Nemzedékek és okosodás
2018-ban megállás nélkül „okosodnak” az eszközök, miközben tovább szegmentálódnak a fogyasztók – mindeközben pedig nekünk, marketingeseknek gyorsan le kell követnünk a változásokat, sőt azok élére kell állnunk. A következőkben azt mutatjuk meg, hogy milyen trendeket várnak a Magyar Marketing Szövetség keretén belül működő Marketing Döntéshozók Klubja tagjai 2018-tól és melyek lesznek az előttünk álló esztendő fő szakmai kihívásai.
Trend#1: Generation - next?
2018 fókuszában a generációkra szabott marketing lesz – egyre több az idős ember, elöregszik a társadalom, míg a Z-generáció nagy tartalomfogyasztó és „problémás” marketing-célcsoport egyszerre: 3 másodperc alatt kell megragadunk a figyelmüket, hiszen eddig terjed a vizuális figyelme ennek a generációnak - így egy jó grafikai megoldás sokkal nagyobb közönséget tud majd aktivizálni. 2018 nagy kérdései közé tartozik, hogy hogyan kerüljük ki a reklámblokkolókat, hogyan kerülhető el a Social Influencerek olykor brand-károsító, kontraproduktív használata vagy, hogy hogyan lehetünk hitelesebbek, ha a saját dolgozóinkra, valóban, mint a márkánk elsőszámú nagyköveteire gondolunk? Egy azonban biztos: még bátrabban kell hozzányúlni az interaktivitás és a gamification lehetőségéhez – a reklámozás területén is. (Bene Nikoletta, SPAR)
Trend#2: “A gép forog, az alkotó pihen…”
Érkezik a „Machine Learning” – személyre szabott kommunikáció, értékesítés és lojalitásépítés, immár iparágtól függetlenül: a “gép” mondja meg, hogy ki vagyok és mik az igényeim. E mellett tovább erősödik a fintech szektor, amely következményeként rendkívül sok olyan alkalmazás kerül piacra, amely a bankoknál fellelhető ügyfél-információ alapján ad majd perszonalizált ajánlatokat és szolgáltatásokat, banktól függetlenül – ezt hozza a PSD2 – a fizetési ipar nagy liberalizációja. Sőt, a fizetési funkciók mobilba történő integrációjával a kedvezmények is beköltöznek a telefonunkba: innentől kezdve valóban megindul a verseny a mobil, mint marketing platform minél hatékonyabb kihasználásáért: a kereskedők új – és minden eddiginél hatékonyabb – elérési és konverziós csatornákat építhetnek ki az alkalmazások kibocsátóival. (Mondovics Péter, Mastercard)
Trend#3: „Big brother is watching you!”
Tovább csökken a hagyományos kutatás szerepe, miközben növekszik a Big Data és Social Listening jelentősége; ha ügyesen „forgatjuk” az információkat friss insight-ot szerezhetünk ezekből a forrásokból. Ehhez azonban még inkább támaszkodni kell a CRM eszköztárára, amely szinte felfoghatatlan mennyiségű adattal áraszt el bennünket. Mindez megteremti számunkra az alapot arra, hogy valóban személyre szabottan kommunikálhassunk közönségünkkel, amelyben persze a mobil (mobile-only) és az AI (pl. a chat-botok) is egyre nagyobb szerepet hasítanak ki magunknak. Fogyasztói oldalról nézve 2018-ban még nagyobb teret hódit majd a személyre szabott diéta es táplálkozás – miközben egyre kényelmesebbé válik már az élelmiszer-fogyasztó is: folyamatosan nő az e-commerce súlya ebben a kiskereskedelmi szektorban is. (Szilva Mónika, Nestlé)
Trend#4: „Just in Time”
Az esztendő fókuszában a mikro pillanatok állnak majd: lényeges annak a költséghatékony megvalósítása, hogy üzenetünk/márkánk képes legyen releváns, perszonalizált formában jelen lenni a célcsoport életében minden felületen - a megfelelő pillanatban. Ebben egyszerre kapnak szerepet az automatizált, Big Data-ra épülő és a személyes, emberközeli megoldások. A digitális platformok elterjedésének és mobillá válásának szignifikáns hatása a vásárlási döntések meghozatalára és a vásárlási folyamatokra már minden célcsoportban általánosan érezhető Magyarországon is (showrooming vs webrooming, interakció, információszerzés, sales funnel felbomlása/átalakulása, véleményvezérek szerepe, stb.), ugyanakkor az új fogyasztói magatartás paradigmaváltást igényel a hirdetői és kommunikációs oldalon egyaránt. (Jákó Eszter, Metropolitan)
Trend#5: “The best things in life aren't things”
2018-ban egyre inkább a Big Data-ban rejlő információk értő, finomkezű leszűrése szükséges. Nem lehetünk rabjai az adatoknak: a bitek mögött érző, lélegző és persze – nem utolsó sorban – fogyasztó emberek bújnak meg. A marketing szervezeteknek – legyenek azok egyszemélyes szolgáltatók vagy akár egy multinacionális vállalat sales csapata - emberközeli fejlesztéseket kell megvalósítaniuk. Ez egyrészt továbbra is azt jelenti, hogy (1) pontosan tudjuk, mit szeretne a fogyasztó (ne lőjük túl, de ne becsüljük alább), (2) másrészt – és ma inkább ez az igazi kihívás a szervezetek számára- marketingesként képesnek kell lenni arra, hogy átadjuk az igényt az IT-fejlesztőknek, közösen fejlesszük és teszteljük a kínált szolgáltatást. (Katona Norbert, Szerencsejáték Zrt.)
Bárhogyan is alakul, 2018 mindenképpen sok izgalmat tartogat a marketingszakma számára: egyrészt megvalósíthatjuk azt, aminek az alapjait már 2017-ben lefektettük, másrészt ismét beigazolódhat az, hogy az értékesítés-támogató marketing célja továbbra is állandó – még akkor is, ha annak eszközrendszere, környezete és nem utolsósorban a termékek és szolgáltatások fogyasztói folyamatosan „okosodnak”, változnak és szüntelenül újabb és újabb „csoportokba verődnek”.
Kapcsolódó cikkek
- Jubilálnak a marketing fesztiválozók
- A PushAir a tömegrendezvények mellett a HoReCa szektort is meghódítaná a „virtuális reklámtáblával”
- Országos Marketinggyémánt Díj
- Marketing régen és ma
- Díjmentesen tanulnak PPC-t és SEO-t az anyák
- Már csak 1 hét van hátra az ’Az Év Honlapja’ pályázat lezárásáig!
- Folytatódhat a nevezés - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!
- Már csak 5 nap van hátra ’Az Év Honlapja’ pályázat nevezéséből!
- Már csak 3 hétig nevezhetsz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!
- A jövő kulcsa a személyre szabott ajánlatokban rejlik
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.