Magyarország még mindig nincs az élen a GDPR felkészültségben
Sok cég vezetője hiszi azt, hogyha jön ellenőrizni a hatóság megmutatják a jelenlegi „szabályozásukat" akkor majd megfelelnek a GDPR elvárásainak.
Több probléma is van a gondolattal. – kezdte Sándor Zsolt a Gill & Murry adatvédelmi szakértője – Az elmúlt hónapokban kutatást végeztünk, a magyarországi szervezetek GDPR felkészültségét vizsgáltuk. Vizsgáltunk webáruházakat – állateledel, sport témában – nyelviskolákat, utazási irodákat, fodrászatokat.
Az eredmények a vártnál is rosszabban alakultak, a vizsgált szervezetek átlagosan 47%-nak még mindig nincs, vagy egyáltalán nem felel meg a GDPR elvárásainak az adatkezelési tájékoztatója, pedig a legtöbb szervezetnél van hírlevél regisztráció, online vásárlás, stb., de akik tájékoztatnak sem érezhetik magukat biztonságban, hiszen a felkészültnek tekinthető cégek, vállalkozások több mint 90%-a nem frissíti rendszeresen az adatkezelési tájékoztatóját, olyan alapvető dolgok sincsenek frissítve, mint pld. a NAIH cím változása, a legtöbb esetben a 2018-as állapot érhető el, nem mellesleg a GDPR bevezetése óta eltelt 3,5 év alatt több jogszabályt is módosítottak. – tette hozzá Sándor Zsolt – A GDPR dokumentáció csak akkor és valamit, ha azt folyamatosan frissítik.
Aki 2018. május 25-én azonosította például a kamera felvételek megőrzési idejét nagy valószínűséggel frissítésre szorul. Változott a Saláta törvény miatt a munka törtvénykönyve és a később a módosítottak több törvényt, például az Info törvényt is, ami miatt szintén frissíteni kellene a szabályozást, változott a nyugdíjba vonult kollégák személyes adatainak megőrzési határideje is, az eddigi 50 év helyett most már az érintettre vonatkozó nyugdíj korhatárt követő 5 évig szabad csak tárolni az adatait, azt követően törölni szükséges.
Ilyen és hasonló változások miatt szinte mindenkinek felül kell vizsgálnia a 2018. május 25-ig megalkotott dokumentációt. – tette hozzá Sándor Zsolt – Ráadásul a szervezetek általában fejlődnek, változnak. Az üzleti folyamatok más vevői igényekre reagálnak és így sok esetben más adatot kezelnek.
Ezeket a változásokat is le kell követni a szervezet GDPR nyilvántartásaiban és adatvédelmi tájékoztatójában.
Kapcsolódó cikkek
- Hogyan felelnek meg az ajánlórendszerek az adatvédelmi jogszabályoknak?
- Adatvédelmi felmérés a GDPR hatálybalépése után
- Ki felel a vállalatok kiberbiztonságáért és adatvédeleméért?
- Táppénzigénylés e-mailben?!
- A felsőoktatási törvény adatkezelési és GDPR következményei
- Az ÖN cége „Biztonságos GDPR alvállalkozó”?
- GDPR felkészültség ellenőrzési lehetőségek
- Covid-19 második hullám – Információbiztonsági kérdései
- Egészségügyi nyilatkozatok GDPR kompatibilis kezelése a COVID-19 okozta vírus helyzetben
- Magán és céges e-mail kezelése a NAIH szerint – avagy tanuljunk mások hibáiból
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.