csak egy a további, párhuzamosan végzett tevékenységek közül. 

 

1. ábra Tévénézés közben végzett egyéb tevékenységek - nagyításhoz kattintson a képre
(eNET, Televíziós online kutatás, 2014. április, N=1018 fő, 18+ internetezők)

 

A legtöbbek által tévénézés közben említett egyéb elfoglaltság (27%) a laptopon való internetezés volt, a második helyen pedig az asztali számítógépen való internetezés (24%). Az olyan háztartási munkák, mint a vasalás, főzés vagy éppen a takarítás is gyakran kerültek említésre (a nők jóval nagyobb arányban nevezték meg ezeket, mint a férfiak). Az okostelefonon és tableten való internetezés is megjelent már a párhuzamos tevékenységek között, bár alacsonyabb elterjedtségük miatt egyelőre még kevesebben említették őket (16% és 6%). A netezők esetében tehát a tévének meg kell küzdenie a figyelemért a több képernyő között.

 

A tablet mint új televízió?

 

A többképernyős (multiscreen) tévénézés új trendként jelenik meg, ahol a hagyományos tévékészüléken való tévézés mellett – részben helyett – más eszközökön, köztük például táblagépeken, számítógépeken vagy okostelefonokon valósul meg a tartalomfogyasztás. A 2014 áprilisában végzett eNET kutatás eredményei alapján, minden ötödik 18 év feletti internetező rendelkezik tablettel és közülük 17% használja az eszközt élő tévéműsor megtekintésére is akár alkalmazáson, akár weben keresztül. Hozzájuk képest valamivel magasabb, 23% azok hányada, akik korábbi tévéműsort néznek meg táblagépükön. A legnagyobb arányú mozgóképes tartalomfogyasztás a videónézés során merül fel, mivel ez a rendszeresen internetező és tablettel rendelkező felnőtt lakosság 71%-ánál mondható el.

 

A 2014. áprilisi, eNET által végzett kutatás során a hetente legalább egyszer internetező felnőttek 54%-a jelezte, hogy rendelkezik okostelefonnal. A táblagép tulajdonosokhoz képest náluk a mozgóképes tartalomfogyasztás valamelyest mérsékeltebb, ami vélhetően a képernyőméret adta korlátokból adódik. Alkalmazások segítségével és weben keresztül tekinti meg az élő tévéadást az okostelefonnal rendelkező felnőtt internetezők 11%-a, ennél kicsivel többen (16%) pedig korábbi tévéműsort nézik ezen keresztül. A táblagépen való mozgóképes tartalomfogyasztáshoz hasonlóan itt is a videónézésnél mutatkozik a legmagasabb arány (65%).

 

A multiscreen tévézés tehát a hazai internetező, tévénéző közönség körében is elkezdte térhódítását és az okoseszközök elterjedésével ez a trend a jövőben várhatóan tovább fog erősödni. Az okostelefonnal vagy tablettel rendelkezők több mint kétharmada ugyanis már most is rendszeresen fogyaszt videó tartalmat a készülékén, ami akár képes lehet kiváltani a hagyományos televíziózást is.

 

A képminőség a mérvadó?

 

A televízió szolgáltatások fejlesztésénél évtizedek óta tartó trend a képminőség fokozatos és folyamatos javítása a televízió-gyártók, műsorszórók és csatornák részéről. A televízió szolgáltatás tulajdonságainak fontossági sorrendjében a HD minőség a középmezőnyben végzett, de a rendszeresen internetező felnőttek 62%-a inkább fontosnak gondolta ezt a jellemzőt. Ugyanakkor a többségnél ez nem határozza meg sem a vásárlási szándékot, sem pedig az előfizetési igényeket, mivel egyrészt 69%-uk jelezte, hogy csak a HD minőség miatt nem venne új tévékészüléket, másrészt 64%-uk előfizetést sem váltana emiatt.

 

Miközben a rendszeresen internetezők közel fele (49%) szokott HD minőségben tévét nézni, addig 39%-ra ez nem jellemző. Mindezek mellett 12% azok aránya, akik nem is tudtak választ adni erre a kérdésre. A nagyobb felbontásban tévézők között a többségnél (85%) a műsorválasztás során nem döntő tényező, hogy milyen a képminőség.

 

Egyre több videót nézünk

 

A 2014. áprilisi online kutatásban az eNET megvizsgálta a video-on-demand (VoD) szolgáltatás elterjedtségét is. Ugyan a többség (64%) saját bevallása szerint nem rendelkezik ilyennel, de közel minden ötödik előfizetésnél már előfordul ilyen funkció. A VoD szolgáltatással rendelkezők több, mint fele (55%) veszi igénybe ezt a lehetőséget, harmaduk legfeljebb havi gyakorisággal használja azt.

 

A hagyományosnak mondható tévénézés mellett fokozatosan nő a videónézés szerepe a korábban leírtaknak megfelelően az olyan okoseszközökön, mint például az okostelefon és a tablet, jelenleg ez a legjellemzőbb mozgóképes tartalomfogyasztási forma. Az interneten számos online videónézésre alkalmas oldallal lehet találkozni, a kutatás során az eNET megvizsgálta, hogy itthon melyeket és milyen gyakorisággal használnak.

 

A legnépszerűbbnek egyértelműen a YouTube bizonyult, a rendszeresen internetezők 97%-a jelezte, hogy valamilyen rendszerességgel meg szokta látogatni ezt az oldalt. A második helyre 49%-kal az Indavideo került, amelyet 40%-os említési aránnyal a Videa követ. Gyakoriságot tekintve is magasan a YouTube van az élen, miután minden negyedik válaszadó napi rendszerességgel, 57% pedig hetente többször is néz ezen keresztül videókat. Az Indavideo esetében ez az arány rendre mindössze 1% és 7%.

 

Tévében nincs hiány

 

Az eNET kutatásából kiderül, hogy hazánkban meglehetősen magas a televíziós ellátottság. Mindössze a kutatásban részt vevők 2%-a nem rendelkezik tévével, miközben 40% háztartásában már két készüléket is találhatunk.

 

 

A közelmúltban megjelent okostelevíziók (smart TV-k) elterjedtsége természetesen még elmarad a hagyományos televíziókéhoz képest – csupán a válaszadók ötödének otthonában van ilyen eszköz. Arányuk azonban várhatóan emelkedni fog: minden negyedik tévével rendelkező válaszadó jelezte, hogy a rövid távú tervei között szerepel smart TV vásárlása. A közelgő foci-VB-t saját bevallásuk szerint a válaszadók 45%-a fogja követni, közülük pedig közel minden tizedik ember tervezi új készülék vásárlását kimondottan a világbajnokság miatt.

 

2. ábra Okostelevízión végzett tevékenységek a tévénézésen túl -  nagyításhoz kattintson a képre
(eNET, Televíziós online kutatás, 2014. április, N=211 fő, 18+ internetezők, akik rendelkeznek okostévével)

 

Az okostelevíziók az extra funkciók révén felülmúlják a hagyományos készülékek kínálta lehetőségeket és a tévéműsor megtekintése mellett további felhasználói élményt nyújtanak. Az eNET kutatásából kiderül, hogy négy emberből mindössze egy (23%) használja kizárólag tévénézésre a smart TV-t, a többiek ezen túlmenően más célból is bekapcsolják azt. A legtöbben (45%) más eszközökön lévő saját médiatartalmak (képek, videók stb.) megtekintését említették egyéb felhasználási módként. Valamivel kevesebben (38%) videónézésre, 36% pedig interneten való böngészésre is szokta használni az okostelevíziót. Habár nem minden tulajdonos használja ki a smart TV-k lehetőségeit, egyre többek számára a tévézés már nem csak az éppen sugárzott adás megnézését jelenti.

 

A jövő új kifejezései: multiscreen tartalamfogyasztás, smart TV, HD, video on-demand

 

Az okoseszközök megjelenésével új korszak kezdődött, ami a jövőben átalakíthatja a tévénézési szokásokat. A multiscreen, azaz az audiovizuális tartalmak több eszközön, több képernyőn (tableten, okostelefonon, televízión) történő egyidejű követése már hazánkban is megkezdte terjedését. Az elkövetkezendő években a háztartásokban a „régi” készülékeket fokozatosan váltják fel a minőségibb és sokrétűbb szórakozást nyújtó okostelevíziók. Ezzel párhuzamosan a HD minőségű sugárzás is egyre többek számára lesz elérhető. A video-on-demand szolgáltatás előfizetői bázisának növelésében a felhasználók árérzékenysége miatt pedig kulcskérdés lesz, hogy a szolgáltatók milyen konstrukciókkal tudnak majd előállni. Végül, a videónézés az internetezők körében már tömegesen elterjedt és valós alternatívája a hagyományos televíziózásnak.

 

Képek: medyabey.com, trussty-jasmine.blogspot.com

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Indul a negyedik nagy digitális kaland

A Digitális Tudásért Alapítvány (DTA), amely szívügyének tekinti a digitális oktatást hazánkban, ismét büszkén rendezi meg 2024. május 23-án, immáron negyedik alkalommal az ország legnagyobb digitális csapatversenyét, a Nagy Digitális Kaland-ot.

2024. május 9. 20:55

Legendás magyar konstruktőrök nyitják meg a School-Computer kiállítást Budapesten

Új helyszínen, a Neumann Társaság Báthori utca 16. alatti székházában mutat be időszaki kiállítást az Informatika Történeti Múzeum Alapítvány – alapítója, a Neumann Társaság szakmai anyagaira építve – az iskolagépek történetéről. School-Computer – a digitális kultúra megjelenése a közoktatásban a címe a tárlatnak, amely a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával május második felétől október végéig látogatható. A május 17-én, 17 órakor zajló megnyitón a legendás Homelab számítógépek konstruktőrei, Lukács József és Lukács Endre mesélnek a személyi számítógépek hőskoráról. 

2024. május 9. 19:27

3 árulkodó jel, hogy a cég IT csapata már nem versenyképes

Szinte követhetetlen tempóban fejlődnek a vállalati szolgáltatásokat támogató IT-rendszerek, a cégek pedig komoly piaci hátrányba kerülhetnek, ha nem tartanak lépést a változással. Az ügyfelek és a munkatársak igényei egyre csak nőnek, a versenytársak szolgáltatásai pedig rövid idő alatt gyorsabbá, kényelmesebbé, átláthatóbbá válhatnak a miénknél. 

2024. május 9. 18:01

Rákapcsolt az Euronics: már aznap megérkezhet a grill vagy a hűtő

Egyre népszerűbb a vásárlók körében az aznapi kiszállítással vagy áruházi átvétellel történő rendelés az Euronicsnél. A megrendelés napjára házhoz szállítást ígérő szolgáltatás tavaly nyáron indult, idén pedig még szélesebb időablakkal lehet már rendelni Budapesten belül. Az online leadott rendeléseket pedig az áruházakban is át lehet venni akár még aznap, ez a szolgáltatás már országszerte elérhető ingyenesen. Az ilyen módon rendelt termékek toplistáján ott vannak a ventilátorok, a kávék, a mosószerek, és az állateledelek, de rendeltek már asztali grillt is így.

2024. május 9. 16:20

Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg

Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást a MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.

2024. május 9. 14:28

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36