Rémhírek, a járvánnyal visszaélő vásárlási műsorok és rádiózavarok – egyre több bejelentést kap az NMHH

forrás: Prím Online, 2020. április 24. 19:56

Az elmúlt egy hónapban közel háromnegyedével nőtt a műsorfelügyelethez érkező beadványok száma, de a bejelentett rádiófrekvenciás zavarok és az Internet Hotline-hoz érkező bejelentések száma is a másfélszeresére emelkedett a tavalyi év hasonló időszakához képest. Új elem, hogy egyre több álhírt és kifogásolható televíziós műsorablakot jeleznek a bejelentők. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei azonban a megváltozott munkakörülmények és a megnövekedett terhelés ellenére is tartják a határidőket. 

 

Több a bejelentés a mobilszolgáltatóktól, és zavaróvá váltak a televíziós vásárlási műsorablakok

A koronavírus alatt az NMHH-hoz bejelentett rádiófrekvenciás zavarok száma másfélszer annyira emelkedett az előző év hasonló időszakához képest, ami a februári adathoz viszonyítva is 29 százalékkal magasabb. Nemcsak a zavarok száma nőhetett meg, de tényező lehet az is, hogy a mobilszolgáltatók a leterheltségre való tekintettel kiemelten figyelik az általuk nyújtott szolgáltatások problémamentességét és gyakrabban tesznek bejelentéseket. A növekedéshez leginkább a mobilszolgáltatóktól érkező bejelentések járultak hozzá. 

 

A hatóság a műsorfelügyelet terén 72 százalékkal több beadványt kapott a járvány alatt, mint az azt megelőző egy hónapban vagy a tavalyi év azonos szakaszában. A járvány idején a bejelentések főként a televíziós vásárlási műsorablakokkal és a kiskorúak védelmével kapcsolatban érkeztek, egyes kérelmek pedig a nem kiegyensúlyozott tájékoztatást kifogásolták leginkább. 

 

Ugrásszerűen nő az igény az NMHH-s e-szolgáltatások iránt

A hatóság március 16-ától csak a személyes érintkezést nem igénylő csatornákat használja ügyfélszolgálatán, a személyes ügyfélfogadást a járvány miatt felfüggesztette. Valószínűleg ez is közrejátszott abban, hogy a tavalyi év ugyanezen időszakához képest negyedével kevesebb hatósági ügy indult az elmúlt egy hónapban az ügyfélszolgálatról. Ugyanakkor – a kötelező előírások miatt is – egyre többen veszik igénybe az e-szolgáltatásokat, az NMHH Adatkapuját: idén márciusban már 77 százalékkal több volt az ilyen jellegű ügyintézés az előző év hasonló időszakához képest. A hírközlési építésügyi bejelentések száma viszont – vélhetően a beruházások megtorpanása miatt – közel a töredékére, egynegyedére esett.

 

Az NMHH égisze alatt működő média- és hírközlési biztoshoz 25 százalékkal több panasz érkezett az elmúlt egy hónapban, mint tavaly ilyenkor. Az esetek jelentős része a hírközléshez kapcsolódott, és ötödükben az ügyfelek nevesítették is a koronavírust. A bejelentők például kerülnék a szolgáltató személyes munkavégzését az otthonaikban, vagy a szerződésmódosítást nem személyesen intéznék. Más esetekben az internetszolgáltatás bekötését sürgette a panaszos, vagy a szolgáltatás szüneteltetése díjának elengedését kérte, amíg rokonaihoz költözik a járvány idejére. A koronavírus inkább felnagyította a sérelmeket, arányaikon nem módosított: a panaszok jelenlegi megoszlása megegyezik a járvány előttivel. 

 

A rémhírterjesztéssel kapcsolatban is érkeztek bejelentések

Az NMHH nem hatósági eljárásban intézkedő jogsegélyszolgálata, az Internet Hotline másfélszer annyi bejelentést fogadott március közepe és április közepe között, mint a korábbi hónapokban. Újdonság, hogy a járvány ideje alatt már több álhírrel kapcsolatos jelzést is regisztráltak a munkatársak – idén korábban csak egyetlen ilyet kapott a szolgálat –, bár sem a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak, sem a hatóságon belül működtett forródrótnak, az Internet Hotline-nak nincs hatásköre a megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására. Azokat a járványhoz kapcsolódó álhírekről szóló bejelentéseket, amelyekkel kapcsolatban felmerülhet a rémhírterjesztés gyanúja, az Internet Hotline a rendőrségnek küldi további vizsgálatra: az esetek több mint felét továbbították. Idén emellett az adathalász és a kiskorúakra káros tartalmakkal kapcsolatos bejelentések száma is a többszörösére nőtt: az előbbi kategóriából a tavalyi azonos időszakhoz, utóbbiból pedig az egész évhez képest is több mint kétszer annyi érkezett.

 

Bár az NMHH munkatársainak jelentős része távmunkából dolgozik, a hatóság kollégái a megváltozott helyzetben is rugalmasan, gördülékenyen, az eljárási határidőket betartva dolgozzák fel a beadványokat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Telefonunk biztonsága a személyes biztonságunk

Az okostelefonok óriási segítséget jelentenek a hétköznapokban, és a munkától kezdve a szórakozáson át a pénzügyekig mindent intézhetünk rajtuk. Ezzel együtt azonban komoly veszélynek is kitehetjük magunkat – már ha nem figyelünk arra, hogy óvjuk a személyes adatainkat, és illetéktelenek ne férhessenek hozzá készülékünkhöz. Az alábbiak figyelembevételével nemcsak eszközünktől, hanem személyes adatainktól is távol tarthatunk másokat.

2024. május 11. 17:10

A Rakuten Viber visszatér a Formula E-be

A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hívások globális vezetője örömmel jelenti be, hogy az ERT Formula E csapattal kötött új partnerség révén visszatér az ABB FIA Formula E World Championshipbe.

2024. május 11. 15:36

Copilot for Microsoft 365 már magyarul is

A Microsoft bejelentése szerint 16 újabb nyelvvel gyarapodott azon nyelvek száma, amelyeket a vállalat generatív mesterséges intelligenciára alapuló alkalmazása, a Copilot for Microsoft 365 támogat mind az üzleti, mind pedig az egyéni felhasználók esetében. A magyar is ezek között van.

2024. május 11. 13:43

Ilyen lesz az első, személyzet nélkül is működő magyar bolt

A tervek szerint már idén nyáron elindulnak az első távfelügyelt boltok Magyarországon. A technológia révén a hagyományos üzletek átalakítást követően személyzet jelenléte nélkül is nyitva tarthatnak, akár 24/7-es üzemmódban. 

2024. május 11. 12:01

A régiós pénzügyi vezetők harmada már teszteli a generatív AI megoldásokat

Közép-Európában már minden harmadik szervezetnek közvetlen tapasztalata van a generatív mesterséges intelligenciával, és mindössze a vállalatok négy százaléka várja passzívan, hogy a versenytársak tegyék meg az első lépést. A régióban négyből három pénzügyi vezető (73%) véli úgy, hogy az AI fontos a vállalatuk stratégiája szempontjából. A Deloitte legfrissebb CFO felmérése szerint a megkérdezett pénzügyi vezetők fele költségcsökkentést vár a mesterséges intelligencia bevezetésétől. 

2024. május 11. 10:22

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36