Innovációs díjat kapott egy új orvosdiagnosztikai eszköz
Az egyik legérdekesebb magyar innovációnak választották azt a terméket, amelynek segítségével egy vérvizsgálatból valószínűsíthető lesz, hogy egyes gyógyszerek nem érik el a várt hatást egy betegnél. A technológiát már egy évtizede fejlesztik, jelenleg a klinikai vizsgálatokat végzik.
A 100 legérdekesebb magyar innováció 2018 című kiadványban szereplő kiválóságok közül választotta ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium védnöksége mellett működő szakmai zsűri azt a tízet, amely díjat vehetett át múlt héten. Az egyik díjat az a szegedi fejlesztésű diagnosztikai eszköz kapta, amely jelentősen javíthatja az orvoslás hatékonyságát azáltal, hogy megmutatja, egyes gyógyszeres terápiák esetén számítani kell-e az ún. multidrog rezisztencia megjelenésére.
A szervezetünkben található ún. transzporter molekulák többek között arra szolgálnak, hogy megvédjenek minket a környezetből bekerült mérgező anyagoktól. Ezek a fehérjék egyfajta őrző-védő szolgálatot látnak el a sejtek szintjén, megvédenek azoktól a kisebb méretű molekuláktól, amelyek túl kicsik ahhoz, hogy az immunrendszer érzékelje őket. Ez a rendszer azonban nem tud különbséget tenni a külső mérgező anyagok és a betegségek kezelésére alkalmazott gyógyszermolekulák között, így a napjainkban használt gyógyszerek jelentős részét is kiszűri, azok kipumpálódnak a sejtekből még az előtt, hogy elérnék a hatásuk.
Az MDQuest Kft. által kifejlesztett technológia lehetővé teszi annak előrejelzését, hogy a beteg szervezete várhatóan kiszűri-e az adott gyógyszert, így elkerülhető, hogy hónapokig kezeljenek betegeket a szokásos készítményekkel, mire kiderül, hogy azok nem is hatásosak esetükben.
„Hisszük, hogy termékeink alkalmazásával a daganatos és az autoimmun kórképekben szenvedő betegek mindennapi orvosi ellátása személyre szabottá és költséghatékonyabbá válik.” – mondja Hallgas Balazs, az MDQuest Kft. ügyvezetője.
A terméket egy konzorciumi összefogás keretében a Solvo Biotechnológiai Zrt. fejlesztette ki, a klinikai fejlesztést – amely többéves magyarországi és külföldi klinikai vizsgálat-sorozatot igényelt - az MDQuest Kft. folytatta. Most újabb klinikai fejlesztések előtt állnak; cél, hogy olyan megnövelt érzékenységű technológiát alkossanak, amely akár fiatalabb korosztály vizsgálatára is alkalmas, mert esetükben egy nem megfelelően kezelt, súlyos gyulladás maradandó következményekkel is járhat.
Az eddigi munka mintegy 10 évet ölelt fel és számottevő befektetést kívánt meg a jelenlegi tulajdonosi kör részéről, valamint a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. is jelentősen hozzájárult a K+F kiadások finanszírozásához. Annak érdekében, hogy a megkezdett munka folytatódhasson és az eszköz további betegcsoportok részére is segítséget jelentsen, további tőkeemelésre van szükség, amit a társaság a közeljövőben készül megtenni.
Kapcsolódó cikkek
- Díjazták a legérdekesebb tíz magyar innovációt
- Már a svéd lengőhinta is ABB technológiát használ
- Food innovation, avagy ellenséget muszáj találni…
- A 77 Elektronika által fejlesztett SmartTester a sürgősségi ellátásban segít az azonnali döntéshozatalban
- Együttműködés a jövő digitális egyészségügyi megoldásaiért
- A hazánkat besoroló innovációs statisztikák akár 25 százalékot is torzíthatnak
- Magyarországra is megérkeztek az LG egészségügyi monitorai
- Új informatikai rendszer a budaörsi szakrendelőben
- Országos kardiológiai hálózat fogadja a WIWE tulajdonosokat
- Az Accenture robotasszisztenssel segíti a betegek ellátását
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.