A jövő HR-esének ma magát kell kiszorítania a munkából
A HR stratégiai szerepének hiánya jelenti most a legnagyobb problémát az iparágban Horváth Ádám, a Brandfizz és Heal Edina, a Republic Group szakértői szerint. A szerdán elstartolt HR rendezvénysorozat, az Out Of The Box első állomásán az iparág jövőjét illetően mindkét szakember elmondta, rengeteg új skillre lesz szüksége a HR-eseknek. Míg Edina szerint a hallgatás lesz az egyik legfőbb feladatuk, Ádám az implementációs készség jelentőségére hívta fel a figyelmet.
A digitális transzformáció a többi iparághoz hasonlóan a HR-t is elérte. Már egy tavalyelőtti Sourcecon konferencián bemutatott kísérlet szerint míg egy embernek kb. 4-25 órára van szüksége több ezer önéletrajz szűrésére, rendszerezésére, addig egy robot mindössze 3,2 másodperc alatt elvégzi ezt a komplex HR feladatot. Egy ilyen ütemben változó környezetben mi várhat a szakmára? Szerdán startolt el a CX-Ray, Green Fox Academy és The WorkLife Company közös rendezvénysorozata, az Out Of The Box, melyen a HR jövőjét boncolgatták a meghívott szakértők.
Új kihívásokra új válaszok kellenek
Az estét megnyitó Szörnyi Krisztina, a TEDxYouth@Budapest kurátora, valamint a HVG Extra főszerkesztője szerint a jövő kihívásaira tekintve érdemes perspektívát váltani. “Folyamatosan változó, kaotikus világban élünk, de még mindig régi válaszaink vannak. A bizonytalanságból rendet akarunk csinálni, így például ha megüresedik egy állás, azonnal be akarjuk tölteni. De annyira gyorsan változik a környezetünk, új kihívások, új munkakörök jönnek, hogy ismét káosz lesz.” Krisztina szerint ma már úgy érdemes tekinteni a világra, mint egy dinamikusan változó környezetre. El kell fogadni, hogy eleme a kiszámíthatatlanság, így felértékelődik az adaptáció képessége. Vezető stratégák is az alkalmazkodást javasolják: “Ha az emberekre úgy gondolunk, mint akik nagyon gyorsan képesek fejlődni, emellett meggyorsítjuk a szervezeti tanulási folyamatokat, akkor leszünk képesek jó adaptációs stratégiákat felállítani. És ez a legtöbb, amit tehetünk.”
A millenáris generáció már nem igényli a személyes kapcsolattartást
A szerdai beszélgetés egyik szakértője, Horváth Ádám, a BrandFIZZ Employer Branding Chief Sparkle Offizzere, alapítója, illetve a European Association of Employer Branding Agencies elnökségi tagja szerint a HR legnagyobb problémája a stratégiai gondolkodás hiánya, amit többek között a munkaerő-piaci helyzet is blokkol. Beszélgetőpartnere, Heal Edina, a Republic Group operatív igazgatója, a Google Magyarország korábbi vezetője, illetve az Egyenlítő Alapítvány alapítója is úgy gondolja, hogy komoly nehézséget jelent a HR stratégiai szerepének hiánya. Túlzottan adminisztratív szerepet szánnak a területnek, míg az előrenézés nem jellemző. Horváth Ádám már lát jó példákat: “Sok esetben a HR már ott ül a boardban. A legújabb vezérigazgatói kutatásban toronymagasan első számú problémaként emelik ki a vezetők, hogy megfelelő időben a megfelelő képességű embert találják meg adott pozícióra. A vezetők 92 százaléka szerint ez a legfőbb nehézség 2019-ben Magyarországon.”
Heal Edina szerint a HR stratégiai szerepét erősítheti az is, hogy hosszú távon az ismétlődő, operatív feladatokat átveszik a gépek. A Republic Group szakértője szerint erre megy a világ, automatizálni kell, a HR egyik feladata, hogy saját magát kiszorítsa az ilyen jellegű munkából. “Nincsenek egyértelmű szabályok arra, hogy mit kell automatizálni, de például az adminisztratív, szervezési feladatok tipikusan ide tartoznak. Sok jó megoldás létezik már, akár az itt lévő cégeknél is. Mondhatnám a felméréseket a CX-Ray-nél vagy egy másik adminisztrációs példa: már mindenütt van jóga, pilates, ezek megszervezésére is vannak már platformok, mint a The WorkLife Company is.” Edina arról is beszélt, hogy a millenáris generáció tagjai például már nem igénylik azt sem, hogy emberrel beszéljenek, a kapcsolattartást is kiválthatja egy applikáció. Ahogy a Green Fox Academynél például videóinterjút is használnak a kiválasztás során. Az új platformok terjedése Horváth Ádám szerint nem véletlen, hiszen amíg a legtöbbünknek számtalan olvasatlan e-mailje van, nem tudunk úgy lefeküdni, hogy az összes Messenger üzenetünket meg nem néztük.
Azt veszik komolyan, akinek látható az értékteremtése
Ami a szakma jövőjét illeti, Heal Edina véleménye szerint a HR-es fő feladata a hallgatás lesz, hogy meghallja, mik a munkatársak vágyai, bajai, céljai, hiszen az odafigyelésre mindig lesz igény. De számos új trendre is fel kell készülni: “Sok helyen robotok fognak csak dolgozni, ahol nem, ott az alkalmazottak többsége nem lesz bent az irodában, és kevesebb olyan ember lesz, aki csak nekünk dolgozik. Hogyan motiváljon a HR-es olyanokat, akik nem járnak be? Hogyan építsen csapatot? Ezt nehéz előre látni.” Edina szerint az biztos, hogy több skillre lesz szüksége a szakembereknek, jobb coachokká, kommunikátorokká kell válniuk.
Horváth Ádám is úgy látja, hogy az emberi tényezőnek ott lesz szerepe, ahol a legnagyobb a hozzáadott értéke. A HR-nek támogatnia kell a vállalati stratégiát, valódi hozzáadott értéket kell termelnie, máshogy nem tud kilépni az operatív feladatok köréből. “Azt veszik komolyan, akinek látható az értékteremtése, ezt nem adják ingyen. Ennél csak gyorsabban fog pörögni a világ, így a HR-nek ma kell felépítenie azokat a pozíciókat, amikre ácsingózik.” A cégek előtt három nagy kihívást lát: a változási képesség fejlesztését, az implementáció gyorsaságát és a vezetői készségek fejlesztését. "Az implementációs készség és annak sebessége dönt majd a jók és a kiválók között.”
Az Out Of The Box rendezvénysorozat augusztusi, következő állomásán újabb, sok kérdést felvető HR témáról beszélgetnek majd a meghívott szakértők.
Kapcsolódó cikkek
- Állati Jó Gyermeknappal készül Siófok
- Fel kell pörgetni a vállalaton belüli mobilitást
- Multinacionális vállalatoknál dolgoznának a HR szakos egyetemisták
- Idén is sikeres volt az Óbudai Állásbörze
- Bárki megtanulhat programozni, de sokan esélyt sem kapnak rá
- Figyelem és gondoskodás az első 3 hónapban. Ezen múlna a munkavállaló megtartása?
- Prágában nyitja meg első külföldi iskoláját a Green Fox Academy
- A recruitment történelem nagy napja
- Nehezíti a HR-munkát a GDPR
- A jó HR-es is holtig tanul
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.