Big data lehetőségek Budapesten
Mi a közös a világbajnok német fociválogatott, az internetre kötött autók és az okos étel-ital automata között? A válasz, hogy mindegyikük teljesítményéből óriási adatmennyiség nyerhető ki. A 21. század technológiái közül a big data és az erre épülő üzleti elemzés előbb-utóbb itthon is a mindennapok részévé válik.
A technológia már adott ahhoz, hogy egy focicsapat, ha okosan él vele, akár a világelsőségig is eljusson. Erre utal az SAP szoftvercég és a német labdarúgószövetség (DFB) együttműködése a legutóbbi világbajnokságon. Az SAP HANA megoldása képes arra, hogy a korábbi mérkőzések adataiból összehasonlító elemzéseket készítsen, és nemcsak a csapat, hanem az összes játékosnak valós idejű, egyéni kimutatást adjon, mellyel jobbá tehető a csapat összteljesítménye, a következő meccsre való felkészülése. A nemzetközi média a csapat 12. játékosaként hivatkozott eme alkalmazásra.
Mindenki termeli
Ezt a terméket 39 hasonló társával egyetemben Budapesten is megismerhették az új technológiák iránt érdeklődők a héten egy átalakított kamionban. A német szoftvercég ugyanis Európa-szerte bemutatja, miként alakul át a körülöttünk lévő világ az egyre gyorsabban termelődő adatok, a big data jelenség miatt. Ezen adatokat nemcsak az emberek hozzák létre pl. a közösségi média, az internet használatával, hanem az egymással kommunikáló gépek is ontják magukból. Amerikában például minden harmadik gyermek már azelőtt rendelkezik digitális személyazonossággal, mielőtt megszületne.
Az elérhető információk elemzésével hatékonyabbá tehető például a taxiközlekedés, az egészségügy, a vállalatok működése, de így kapunk például személyre szabott ajánlatokat is a legismertebb online piactéren.
Magyarországon a big datát egyébként már ma is többféle területen érdemes hasznosítani. Az online pénztárgépek óriási mennyiségű adatai az adózási csalások felderítését segítik, de élhetnek vele a bűnüldöző szervek is. Segíthet a kereskedelemnek a vásárlói szokások elemzésében, abban, hogy adott terméket, illetve promóciót miként érdemes kitenni az áruházak területén belül, vagy akár modellezni, hogy hány matematika tanárra lesz szükség öt év múlva.
Internetre kötött autók
Két év múlva már 210 millió - szenzorokkal felszerelt - autó lesz összekötve egymással és az internettel a világon. Erre épít a másik bemutatott big data alkalmazás, amely üzleti előnyt hozhat nemcsak az autógyártók, hanem a jövendő autóvásárlók számára is. Az alkalmazást használhatják az autókölcsönzők, autómegosztó (carsharing) vállalkozások, de hasznosíthatja a rendőrség, vagy a nagyobb flottával rendelkező egyéb szervezetek.
A szenzorok sokféle dolog mérésére alkalmasak, legyen szó üzemanyag-fogyasztásról, megtett út hosszáról, sebességről, az autók műszaki állapotával kapcsolatos tájékoztatásról. A szenzorok központi adatbázisba küldött adataiból lehet valós idejű elemzéseket végrehajtani, vagy akár forgalmi előrejelzést készíteni.
Új üzleti lehetőségek
Az alkalmazás jól jöhet az eddig bonusz-malusz rendszert használó biztosítóknak is, mivel alkalmas arra, hogy elemezze egy-egy autós vezetési szokásait, és az ezek figyelembe vételével kialakított pontrendszer lehet a tényleges díjszabás alapja. Vagyis aki túl gyorsan hajt, erőteljesen fékez, az a biztosító számára emelt szintű kockázatot, így magasabb díjat jelent, míg egy nyugodt sofőr „veszélyességi szintje” és így biztosítási díja is jóval alacsonyabb lehet.
A jövő automatája
A világon az összes vásárlás 67 százaléka már digitálisan történik. Erre építenek a jövő étel-ital automatái. A kamionban bemutatott okos étel-ital automata képes beazonosítani a vevőt, korábbi tranzakciói alapján ismeri annak vásárlási szokásait, így azonnal testre szabott termékajánlatot is megjelenít. Van a rendszerben kívánságlista, amelyen a sok szavazatot elnyerő termékek előbb-utóbb bekerülnek az adott automatába. A smart vending machine összeköthető a facebook közösségi oldalával.
A rendszer segítségével a vevő jellemrajzot készíthet magáról, hogy az automata ennek alapján is ajánljon neki szóló termékeket. Az alkalmazással videóüzenet kíséretében ajándékot küldhetünk a barátainknak, családtagjainknak. A rendszer mobilon értesíti a megajándékozottat, akinek a legközelebbi automata megtalálásában egyaránt segít.
A készülékbe épített intelligens szoftver folyamatosan tájékoztatja az üzemeltetőt a készletek alakulásáról, figyelmeztetést küld neki, de arra is képes, hogy a keresletnek megfelelően befolyásolja az egyes termékek árát.
Az SAP szakértői optimisták, szerintük akár 2-3 éven belül megjelenhetnek az első ilyen okos automaták az országban. A technológia legalábbis már készen áll.
Kapcsolódó cikkek
- Novemberig lehet pályázni a legjobb SAP bevezetés címért
- Még egy hétig lehet leadni a „Digitális Esély 2014" pályázatokat
- A MOL-nál zajlik az ország egyik legnagyobb felhőprojektje
- A SAP története legnagyobb felvásárlásával válik a legnagyobb üzleti cloud szereplővé
- SAP: Lassabban gyűlnek az adatok a közép-európai vállalatoknál
- CRS Portál: Big Data elemzés és „What if” tervezési képességek is
- A komplexitás egyszerűsítése az SAP víziója
- Big Data, Smart Data, Smart Information – innováció a hirdetések hatékonyságának mérésében
- Közös innovációs projektet indított az IBM Magyarország és a Pannon Egyetem
- A Michael J. Fox Foundation és az Intel viselhető eszközökkel küzd a Parkinson-kórral
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.