QR-kódos és mobilos fizetés szoríthatja háttérbe a készpénzt
Bár rekordszintre, 6117 milliárd forintra nőtt Magyarországon a forgalomban lévő készpénzállomány, és a napi bevásárlások 74 százaléka még mindig készpénzzel történik, egyre több innovatív fizetési megoldás érhető el hazánkban. Miközben sokan még a PayPass kifejezést is tanulják, teret hódít a mobil-, vagy épp a QR kódos fizetés, amely biztonságos, gyors, egyszerű, olcsó és kényelmes. Mit hozhatnak ezek a megoldások a magyar piacon? Mivel jár az Azonnali Fizetési Rendszer bevezetése július 1-jétől? Krocsek Attila, a BlockBen üzletfejlesztési igazgatója elemzi a trendeket.
Világszerte terjednek a különféle mobilfizetési megoldások, mint a WeChatPay vagy az AliPay: évente több trillió USD forgalmat bonyolítanak. Szingapúrban több mint 30 pénzügyi szolgáltató állapodott meg az egységes QR-kód alkalmazásáról: az SGQR, a „Singapore Quick Response Code” lesz az egyetlen QR-kód formátum az országban, minden pénzügyi mobilalkalmazás felismeri majd. Az innovatív fizetési megoldások Magyarországon is egyre népszerűbbek. A folyamatnak újabb lökést adhat az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) július 1-jei bevezetése. Az AFR a banki átutalások reformja és valós idejűvé alakítása mellett új fizetési módok megjelenését is lehetővé teszi, például a QR-kód beolvasásával indítható azonnali fizetést.
Milyen trendek érvényesülnek a magyar fizetési piacon? „Rekordszintre, 6117 milliárd forintra nőtt Magyarországon a forgalomban lévő készpénzállomány 2018 végére a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint. A napi bevásárlások mindössze 26 százaléka történik bankkártyával” – magyarázza Krocsek Attila, a BlockBen üzletfejlesztési igazgatója. A magyar tulajdonú cég tavaly kapta meg az év innovatív terméke díjat a szingapúri Crypto Currency Expón.
Krocsek Attila hozzáteszi: továbbra is kevés a bankkártya-elfogadóhely hazánkban, számuk tavaly alig haladta meg a 110 ezret. Az üzletfejlesztési igazgató szerint ugyanakkor ez a tendencia a vásárlók szempontjából nem feltétlenül hátrány: világszerte teret nyernek és növekednek a kártyás fizetésen kívüli megoldások, mint a QR kódos fizetés vagy a mobilfizetés, amelynek több fajtája létezik. A vásárlók már Magyarországon is megtalálhatják a legfontosabb innovatív fizetési megoldásokat, ha helyettesíteni akarják a készpénzt: lehetségesek a QR, a vonalkód alapú tranzakciók vagy épp az NFC chippel történő mobilfizetés. Utóbbi megoldás jelenleg döntően kártyatársasághoz kötött, de várhatók a piacon olyan új megoldások, amelyeknek köszönhetően a kereskedői terminál és a pénztárcaszolgáltató direktben összeköthető.
„A fizetési piacon, ahogyan a gazdaság más területein is, csökken az ellátási lánc. Ahogyan például az élelmiszer- vagy a bútoriparban is közelebb kerül egymáshoz az előállító és a vásárló, kiesnek a közbeékelődött kereskedők, itt is megfigyelhető tendencia az ellátási lánc csökkenése, akár a kártyatársaságok térvesztésének árán is. A vásárlók és a kereskedők részéről egyre nagyobb igény lesz az olyan fizetési megoldásokra, amelyek gyorsak és kevés teendőt igényelnek” – mondja Krocsek Attila, aki további elvárásokat is sorol. Olyan megoldásokra lesz kereslet, amelyek egyszerűek, mert csökken a fizetésben részt vevő köztes kiszolgálók száma, olcsók, mert alacsonyak a fizetendő jutalékok, díjak, praktikusak, mert egy telefon vagy egy okosóra is elég lehet a fizetéshez, valamint biztonságosak, mert a QR-kódos fizetés például minden egyes tranzakcióhoz egyedi, saját pénztárcaazonosító kódot generál.
Kapcsolódó cikkek
- A TAJ-visszaéléseket és a kilométeróra-visszatekeréseket is megelőzné a blockchain technológia
- Könyvelésben és klinikai kutatásokban is használhatók a blockchain alapú rendszerek
- eTrends Monitor: a készpénzmentes fizetés már népszerűbb a netezők körében
- Jelentős lépést tett a Cellum a világ egyik legnagyobb mobilfizetési piaca felé
- Üzemszünet a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerben
- 1,3 milliárd forintot töltöttek a szigetlakók a Festipay-egyenlegükre a mobiljukon keresztül
- Mostantól a grúziai nagyfesztiválon is magyarok szolgáltatják a készpénzmentes fizetést!
- Magyar innováció kapott díjat a szingapúri expón
- Egységes digitális szolgáltatások a V4-en belül
- Mobilfizetés már a fesztiválokon is!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.